رييس اتحاديه فناوران به مردم هشدار داد

گول تبليغات را نخوريد از فضاي مجازي لپ‌تاپ سوخته نخريد

۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۰۰:۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۶۵۷۷

اين روزها آنقدر هزينه خريد لپ‌تاپ و كامپيوتر سر به فلك مي‌كشد كه بسياري از دانشجويان با وجود ضرورت، امكان خريد آن را ندارند.

اين روزها آنقدر هزينه خريد لپ‌تاپ و كامپيوتر سر به فلك مي‌كشد كه بسياري از دانشجويان با وجود ضرورت، امكان خريد آن را ندارند. ظاهرا خريد لپ‌تاپ نيز به يكي از آرزوهاي جوانان تبديل شده است. اما با اين حال برخي مجبورند تا براي فعاليت‌هاي روزانه خود لپ‌تاپ تهيه كنند كه اين ضرورت آنها را به سمت خريد لپ‌تاپ‌هاي دسته دوم و قاچاق سوق مي‌دهد.
«اخيرا در فضاي مجازي با موجي از تبليغات فروش لپ‌تاپ‌هاي برند رو به رو مي‌شوي كه قيمت آن با لپ‌تاپ‌هايي كه در مجتمع‌ها به فروش مي‌رسد قابل قياس نيست.»  اين جمله را محمدرضا فرجي تهراني، رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران مي‌گويد. 
اين فعال صنفي گفته است: خريد لپ‌تاپ‌هاي دست دوم و قاچاق ضرر مصرف‌كننده را به همراه دارد. وقتي فردي نياز به لپ‌تاپ داشته اما امكان خريد ندارد، سراغ لپ‌تاپ دست دوم يا قاچاق مي‌رود. اين در حالي است كه متاسفانه از هر پنج لپ‌تاپ دست دوم و قاچاق، تنها سه دستگاه سالم است در نتيجه بي‌شك مصرف‌كننده متضرر خواهد شد.
رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران با توجه به اينكه امكان مرجوع لپ‌تاپ قاچاق پس از خريد وجود ندارد، گفت: از آن جايي كه بسياري از لپ‌تاپ‌هاي دست دوم و قاچاق از طريق سايت‌هاي اينترنتي يا صفحات فضاي مجازي به فروش مي‌رسد پس از بروز ايراد دستگاه، امكان مرجوع كردن آن وجود ندارد. از سوي ديگر بسياري از اين افراد در شهرستان‌ها فعاليت دارند و امكان پيگيري وشكايت براي مصرف‌كننده وجود ندارد.
فرجي نسبت به خريد كالاي استوك به خريداران هشدار داد و افزود: هنگامي كه صحبت از لپ‌تاپ استوك مي‌شود، قطعا كيفيت اين كالاها با اجناس نو متفاوت است. مصرف‌كننده بايد باهوش باشد كجاي دنيا قيمت يك لپ‌تاپ برند ۶۰۰ هزار تومان است كه در ايران باشد؟ 
مدت‌هاست كه در بازار شاهد قاچاق قانوني لپ‌تاپ هستيم كه كالاي استوك را به جاي نو به مصرف‌كننده مي‌فروشند. در نتيجه به خريداران توصيه مي‌كنيم، محصول را از فردي خريداري كنند كه گارانتي آن مورد تاييد سامانه جامع گارانتي و اتحاديه است. به گفته او، فروش كالا بدون گارانتي به منظور قاچاق است.
از سوي ديگر فرجي تهراني، با اشاره به خريد لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي براي دانشجويان گفت: قيمت لپ‌تاپ‌هاي اقتصادي حدودا از ۱۱ ميليون تومان آغاز مي‌شوند و عملكردي معمولي دارند اما خريد يك لپ‌تاپ اقتصادي بستگي به انتظارات فرد دارد. چنانچه دانشجو تنها كارهاي اينترنتي و مطالعه جزوات را داشته باشد اين لپ‌تاپ پاسخگو است اما براي انجام پروژه‌هاي سنگين دانشگاه كارايي ندارند. حتي ممكن است براي فايل‌هاي پاورپوينت اين لپ‌تاپ‌ها دچار مشكلاتي شوند.در واقع اين لپ‌تاپ‌ها بيشتر براي استفاده منشي‌ها يا برخي از اپراتورها به كار مي‌رود.
وي در پاسخ به اينكه آيا ممكن است برخي به دليل گراني لپ‌تاپ به سراغ خريد تبلت بروند، گفت: هر كدام جايگاه خود را داردو هيچگاه تبلت جايگزين لپ‌تاپ نخواهد شد. همچنين هرچند كه روزانه با وجود اپليكيشن‌هاي مختلف تلفن‌ همراه بسياري از كارها انجام مي‌شوداما براي انجام برخي فعاليت‌ها به ويژه تجاري و بازرگاني وجود لپ‌تاپ و كامپيوتر ضروري است.

ارسال نظر