آهن‌اسفنجي 2 هزار تومان ارزان شد

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۰۱:۴۶:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۴۲۲

ميانگين نرخ فروش آهن‌اسفنجي در بازه هفتگي كاهشي 2200 توماني داشت؛ عقبگرد نرخ ارز و افزايش عرضه‌هاي سلف، باعث شد تا ترمز صعود بهاي اين محصول كاسته شود و آهن‌اسفنجي تا كانال قيمتي 12 هزار و 800 تومان عقب‌نشيني كند. اين در حالي بود كه آهن‌اسفنجي در معاملات 14 بهمن ماه به كانال قيمتي 15 هزار تومان نيز صعود كرده بود.

اكوايران| ميانگين نرخ فروش آهن‌اسفنجي در بازه هفتگي كاهشي 2200 توماني داشت؛ عقبگرد نرخ ارز و افزايش عرضه‌هاي سلف، باعث شد تا ترمز صعود بهاي اين محصول كاسته شود و آهن‌اسفنجي تا كانال قيمتي 12 هزار و 800 تومان عقب‌نشيني كند. اين در حالي بود كه آهن‌اسفنجي در معاملات 14 بهمن ماه به كانال قيمتي 15 هزار تومان نيز صعود كرده بود.
بررسي داده‌هاي رينگ فيزيكي آهن‌اسفنجي از عرضه 82 هزار تن محصول با قيمت پايه‌اي برابر 12 هزار و 99 تومان به شكل نقدي و با شرايط تحويل فوري در اين بازار حكايت دارد. براي اين ميزان محصول تقاضايي بالغ بر 111 هزار تن به ثبت رسيد و در نهايت تمامي محصول عرضه شده با ميانگين قيمت 13 هزار و 61 تومان به ازاي هر كيلوگرم به فروش رفت. به اين ترتيب متوسط رقابت در رينگ‌آهن‌اسفنجي 8 درصد بود و افزايش 1000 توماني قيمت محصولات نسبت به نرخ پايه را به دنبال داشت.
اين در حالي بود كه ظرف هفته قبل يعني روز شنبه 14 بهمن ماه رقابت سنگين در رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران بهاي هر كيلوگرم آهن‌اسفنجي را به 15 هزار تومان رساند؛ افزايش عرضه‌هاي سلف و عقبگرد محسوس در نرخ ارز ظرف يك هفته اخير ترمز رشد بهاي اين محصول در بازار فيزيكي بورس كالا را كشيد و به اين ترتيب آهن‌اسفنجي در بازه هفتگي 2 هزار تومان ارزان شد.
بالغ بر 25 هزار و 300 تن آهن‌اسفنجي با شرايط سلف در رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران عرضه شد كه تقاضايي بالغ بر 23 هزار تن براي آن به ثبت رسيد و در نهايت نيز 20 هزار تن از اين محصول در نرخ پايه مورد معامله قرار گرفت. درواقع معاملات سلف شتاب صعود بهاي آهن‌اسفنجي در رينگ فيزيكي را گرفت. در شرايطي كه ميانگين نرخ فروش آهن‌اسفنجي در فروش‌هاي نقدي در كانال قيمتي 13 هزار تومان تثبيت شده بود، فروش 20 هزار تن محصول در نرخ پايه باعث شد تا ميانگين نهايي بهاي فروش آهن‌اسفنجي در رينگ فيزيكي كاهش يابد.
با توجه به انتظارات مثبت تورمي در كشور، بخشي از تقاضاهاي ثبت شده در رينگ فيزيكي بورس كالا مربوط به تقاضاي سرمايه‌اي است. درواقع صنايع تكميلي با واهمه از گراني و كاهش ارزش ريال ترجيح مي‌دهند كه مواد اوليه خطوط توليد خود را زودتري خريداري كنند؛ در اين شرايط عرضه‌هاي سلف مي‌تواند به كمك اين بازار بيايد و از التهاب قيمتي در رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران بكاهد.

ارسال نظر