بورس، بهشت نوسان‌گيران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۱:۰۱:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۸۰۲

يك كارشناس بازارهاي مالي در خصوص حال و هواي اين روزهاي بورس گفت: متاسفانه بازاري كه محل ارتزاق اهل فن بوده، بعد از رسوايي ارديبهشت، به بهشت نوسان‌گيران تبديل شده است.

اقتصادآنلاين| يك كارشناس بازارهاي مالي در خصوص حال و هواي اين روزهاي بورس گفت: متاسفانه بازاري كه محل ارتزاق اهل فن بوده، بعد از رسوايي ارديبهشت، به بهشت نوسان‌گيران تبديل شده است.
رحمان رحيمي، كارشناس بازارهاي مالي در خصوص حال و هواي ايجاد شده در اين روزهاي بازار سرمايه گفت: رسوايي ارديبهشت ماه اندك اعتمادي كه در بازار وجود داشت را هم از بين برد؛ به نحوي كه جمعي از فعالان بازار سرمايه براي اثبات اين موضوع، دست به آزمايش زده و ۵۰ نماد بزرگ و بنيادي را خريداري كرده‌اند كه نتيجه آزمايش اين بود كه نمادها با كوچك‌ترين نوسان مثبت (ده، پانزده درصد) با افزايش حجم عرضه مواجه مي‌شوند؛ به‌طوري كه ۹۰ درصد نمادهاي آن سبد بعد از گذشته دو هفته بازدهي منفي شناسايي كردند. وي افزود: اين يعني افرادي كه ديد بلندمدت داشته‌اند، از بازار كنار رفته و آن دسته از بلندمدتي‌هايي كه كماكان در بازار فعاليت دارند، متضرر اصلي خواهند بود. حتي به عقيده من، تجديد ارزيابي دارايي‌ها نيز در صورت به فعليت رسيدن نمي‌تواند فضا بازار را براي ديد بلندمدت مهيا كند.
رحيمي در خصوص روند بورس تا پايان سال ادامه داد: علاوه بر نابودي اعتماد، شاهد فرار سرمايه‌ها به ساير بازارها هستيم؛ به نحوي كه ثبت نام خودروهاي چيني از يك سو و مشاهده تورم مسكن از سوي ديگر، بازار را بي‌رونق‌تر از قبل خواهد كرد؛ چراكه خريد خودرو به ديد سرمايه‌گذاري براي سال آينده، بازدهي مطلوب و كم دردسري را به ارمغان خواهد آورد.
اين كارشناس بازارهاي مالي معتقد است با تمام اين تفاسير، بازار تا پايان سال شاخص ۲.۲ ميليون واحدي را نخواهد ديد و برخي بر اين باورند كه اگر به دنبال سرمايه‌گذاري مطمئن باشيم، خريد آپارتمان‌هاي بدون ضعف (داراي پاركينگ، آسانسور، انباري، متراژ ۸۰ تا ۱۰۰ متر، نزديكي به مراكز اداري) امن‌ترين بستر سرمايه‌گذاري خواهد بود؛ البته كه نمادهاي خودرويي هم مي‌توانند عملكرد معقولي را ثبت كنند.

ارسال نظر