افت غيرمنتظره شاخص

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۱:۳۶:۴۹
کد خبر: ۳۰۶۸۱۵
افت غيرمنتظره شاخص

افت نامنتظره شاخص، تقريبا همه رسانه‌هاي بزرگ را به تهيه گزارش، تحليل و مصاحبه در اين باره واداشته است.مجيد عشقي، مديرعامل سازمان بورس هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت افت شاخص هيچ دليل اقتصادي خاصي ندارد.

اميرحسين جناني

افت نامنتظره شاخص، تقريبا همه رسانه‌هاي بزرگ را به تهيه گزارش، تحليل و مصاحبه در اين باره واداشته است.مجيد عشقي، مديرعامل سازمان بورس هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت افت شاخص هيچ دليل اقتصادي خاصي ندارد. تعدادي از كارشناسان بازارهاي مالي هم از سقوط بي‌دليل شاخص كل بورس تهران ابراز تعجب مي‌كردند و گمانه‌زني‌هايي درباره دخالت سازمان بورس و الزام حقوقي‌ها به فروش سهام نيز در رسانه‌ها مطرح مي‌شد. بحث اين بود كه رشد متوالي شاخص بورس، مديران بازار سرمايه را ترسانده و آنان براي اينكه اتفاقات سال ۹۹ تكرار نشود، در روند مبادلات سهام دخالت كرده‌اند تا حباب‌هاي احتمالي موجود تخليه شود. آقاي مجيد عشقي در خصوص نگراني‌ها نسبت به كاهش بازدهي بورس نسبت به بازارهاي رقيب از جمله مسكن، سكه و ارز گفته بودند: تلاطماتي كه در بازار ارز رخ مي‌دهد با فاصله در بازار سرمايه نشان داده و رشد مي‌كند. از اين جهت نگراني چنداني وجود ندارد. برخي ريسك‌ها وارد شده بود اما اكنون فضا متلاطم نيست. قيمت‌ها و ارزش سهام شركت‌ها به دليل پاره‌اي از اتفاقات با ارزش ذاتي آنها فاصله بسياري دارد اما تلاطمات جدي در بازار وجود ندارد. با صندوق‌هاي حمايتي و بازارگرداني، شوك‌هاي بازار را كنترل خواهيم كرد. اين صحبت‌هاي رييس سازمان بورس صرفا حرف‌درماني بود تا جلوي انتقادات وارد شده را بگيرد به نظر تجديد نظر جدي در بازارگرداني‌ها و برخي دستورالعمل‌هاي ديگر و تعامل جدي با حقوقي‌ها مي‌تواند نقاط ويژه و مثبت اين دوره باشد.براي رشد بازار به اخبار قوي‌تري احتياج است . لغو عرضه اوليه يا مهم‌تر از آن كنترل بازارگردان‌ها اقدامات اوليه خوبي است ولي فقط مرهم كوتاه براي اين زخم عميق است و چاره كار نيست اميدواري‌ها به بازار كم نيست شرايط ارزندگي بازار هم جذاب است اما آن انگيزه و عاملي كه بتواند رشد بازار را رقم بزند در حال حاضر ديده نمي‌شود در ماه‌هاي اخير بورس در معرض سركوب‌هاي سياست‌گذار شده و در ‌برابر نرخ سود گواهي‌سپرده خاص 30‌درصد و ساير دستورالعمل‌هايي كه كاهش سودآوري بنگاه‌هاي توليدي را نشانه گرفته‌اند، دچار التهاب شده است و اميد به حضور در بازار سهام روز به روز كمرنگ‌تر مي‌شود.  
در نهايت امروز سكوت سازمان بورس بعد از مدت‌ها ريزش و ركود شكسته شد و به جهت كم كردن شدت منفي‌ها، قرار‌گيري بازارگردان‌ها در سمت فروش ممنوع گرديد.  تجربيات گذشته نشان داده اين دست از حمايت‌ها تاثير چندان عميقي بر بازار ندارد و در صورت عدم تزريق نقدينگي و خلق ارزش براي سهامداران مجددا شاهد روزهاي ركود خواهيم بود.

در مجموع در اسفند‌ماه با توجه به نزديك شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي، نزديك شدن به پايان سال كه به‌طور سنتي بازارها شروع به رشد مي‌كنند و بازار سرمايه نيز رشد پرتكراري را طي سال‌هاي اخير از اواخر سال تا فصل مجامع به ثبت رسانده است در صورت نبود ريسك سيستماتيك و غيرسيستماتيك، وزن‌دهي به صحبت‌هاي رييس بانك مركزي در رابطه با بسته اخبار خوب براي بازار سرمايه‌، حمايت دولت و خبردرماني مي‌توانيم آغاز رشد بازار را متصور باشيم.

ارسال نظر