بورس به آرامش مي‌رسد؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۰۱:۴۳:۵۹
کد خبر: ۳۰۶۴۱۹

ريسك تصميمات اخير دولت به نسبت ريسك تحولات سياسي براي بازار عميق‌تر است و بازار نقطه‌اي به آرامش و رشد پايدار مي‌رسد در واقع ريسك جنگ و تصميمات سياسي مقطعي است و برطرف مي‌شود اما دولت ول كن ماجرا نيست به خصوص دولت بي‌پولي كه كسري بودجه مشكل جاري شده است.

ريسك تصميمات اخير دولت به نسبت ريسك تحولات سياسي براي بازار عميق‌تر است و بازار نقطه‌اي به آرامش و رشد پايدار مي‌رسد در واقع ريسك جنگ و تصميمات سياسي مقطعي است و برطرف مي‌شود اما دولت ول كن ماجرا نيست به خصوص دولت بي‌پولي كه كسري بودجه مشكل جاري شده است.

به نظر مي‌رسد در سمت دولت و سياست‌گذار تصميمات و تفكراتي حاكم شده كه پذيرفته است جريان نرخ ارز بايد تغيير كرده و نبايد به اين شكل پيش برود چراغ سبز پتروشيمي‌ها و زمزمه‌هايي از محدوديت ارز ۲۸ و ۵۰۰ تغييرات احتمالي در نيما همه و همه مويد اين موضوع است كه احتمالاً تغييرات رقم خواهد خور منتها دولت همواره نشان داده كه در فضاي پرتنش دست به تغيير نمي‌زند و به دنبال فرصتي براي آرام شدن و سپس تصميم مي‌گردد. به گفته حسن كاظم‌زاده در حال حاضر دلار آزاد حدود ۵۰ درصد بالاتر از اين نرخ است و يكي از بالاترين گپ‌ها در حال تجربه شدن است. در سال‌هاي اخير اين گپ افزايشي بوده اما معمولا زماني كه اختلاف بالاتر مي‌رود، با رشد دلار نيما گپ كاهش پيدا مي‌كند

حسن كاظم‌زاده كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در هفته‌هاي اخير ارزش معاملات گروه زراعت نسبت به كل بازار رشد كرده است، گفت: شرايط بنيادي اين گروه به نسبت بازار در وضعيت بهتري قرار دارد. حاشيه سودها افتي نكرده و رشد درآمد از ميانگين بازار و تورم بالاتر بوده و افزايش مقداري توليد و فروش هم در برخي شركت‌ها قابل مشاهده است. او افزود: در مجموع به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران به نتيجه رسيدند گروه زراعت شرايط بنيادي مناسبي براي خريد دارد و هم بازي خور خوبي پيدا مي‌كند. به همين دليل گروه شاهد ورود پول به اين گروه بوده‌ايم.

كاظم‌زاده افزود: اكثر پتروشيمي‌ها محصولات خودشان و ارز خودشان را با نرخ نيما ۲ مي‌فروشند كه در حال حاضر حدود ۳۹۵۰۰ تومان براي هر دلار است. در حال حاضر دلار آزاد حدود ۵۰ درصد بالاتر از اين نرخ است و يكي از بالاترين گپ‌ها در حال تجربه شدن است. در سال‌هاي اخير اين گپ افزايشي بوده اما معمولا زماني كه اختلاف بالاتر مي‌رود، با رشد دلار نيما گپ كاهش پيدا مي‌كند. به نظر مي‌رسد چشم‌انداز افزايشي براي دلار نيما ۲ باعث شد تمايل به خريد نمادهاي پتروشيمي افزايش پيدا كند. امروز اين افزايش تقاضا تا حدودي به چشم مي‌آمد.

در حالي كه نرخ دلار آزاد در حدود ۵۵ هزار تومان است، نرخ ارز براي شركت‌هاي پتروشيمي حدود ۱۵ هزار تومان كمتر است و شركت‌هاي پتروشيمي نسبت به دلار آزاد، هر دلار را ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر مي‌فروشند. اين اختلاف بالاترين اختلافي است كه تا به حال تجربه شده است

فاصله نرخ ارز در سامانه نيما و بازار آزاد در يكي از بالاترين سطح‌هاي خودش قرار دارد. در حالي كه نرخ دلار آزاد در حدود ۵۵ هزار تومان است، نرخ ارز براي شركت‌هاي پتروشيمي حدود ۱۵ هزار تومان كمتر است و شركت‌هاي پتروشيمي نسبت به دلار آزاد، هر دلار را ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر مي‌فروشند. اين اختلاف بالاترين اختلافي است كه تا به حال تجربه شده است. حتي اگر نرخ دلار شمشي كه بانك مركزي خودش در مركز مبادله فروخته را نيز مبنا قرار دهيم، باز هم اين بانك شركت‌هاي پتروشيمي را مجبور مي‌كند ارزان فروشي كنند. صحبت‌هايي از افزايش نرخ نيما به گوش مي‌رسد و بسياري منتظر تصميم در اين مورد هستند.

