كليد حل مشكلات بورس چيست؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۲۳:۲۵:۴۶
کد خبر: ۳۰۶۵۵۶
كليد حل مشكلات بورس چيست؟

از آخرين باري كه بورس نقل محافل خاص و عام بوده است حدود ۴ سال زجرآور مي‌گذرد! جز دوره اسفند سال قبل تا اواسط ارديبهشت امسال، همواره بورس از بقيه بازارها داراي بازدهي كمتري بوده است

هابيل خاوري

از آخرين باري كه بورس نقل محافل خاص و عام بوده است حدود ۴ سال زجرآور مي‌گذرد! جز دوره اسفند سال قبل تا اواسط ارديبهشت امسال، همواره بورس از بقيه بازارها داراي بازدهي كمتري بوده است. نكته ناراحت‌كننده براي كساني كه در اين بازار فعاليت مي‌كنند، ادامه روند فروش و حتي منفي در ركودي‌ترين و فرسايشي‌ترين زمان است زماني كه تمامي فاكتور‌هاي بنيادي بازار در حالت ارزندگي بسر مي‌برند. وقتي ساير بازارها به ركود مي‌روند و حتي اگر بازده آنها از بقيه بازارها عقب بيفتد، حداقل در شرايط ركودي ديگر افت قيمت و ضرر تجربه نمي‌كنند و صرفا درد ركود را به جان مي‌خرند. اما در بورس در اوج بازنده بودن، بايد ضرر‌هاي سنگين‌تري را تحمل كنند سهامداران.
در حالي كه وزراتخانه‌ها و اركان مختلف دولت هر كاري كه دلشان مي‌خواست با صنايع بورسي كردند (از انواع نرخ خوراك و سوخت و ماليات و قيمت‌گذاري دستوري و گواهي سپرده و غيره) و رفتند، حالا وزير اقتصاد خبر خوش مي‌دهد كه گواهي 30 درصدي ادامه پيدا نمي‌كند! راستي بسته ۱۰‌بندي حمايت از بورس كه يكي از بند‌هاي عدم اجازه به نرخ بهره براي فراتر رفتن از ۲۰ درصد چه شد؟
اين روز‌ها همه سهامداران خسته شده‌اند از بازنده بودن، و مدام اين سوال مرور مي‌شود كه بورس چه زماني استارت مي‌زند؟ بايد عرض كنم كه ديتاي سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ ملاك خيلي از عزيزان براي بورس شده است و انتظار رشد‌هاي آن‌گونه از بازار را دارند، و بازارساز به هيچ عنوان اجازه آنچنان بازاري را نخواهد داد، مگر در شرايطي كه سيل نقدينگي مجدد به سمت بورس بيايد، اگر چرخي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي و حتي اقتصادي و بورسي هم بزنيم، صحبت از بدبخت شدن مردم در آن بيشتر از فرصت‌هاي آتي و حتي تحليل صنايع و روند بازار سرمايه و حتي نقد مصوبات دولت وجود دارد. بورس تحت دو شرط مي‌تواند روند صعودي قابل توجهي به خود بگيرد، شرط اول تمام شدن اين روند دست‌اندازي به سود شركت‌ها به طريقي از سوي دولت است و شرط دوم كوتاه آمدن بانك مركزي و جو بازار پول است.آدرس اشتباهي ندهيم، كليد حل مشكلات بورس در گاو صندوق بانك مركزي است! البته واضح است كه ركود هيچگاه دايمي و پايدار نيست و هر بازاري در بدترين شرايط نيز مي‌تواند بازدهي خوبي به ثبت برساند. اما هر چه به پايان سال نزديك‌تر شويم، احتمال يك حركت مثبت در بورس افزايش پيدا مي‌كند و خريد‌هاي حقوقي‌ها و صندوق‌ها خود يكي از دلايلي است كه مي‌توان به سال آينده اميدوار‌تر بود.  به‌نظر تا پايان امسال اتفاق خاصي در بازار رخ ندهد، زماني كه كليت بازار در ركود بسر مي‌برد نمادهايي كه مبتني بر جريان نقد هستند در كوتاه‌مدت جذابيتي براي سرمايه‌گذاران ندارند، دليل آن هم مشخص است چون...

 نرخ سود بدون ريسك بسيار بالاتر است و از طرفي اخبار منفي زيان قيمتي بالايي به سهامداران وارد مي‌كند و معامله‌گران كوتاه‌مدت كه تمايلي به نگهداري سرمايه‌گذاري بلندمدت ندارند، در نوسانات بازار دچار زيان مي‌شوند. از آنجايي‌كه هيچ نقطه مثبتي در بازار وجود ندارد و به اصطلاح پول در گردش بورس هم كم است، نمادهاي پرتراكنش بزرگ هم كه داستان‌محور هستند نيز بازدهي نمي‌توانند ثبت كنند و از اين جهت معامله‌گران از آنها نيز دوري مي‌كنند. برخي كلا معامله كردن را كنار مي‌گذارند تا رونق به بازار برگردد. اما بخشي از معامله‌گران كوتاه‌مدت رو به نمادهاي بسيار پرريسك و كوچك مي‌آورند كه بعضا چند برابر ارزش ذاتي (با هر روشي) معامله مي‌شوند. اين معاملات به نوعي قمار كردن است و احتمال زيان در قمار بسيار بالاست و در اين مدت بيشترين ارزش معاملات مربوط عرضه‌هاي اوليه‌اي كه بي‌موقع عرضه مي‌شوند و نمادهاي قمارگونه بوده است.

ارسال نظر