هواپيمايي توقيف شده ونزوئلا ارتباطي به ايران ندارد

۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۶۵۷۱

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه هواپيمايي توقيف شده ونزوئلا هيچ ارتباطي به ايران ندارد، گفت: اقدامات يكجانبه امريكا امنيت هوانوردي مسافري را به خطر مي‌اندازد

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه هواپيمايي توقيف شده ونزوئلا هيچ ارتباطي به ايران ندارد، گفت: اقدامات يكجانبه امريكا امنيت هوانوردي مسافري را به خطر مي‌اندازد. به گزارش تسنيم، وزارت دادگستري امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرده است، هواپيماي بوئينگ 747 كه توسط يك شركت باربري ونزوئلا از شركت هواپيمايي ماهان ايران خريداري شده بود، در چارچوب «محدوديت‌هاي صادراتي مربوط به ايران» توقيف و به امريكا منتقل شده است. در همين رابطه، محمد محمدي‌بخش در واكنش به توقيف اين هواپيما با بيان اينكه مالكيت هواپيما متعلق به ونزوئلاست و ارتباطي به ايران و شركت ماهان ندارد، گفت: اين اقدام امريكا موردتاييد سازمان بين‌المللي هوانوردي كشوري (ايكائو) نيست. وي تاكيد كرد: اقدامات يكجانبه امريكا امنيت هوانوردي مسافري را به خطر مي‌اندازد. ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه نيز اقدام غيرقانوني امريكا در توقيف و انتقال هواپيماي باري 747 شركت «امتراسور» ونزوئلا را محكوم كرد و آن را تصاحبي ناروا و نتيجه ربايش، اقدامات قهري يكجانبه امريكا و نقض اصول اساسي منشور سازمان ملل و حقوق بين‌المللي دانست. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران حمايت قاطع خود از تلاش‌ها و اقدامات قانوني و ديپلماتيك ونزوئلا در جهت اعاده مالكيت و دسترسي به دارايي و اموال اين كشور اعلام مي‌نمايد. بر اساس اين گزارش، خردادماه سال گذشته مدير روابط عمومي هواپيمايي ماهان در خصوص توقيف هواپيماي مذكور در آرژانتين گفته بود: هواپيماي توقيف شده در آرژانتين در تملك ونزوئلا است و هيچ ارتباطي با شركت هواپيمايي ماهان ندارد. اميرحسين ذوالانواري افزود: اين هواپيما بيش از يك سال پيش به يك شركت هواپيمايي ونزوئلايي واگذار شده و هيچ گونه ارتباط مالكيتي با شركت هواپيمايي ماهان ندارد. وي در خصوص بازداشت خدمه اين شركت، افزود: اگر بازداشت خدمه اين شركت هم صحت داشته باشد، اين ارتباطي با شركت ماهان نمي‌تواند داشته باشد چون هواپيما در اجاره ايرلاين ونزوئلايي است و ارتباطي با هواپيمايي ماهان پيدا نمي‌كند. در همان زمان رييس سازمان هواپيمايي كشوري نيز گفته بود: هواپيماي توقيف شده ونزوئلايي است و تحت مالكيت و تابعيت ايران نيست.

شناور مسافري غيرمجازدر مسير قشم غرق شد

معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: ۱۱ سرنشين يك شناور غيرمجاز با اقدام به موقع مركز جست‌وجو و نجات دريايي استان و اعزام دو فروند ناجي از بندر عباس و قشم نجات يافتند. به گزارش ايلنا، اسماعيل مكي‌زاده اظهار داشت: يك شناور غيرمجاز شب گذشته ۲۴ بهمن‌ماه بدون توجه به هشدارهاي هواشناسي، جزيره هرمز را به مقصد قشم ترك كرده بود كه به دليل اتمام سوخت با يك فروند لندينگ‌كرافت در مسير برخورد و واژگون و غرق مي‌شود. وي ادامه داد: با اقدام به موقع مركز جست‌وجو و نجات دريايي استان هرمزگان و اعزام دو فروند ناجي از بندر عباس و قشم تمامي ۱۱ نفر از سرنشينان اين شناور غيرمجاز نجات يافته و در سلامت كامل به محل امن منتقل شدند. 

ارسال نظر