 

تقاضا براي كالاها در نتيجه سيگنال تورمي

در بورس كالا تقاضا براي خريد كالاهاي مختلف از جمله فولاد افزايش پيدا كرده است. مدت‌ها بود كه تقاضاي خريد شمش فولاد به اندازه عرضه بود و عمدتا رقابتي براي خريد شكل نمي‌گرفت. اين هفته براي خريد شمش فولاد تقاضا بيشتر از عرضه بود و رقابت براي خريد شكل گرفت و قيمت‌هاي معاملاتي نيز افزايش پيدا كرد. اينكه بالاخره تورم عمومي كالاهاي مصرفي، به ديگر كالاها نيز تسري پيدا كند قابل حدس بود و به نظر مي‌رسد اين روند فزاينده تورمي در حال گسترش است.

فردين آقابزرگي معتقد است كه در حال حاضر نقدينگي در پرتفوي سرمايه‌گذاران وجود دارد، اما برخي منتظر واكنش‌هاي مثبت و ادامه داري در بازار سهام هستند كه نشان دهد روند بازار سرمايه تغيير كرده است، بعد از آن شاهد ورود پول‌هاي جديد به بورس خواهيم بود

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در حال حاضر بسياري از سرمايه‌گذاران از وضعيت بازار مطلع هستند كه به زودي رشد قيمت در كالاها كليد مي‌خورد، افزود: به همين دليل خريد خودرو، ملك و... بازهم افزايش يافته است كه روي جريان پول بازار سهام هم تاثيرگذار بوده در حالي كه بورس در نقطه ارزندگي قرار دارد و تنها به حمايت حقوقي‌‌ها نياز دارد تا بار ديگر روند صعودي خود را آغاز كند.

او با تاكيد بر اينكه از مهم‌ترين دلايل عدم تمايل سرمايه‌گذاران براي ورود به بازار سهام عدم ثبات بوده است، تصريح كرد: در حال حاضر نقدينگي در پرتفوي سرمايه‌گذاران وجود دارد، اما برخي منتظر واكنش‌هاي مثبت و ادامه داري در بازار سهام هستند كه نشان دهد روند بازار سرمايه تغيير كرده است، بعد از آن شاهد ورود پول‌هاي جديد به بورس خواهيم بود.

براساس گزارش بازار، در فضاي فعلي پيش بيني مي‌شود كه شاخص كل دير يا زود خود را با اين تحولات همراهي كند و شاهد تغيير ذائقه جريان پول به سمت بازار سرمايه نيز باشيم. چرا كه هميشه تاريخ نشان داده كه اين آسياب به نوبت بوده و بازارها به تدريج از اين نوسانات بهره مي‌برند. در واقع بازار سرمايه به عنوان ارزنده‌ترين بازار و عقب مانده‌ترين بازار از شرايط رشد و بازدهي مي‌تواند فضاي بهتري را در صورت وجود آرامش سياسي تجربه كند. با اين حال در مقطع كنوني بازار كالايي مورد توجه قرار دارد، زيرا در اقتصاد ايران كالاهاي سرمايه‌اي واكنشي مشابه با ارز و طلا دارند و حتي بررسي روند گذشته بازار خودرو و مسكن نشان مي‌دهد كه آنها رشدهاي بالاتري را ثبت كرده‌اند.

از اين رو پيش بيني مي‌شود كه در اسفندماه شاهد واكنش مثبت شاخص كل بورس باشيم. در واقع بررسي جريان پول در بازارها حكايت از اين دارد كه در مقطع كنوني بازار كالايي مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار دارد، زيرا در اقتصاد ايران كالاهاي سرمايه‌اي واكنشي مشابه با ارز و طلا دارند، اما بازار سهام هم با تاخير بازدهي برابري ثبت خواهد كرد.

ارسال نظر