اهميت عبور از تحريم‌ها

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۲۳:۱۴:۱۰
کد خبر: ۳۰۶۵۵۳
اهميت عبور از تحريم‌ها

ما از مدت‌ها پيش بارها تاكيد كرده‌ايم كه در شرايط تحريمي، ما براي صادرات با مشكلات فراواني مواجه هستيم، از دشواري پيدا كردن مشترياني كه حاضر باشند در اين شرايط با ايران كار كنن

عباس آرگون

ما از مدت‌ها پيش بارها تاكيد كرده‌ايم كه در شرايط تحريمي، ما براي صادرات با مشكلات فراواني مواجه هستيم، از دشواري پيدا كردن مشترياني كه حاضر باشند در اين شرايط با ايران كار كنند گرفته تا مشكلاتي كه در نقل و انتقال كالا و سپس دريافت ارز آن وجود دارد، در همه بخش‌ها صادرات را براي ما پرهزينه‌تر كرده است. از اين رو در صورتي كه برجام بار ديگر اجرايي شود، مي‌توان انتظار داشت كه بخش مهمي از اين نگراني‌ها كنار برود. البته احياي برجام گام نخست است. حل كردن مشكل اف‌اي‌تي‌اف و برقراري مجدد ارتباطات بانكي و تلاش براي اتصال اقتصاد ايران به اقتصاد جهاني گام‌هاي ديگري است كه بايد در اين زمينه برداشته شود. در سال‌هاي گذشته برخي سياست‌هاي داخلي موجب شده، سرمايه‌گذاران تكليف خود را در اقتصاد ندانند و هر بار با تغيير سياست‌ها، برنامه‌ريزي دشوار شده و همين موضوع باعث فرار سرمايه از اقتصاد ايران شده است. در حوزه بين‌المللي نيز ما نتوانسته‌ايم سرمايه‌گذار جذب كنيم. اين در حالي است كه در اقتصاد ايران ظرفيت فراواني دارد و تعدد برنامه‌هايي كه در دوره برجام وجود داشت نشان مي‌دهد كه در صورت بهبود شرايط، شركت‌هاي خارجي علاقه دارند كه با ما همكاري كنند. اگر اين سرمايه بين‌المللي جذب شود در بلندمدت نيز براي ما اين امتياز را خواهد داشت كه تحريم دوباره اقتصاد ايران كاري دشوار مي‌شود و با تزريق ثبات، امكان دستيابي به اهداف كلان به وجود مي‌آيد.
يكي از اصلي‌ترين موضوعاتي كه نبايد آن را فراموش كرد، نگاه كلان دولت‌ها در امريكا به ايران و رابطه با جمهوري اسلامي ايران است. امروز ديگر ترديدي نداريم كه راهبرد كلان در كاخ سفيد درباره ايران تغييري نمي‌كند. شايد با جابه‌جايي دولت‌ها برخي سياست‌هاي اجرايي تغيير كنند اما در نگاه كلان تفاوت چنداني ميان ترامپ و بايدن نيست. در اين ترديدي وجود ندارد كه اگر تحريم‌ها بروند، اقتصاد ايران نفس تازه‌اي خواهد كشيد و بخشي از فشارهاي اقتصادي كه به روي مردم و فعالان اقتصادي قرار دارد برداشته خواهد شد و اين امر قطعا مثبت است اما آنچه را كه نبايد فراموش كرد مشكلات داخلي اقتصاد است كه لزوما ارتباطي به تحريم ندارند. اينكه ما فضاي كسب و كار را نامناسب كرده‌ايم، فشار بر توليد را بالا برده‌ايم، با سياست‌هاي غلط فضاي رانت و فساد را ايجاد كرده‌ايم و در موضوعاتي مانند تورم، چنين نتايجي ايجاد كرده‌ايم، قطعا مقصرش تحريم‌ها نيستند و اگر براي آنها راه‌حلي پيدا نكنيد، قطعا، در آينده مشكلات حتي با وجود لغو تحريم‌ها نيز ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر