احياي اعتماد و حفظ حقوق سهامداران؛ مبناي حمايت دولت از بورس

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۰:۵۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۶۴۸۷

در تحليل روند روزانه بازار سرمايه و تعبير هر افت و خيزي به سقوط، لازم است اقداماتي كه دولت سيزدهم در دو سال گذشته براي بازگشت اعتماد سرمايه‌گذاران و حفظ حقوق سهامداران انجام داده و آثار آن را نيز لحاظ كرد.

در تحليل روند روزانه بازار سرمايه و تعبير هر افت و خيزي به سقوط، لازم است اقداماتي كه دولت سيزدهم در دو سال گذشته براي بازگشت اعتماد سرمايه‌گذاران و حفظ حقوق سهامداران انجام داده و آثار آن را نيز لحاظ كرد.
به گزارش شادا، مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به گزارش مورخ 04/11/1402 روزنامه جهان صنعت با تيتر «رمزگشايي از سقوط بورس»، روزنامه تعادل با تيتر «نفس‌هاي بورس به شماره افتاد!»، روزنامه دنياي اقتصاد با تيتر «بورس پس ‌از مداخله بد‌موقع» و روزنامه جمهوري اسلامي با تيتر «مطالبه فعالان بازار سرمايه از مسوولان براي كنترل ريزش بورس» تاكيد كرد: احياي اعتماد سهامداران مهم‌ترين رويكرد دولت سيزدهم در قبال بورس است و اقداماتي نيز در اين راستا انجام شده است اما به هر حال نوسانات بورس امري طبيعي است و اينكه هر نوساني به ريزش و سقوط تعبير شود درست نيست.
لازم است در تحليل روند روزانه بازار سرمايه، اقداماتي كه دولت سيزدهم در دو سال گذشته براي بازگشت اعتماد سرمايه‌گذاران و حفظ حقوق سهامداران انجام داده را نيز لحاظ كرد. دولت سيزدهم علاوه بر تعريف و اجراي بسته‌هاي حمايتي تلاش كرده با اقداماتي در راستاي پيش بيني پذير كردن اقتصاد و كاهش نااطميناني‌ها، ثبات نسبي را به اقتصاد بازگرداند تا متاثر از آن وضعيت بازار سرمايه نيز وضعيت باثباتي شود. در همين حال اقداماتي همچون تاكيد بر متنوع‌سازي ابزارهاي سرمايه‌گذاري، سرمايه‌گذاري‌هاي غير مستقيم و تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از بازار سرمايه در اين دولت انجام شده است.
براي نمونه مي‌توان توسعه كمي و كيفي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و طراحي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جديد، پذيره‌نويسي شركت‌هاي سهامي عام پروژه به منظور تامين مالي پروژه‌هاي كلان اقتصادي از بورس، تسهيل پذيرش شركت‌هاي دانش‌بنيان در بورس و فرابورس، تسهيلگري و كاهش مدت‌زمان فرآيندهاي افزايش سرمايه شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، متنوع‌سازي روش‌هاي تامين مالي مسكن و ثبات بازار سرمايه، طراحي نسل جديد الگوريتم‌ها و هشدارهاي نظارتي (بورس‌بان)، تعيين تكليف متوفيان سهام عدالت، توسعه برگزاري مجامع الكترونيكي، واريزهاي منظم صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت اشاره كرد.
معرفي و طراحي ابزارهاي جديد در راستاي تنوع بخشي به سبد سرمايه‌گذاري آحاد جامعه، پرداخت سود سهام و تسويه سودهاي معوق، بيمه كردن پرتفوي سهام متعلق به اشخاص حقيقي در راستاي حمايت از بازار سرمايه، ايجاد امكان توثيق الكترونيكي سهام، اصلاح سازوكارهاي صندوق‌هاي ETF دولتي، اصلاح آيين‌نامه اجرايي آزادسازي سهام عدالت و... مجموعا اقداماتي است كه در جهت حمايت از بازار سرمايه انجام شده يا در دست انجام است.
در سوي ديگر شاهد بهبود شاخص‌هاي كلان اقتصادي هستيم كه اين بهبود شاخص‌ها در رفع نااطميناني‌ها و ايجاد ثبات اقتصادي و به دنبال آن ثبات بازار سرمايه اثرگذار است.

ارسال نظر