رفلاکس کودکان چه زمانی بهبود می‌یابد؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۸:۵۱:۰۲
کد خبر: ۳۰۶۶۹۳
رفلاکس کودکان چه زمانی بهبود می‌یابد؟

دانشیار گروه گودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رفلاکس در اطفال ممکن است موجب استفراغهای مکرر، سرفه و مشکلات تنفسی دیگر شود اما اکثر اطفال تا یکسالگی بتدریج بهبود می یابند.

سید علی جعفری خاطر نشان کرد: رفلاکس یا برگشت غذا به مری، به طور معمول در نتیجه شرایطی ایجاد می شود که اسفنکتر یا دریچه مری به معده دچار مشکل است.  این دریچه عضلانی که در انتهای مری قرار دارد، هنگام انتقال غذا به داخل معده، باز و سپس بسته می شود تا غذا از معده به مری برگشت نکند. زمانی که این ماهیچه ها به درستی عملکرد طبیعی خود را انجام ندهند و محتویات معده به داخل مری برگردد، تهوع و سوزش سرِ دل اتفاق می افتد.

به گزارش بهداشت نیوز، فوق تخصص بیماری های گوارش اطفال با بیان اینکه این بیماری به بزرگسالان اختصاص نداشته و نوزادان و اطفال نیز با آن مواجه هستند، گفت: بروز این عارضه به ویژه در ماههای اول تولد معمولا طبیعی است و در صورتیکه با مشکلات دیگری همراه نباشد مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. بتدریج و با افزایش سن تا یکسالگی این مشکل در درصد قابل توجهی از کودکان برطرف میشود بطوریکه کمتر کودک 2 ساله‌ای را میتوان یافت که همچنان دچار این مشکل باشد.

جعفری شایع‌ترین علایم این بیماری در کودکان را درد، بی تابی و گریه مداوم یا ناگهانی پس از خوردن غذا ( که بسیاری اوقات با دل‌پیچه اشتباه گرفته‌ میشود)، بالا آوردن و استفراغ مکرر بعد از وعده‌های غذائی ،ادامه یافتن بالا آوردن های کودک پس از یکسالگی ،خوب نخوابیدن کودک ،وزن نگرفتن یا کاهش وزن، غذا نخوردن یا کم غذا خوردن علی‌رغم گرسنه بودن برشمرد.

رییس بیمارستان کودکان اکبر  با اشاره اینکه این مسئله به ویژه در ماههای نخست تولد امری طبیعی است، تصریح کرد: اولین مسئله حفظ آرامش است و به کار بردن توصیه هایی از قبیل: موقع غذا دادن، طفل را در وضعیت قائم قرار دهید، در صورتیکه طفل بوسیله شیشه، شیر مینوشد هر 3 تا 5 دقیقه آروغ کودک را بگیرید، بلافاصله بعد از خوردن غذا کودک را به حالت افقی نخوابانید و حد اقل 30 دقیقه صبر نمائید، در صورت به خواب رفتن طفل، او را با رعایت نکات ایمنی حتی‌الامکان روی سطحی شیب دار بخوابانید بطوریکه سر کودک بالاتر از بدن وی قرار گیرد، در برخی موارد با غلیظ‌تر شدن غذا ، از میزان رفلاکس کودک کاسته میشود. در چنین شرایطی با مشورت پزشک میتوانید 2 تا 3 قاشق لعاب برنج به هر وعده غذای کودک اضافه کنید ( بدیهی است که برای عبور این مایع غلیظ شده حتما سوراخ سر شیشه باید گشادتر شود) که این موارد می تواند نقش موثری در کنترل و درمان این بیماری داشته باشد.

دکتر جعفری یکی از نکات  مهم در کنترل رفلاکس را کم کردن از مقدار شیر در هر وعده و در عوض افزودن تعداد دفعات خوردن شیر دانست و افزود در صورت بروز هرگونه از علائم مراجعه به پزشک متخصص توصیه می شود.

ارسال نظر