«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس روي مدار تنش

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۰:۳۷:۴۵
کد خبر: ۳۰۶۷۹۵
بورس روي مدار تنش

بورس تهران اين هفته را با سرخ پوشي آغاز كرد و در مرز سقوط به كانال جديد يعني محدوده يك ميليوني بود؛ اما روز گذشته بازار تا حدود زيادي تغيير كرد و شاهد مثبت شدن شاخص‌ها و ماندن موقت اعداد در محدوده دو ميليوني بوديم و احتمالا مسوولان امر هرگونه تلاشي مي‌كنند كه شاخص كل بورس در اين محدوده باقي بماند.

بورس تهران اين هفته را با سرخ پوشي آغاز كرد و در مرز سقوط به كانال جديد يعني محدوده يك ميليوني بود؛ اما روز گذشته بازار تا حدود زيادي تغيير كرد و شاهد مثبت شدن شاخص‌ها و ماندن موقت اعداد در محدوده دو ميليوني بوديم و احتمالا مسوولان امر هرگونه تلاشي مي‌كنند كه شاخص كل بورس در اين محدوده باقي بماند.

آمارها نشان مي‌دهد كه ميانگين هفتگي و ماهانه شاخص بسيار بد بود و بازار ميل به نزول د ارد كه اگر اين سناريو در بازار ادامه‌دار باشد روزها همچنان تلخ باقي خواهد ماند.

به عقيده بسياري از فعالان بازار سرمايه اين مثبت شدن شاخص موقت است و سهامداران بازار نمي‌توانند همسو با شاخص باشند. در حال حاضر اغلب سهام در كف قيمتي خود قرار دارند و به نوعي بهترين موقعيت خريد براي كسب سود بيشتر است؛ اما نااطميناني باعث شده كه سهامداران دست به ماشه نشوند و قيمت‌ها همچنان در كف باقي بماند.

اگر اين قيمت‌ها در شرايط استظهار در بازار وجود داشت آن زمان نقدينگي سنگين وارد دايره معاملات مي‌شد و بازار مي‌توانست در مقابل تورم و تمامي بازارهاي موازي ایستادگی کند. اما همه‌چيز طور ديگري رقم خورد و دخالت‌هاي ادامه‌دار از سال 99 باعث شد كه بازار سهام ديگر رشدي نداشته باشد و هر روز شاهد نزول آن باشيم.

روز اخير بورس براي گريز از دام شاخص يك ميليوني، رشدي ناچيز را تجربه كرد و توانست جاي پاي خود را در كانال دو ميليوني حفظ كند و شرايطي نسبتا باثبات براي خود فراهم سازد.

 

عرضه اوليه لغو شد

قادر معصومي خانقاه، مدير جديد نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌هاي اوليه در بازار سرمايه، گفت: اين تصميم در راستاي حمايت از بازار سرمايه با توجه به شرايط كنوني گرفته شده است.

برخي از كارشناسان عقيده داشتند كه عرضه اوليه در اين شرايط بازار مي‌تواند نقدينگي و اعتماد را در بازار افزايش دهد؛ اما در اصل اينگونه نيست و عرضه اوليه در اين شرايط مي‌تواند وضعيت بورس را وخيم سازد و دوباره اعتماد را از بازار فراري دهد.

از سوي ديگر مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها كه تا پيش از اين الزامي بود، با توجه به شرايط بازار سرمايه تا اطلاع ثانوي لغو مي‌شود.

به نظر مي‌رسد مديرجديد نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال ترميم بازار است و ايجاد شرايط بهتر است. اما برخي از فعالان بازار سهام معتقدند كه اين تصميمات نيز موقت است و نمي‌تواند تاثير ميان مدت يا بلندمدتي داشته باشد.

 

توليد صنايع بورسي چقدر شد؟

بر اساس اين گزارش، روند مقدار توليد صنعت خودرو و ساخت قطعات براساس تعداد دستگاه، نشان‌دهنده آن است كه كاهش ۱۱درصد ميزان توليد صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشي از كاهش ميزان توليد نمادهاي خپارس، خساپا و خودرو به ترتيب به ميزان ۴۵درصد، ۹درصد و ۵درصد است.

از جمله علل اين كاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عدم تامين به موقع ارز جهت تامين مواد اوليه و تجهيزات مورد نياز شركت است. اين گزارش مي‌افزايد، افزايش ۱۴درصد ميزان توليد صنعت فلزات اساسي نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشي از افزايش ميزان توليد نمادهاي فملي (ناشي از افزايش ۱۹۱درصد و ۴۸درصد ميزان توليد كاتد و كنسانتره مس)، فخاس (ناشي از افزايش ۱۵۲۲درصد و ۱۰۰درصد ميزان توليد شمش و محصولات سبك ساختماني) و فخوز (ناشي از افزايش ۳۹۱درصد ميزان توليد اسلب) به ترتيب به ميزان ۵۳درصد، ۳۰۴۳درصد و ۳۲درصد است.

همچنين، افزايش ۴۷درصد ميزان توليد صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشي از افزايش ميزان توليد نمادهاي كگل، كگهر و كچاد به ترتيب به ميزان ۹۵درصد، ۴۱درصد و ۱۶درصد است.

 

نرخ سود بين بانكي كاهشي شد

گزارش جديد بانك مركزي از تغييرات سود بين‌بانكي نشان مي‌دهد اين نرخ در هفته منتهي به ۲۵ بهمن ماه با كاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسيده است.اين نرخ در هفته منتهي به ۱۸ بهمن ماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۶ درصد بود. نرخ سود بين بانكي در دومين هفته بهمن ماه به ۲۳.۴۶ درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته اول بهمن ماه ۲۳.۵۳ درصد بود. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به ۲۷ دي ماه به ۲۳.۴۹ درصد و در هفته منتهي به ۲۰ دي ماه ۲۳.۴۱ درصد بود.

نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به ۱۳ دي ماه بعد از ۳ هفته رشد، كاهش يافت و به ۲۳.۴۳ درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به ۶ دي با افزايش نسبت به هفته قبل از آن ۲۳.۵۹ درصد و هفته منتهي به ۲۹ آذرماه ۲۳.۵۵ درصد بود. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به ۸ مهرماه است كه به نرخ ۲۳.۸۰ درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به ۵ مهر ماه با ركوردشكني ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزايش يافت.

 

بازار از نگاه معاملات

طي دومين روز كاري هفته يعني روز يكشنبه 29بهمن ماه، شاخص كل بورس تهران 4 هزار و 723 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 64 هزار و 743 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش هزار و 371 واحدي در رقم 722 هزار و 746 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 76 واحدي به رقم 24 هزار و 694 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 790 واحد به سطح 135 هزار و 58 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي دهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 202 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 61 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي فنر، خساپا، اخابر و شپاس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي بيوتيك، آردينه، فولاد، بوعلي و چافست تعلق داشت.

روز گذشته فولاد، وبملت و شپنا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي سدشت، وپخش و وپاسار از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، غصينو و ماديرا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، فزر و آ س پ بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد سصفها بيشترين تراكنش را داشت و داتام و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز بيوتيك، فنر و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 38 هزار و 172 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 31 هزار و 453 ميليارد تومان بود كه 82 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 13 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 293 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات ديروز نماد سصفها بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 147 ميليارد تومان بود. پس از سصفها، وكار بيشترين ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فنر و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام وكار با تعداد 451 ميليون و 999 هزار سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبملت و كرمان نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 58 نماد صف خريد داشتند و 51 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 8 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 515 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 25 درصدي به 210 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر