«تعادل» گزارش مي‌دهد

نابساماني بورس تهران

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۰:۵۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۶۴۸۵
نابساماني بورس تهران

شاخص كل بازار سرمايه ترس از سقوط به كانال يك ميليوني دارد و هر روز با پالس‌هاي ناچيز مثبت سعي مي‌كند كه شرايطي متعادل براي خود پديد آورد و اجازه سقوط بيشتر ندهد. البته در پايان معاملات روز اخير شاخص قرمزپوش شد اما در ميانه معاملات رنگ سبز را هم به خود ديد.

شاخص كل بازار سرمايه ترس از سقوط به كانال يك ميليوني دارد و هر روز با پالس‌هاي ناچيز مثبت سعي مي‌كند كه شرايطي متعادل براي خود پديد آورد و اجازه سقوط بيشتر ندهد. البته در پايان معاملات روز اخير شاخص قرمزپوش شد اما در ميانه معاملات رنگ سبز را هم به خود ديد. از ارديبهشت ماه بورس تهران روز خوش به خود نديده است و اكنون كمتر از يك ماه به پايان سال باقي مانده و به نظر نمي‌رسد كه در اين مدت تالار شيشه‌اي بتواند سبزپوش شود. بازار سرمايه همچنان به يك شوك بسيار سنگين نياز دارد تا بتواند دوباره مثبت شود و به حال و هواي خوب خود بازگردد. بازار سهام از تابستان سال 99 تا به امروز شرايط خوبي را تجربه نكرده و هر روز منفي‌هاي سنگيني را عايد پرتفوي سهامداران كرده است. بورس تهران اكنون نياز به يك شوك مثبت دارد تا دوباره كمي سبزپوش شود و از محدوده خطر فاصله بگيرد. اكبر حامدي، كارشناس بازار سرمايه نوشت: «بورسيران پيش‌بيني بازار براي ۳۰ روز كاري باقي‌مانده از سال كمي دشوار است، چراكه در عين جذابيت قيمت‌ها، اما ترس از رفتار حقوقي‌ها (شناسايي سود و بستن دفاتر مالي) و مشخص نبودن برنامه سياست‌گذار در اين مدت كوتاه، كار را براي پيش‌بيني دشوار مي‌كند. با اين حال نكته مهمي كه اكنون بورس را از بازار‌هاي موازي جدا مي‌كند اين است كه در جريان افزايش نقدينگي به دنبال وضعيت اقتصادي كشور، كليه بازار‌ها خود را با شرايط تورمي كشور منطبق ساخته‌اند، اما تنها بازاري كه هنوز با شرايط اقتصادي تطبيق نيافته، بازار سرمايه است. نمونه واضح از اين موضوع به P/E بازار برمي‌گردد كه نسبت به دو سال قبل در محدوده جذابي قرار دارد. اكنون متوسط P/E بازار در محدوده كمتر از ۷ واحدي قرار دارد؛ بنابراين سرمايه‌گذاران در اين مقطع بدون اينكه ترس از ريزش قيمت‌ها داشته باشند، مي‌توانند وارد بازار شوند، بدون اينكه ريسكي متوجه دارايي آنها شود؛ به‌خصوص كه ارزش دلاري بازار در نزديكي كمترين حد خود در سال‌هاي اخير (۱۵۰ ميليارد دلار) قرار گرفته است. احساس مي‌كنم با گذر از انتخابات پيش رو و با آغاز سال جديد، اصلاح نرخ حامل‌هاي انرژي (بنزين و گازوييل) در دستور كار دولت قرار خواهد گرفت و لذا فضاي كشور از نظر تورم طي ۶ الي ۷ ماه پيش رو، با دو شوك و توفان جدي مواجه خواهد شد. از اين رو به تحليلگران و فعالين بازار توصيه مي‌كنيم با فاصله گرفتن از نوسانات روزانه، اثرات اتفاقات پيش رو را در تحليل‌هاي خود لحاظ كرده و با نگاه دقيق‌تري، P/E-forward سهام و بازار را محاسبه كنند.»

نفت گران شد

بهاي معاملات نفت برنت با ۷ سنت معادل ۰.۱ درصد افزايش، به ۸۲ دلار و ۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۱۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزايش، به ۷۷ دلار و ۲ سنت در هر بشكه رسيد. اين دو شاخص بازار جهاني كه هفته گذشته، ۶ درصد صعود كرده بودند، در معاملات روز دوشنبه نسبتا ثابت بودند. منازعه در خاورميانه، قيمت‌ها را بالا نگه داشته است. نيروهاي مسلح يمن، روز دوشنبه، به يك كشتي باري در درياي سرخ، دو موشك شليك كردند. يمن در همبستگي با مردم فلسطين در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، به كشتي‌هاي بين‌المللي كه روابط تجاري با امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي دارند، حمله كرده است. اما نگراني‌ها نسبت به نرخ‌هاي بهره، رشد قيمت‌ها را محدود كرده است. فدرال رزرو نيويورك اعلام كرد نظرسنجي انتظارات مصرف‌كننده در ژانويه، نشان داد دورنماي تورم طي يك تا پنج سال آينده، تغييري نكرده و هر دو بالاي سقف ۲ درصد بانك مركزي امريكا مانده‌اند. اگر نگراني‌هاي تورمي، كاهش نرخ بهره فدرال رزرو امريكا را به تاخير بيندازد، مي‌تواند با كند كردن رشد اقتصادي، تقاضا براي نفت را كاهش دهد. قرار است آمار تورم امريكا، روز جاري منتشر شود. آمار تورم انگليس و توليد ناخالص داخلي منطقه يورو هم روز چهارشنبه اعلام خواهند شد. فعالان بازار منتظر انتشار آمار صنعتي ذخاير نفت و سوخت امريكا در روز سه شنبه هستند. چهار تحليلگر در نظرسنجي رويترز برآورد كردند ذخاير نفت امريكا در هفته منتهي به ۹ فوريه، به ميزان حدود ۲.۶ ميليون بشكه كاهش پيدا كرده است. گزارش ماهانه اوپك روز جاري منتشر مي‌شود. عراق روز دوشنبه اعلام كرد به تصميمات اين سازمان، پايبند است و بيش از ۴ ميليون بشكه در روز نفت توليد مي‌كند. تحليلگران گروه مالي‌اي ان جي در يادداشتي نوشتند: آنچه در هفته‌هاي آينده، جالب خواهد بود، تصميمي است كه اوپك پلاس در خصوص كاهش توليد داوطلبانه پس از اتمام مدت اجراي آن در پايان مارس، خواهد گرفت. برآورد‌اي ان جي نشان مي‌دهد در صورت عدم تمديد اين كاهش توليد توسط اوپك پلاس، بازار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، دچار مازاد عرضه مي‌شود. اوپك و متحدانش شامل روسيه كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند، در مارس، براي تمديد كاهش توليدي كه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشتند، تصميم خواهند گرفت.بر اساس گزارش رويترز، اوپك پلاس در نوامبر توافق كرد كاهش توليد حدود ۲.۲ ميليون بشكه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اجرا كند كه شامل يك ميليون بشكه در روز كاهش توليد يكجانبه عربستان سعودي است.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته، شاخص كل بورس تهران هزار و 594 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 90 هزار و 304 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 2 هزار و 204 واحدي در رقم 732 هزار و 594 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 141 واحدي به رقم 25 هزار و 83 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 390 واحد به سطح 136 هزار و 219 واحد رسيد. روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 226 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 46 ميليارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهاي وبملت، دي، شستا و وپاسار بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي بيوتيك، پكوير، فسبزوار، دفارا و زشگزا تعلق داشت. روز اخير كچاد، كگل و اخابر نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فارس، شپنا و شستا از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، خاور و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، ثباغ و فنر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز گذشته نماد خساپا بيشترين تراكنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، كروميت و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 19 هزار و 765 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 12 هزار و 162 ميليارد تومان بود كه 62 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 12 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 654 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 119 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، كروميت بيشترين ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 52 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 7 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 323 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 29 درصدي به 156 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر