«تعادل» از روزهايي كه بر بورس مي‌گذرد گزارش مي‌دهد

تعادل نسبي در بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۱:۰۷:۰۷
کد خبر: ۳۰۶۳۴۷
تعادل نسبي در بازار سرمايه

بورس تهران دوباره از گرداب سقوط نجات يافت و توانست با شروع معاملات اين هفته سبزپوش شود و در محدوده دو ميليوني باقي بماند. چندين ماه است كه تالار شيشه‌اي روند معاملاتي خطرناك دارد و هرروز سهامداران با ترس درحال گذرهاي روزهاي معاملاتي خودهستند. اين ترس باعث شده كه نقدينگي از معاملات بازار خارج شود و اعتماد سهامداران نيز به همين ترتيب از بازار خارج مي‌شود.

بورس تهران دوباره از گرداب سقوط نجات يافت و توانست با شروع معاملات اين هفته سبزپوش شود و در محدوده دو ميليوني باقي بماند. چندين ماه است كه تالار شيشه‌اي روند معاملاتي خطرناك دارد و هرروز سهامداران با ترس درحال گذرهاي روزهاي معاملاتي خودهستند. اين ترس باعث شده كه نقدينگي از معاملات بازار خارج شود و اعتماد سهامداران نيز به همين ترتيب از بازار خارج مي‌شود.

بازار سرمايه اكنون با كمبود نقدينگي مواجه است و اين كمبود پول در بازار ناشي از تصميمات مسوولان امر و دخالت‌هاي پي در پي در بازار سرمايه است. اگر پولي در بازار وجود داشته باشد آن زمان مي‌توان اميدوار بود كه شرايط بورس تغيير كند و دوباره شاهد رشدهاي پي در پي باشيم.

قيمت دلار در بازارآزاد همچنان در محدوده 55 هزار تومان است و برخي از كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه روزهاي آتي نرخ اين ارز افزايش پيدا كند. تجربه اخير به خوبي نشان داد كه افزايش نرخ ارزي كه به واسطه تحولات سياسي رخ دهد، قابليت اثرگذاري قوي و مستقيم را در بازار ندارد، اما در آرامش نسبي تجربه نشان داده فضاي بازار قوي‌تر و بهتر حركت مي‌كند و زمينه براي رشد دلار نيما نيز ممكن است فراهم آيد. درست مانند سال گذشته بعد از رخدادهاي سياسي و بعد از آرامش نسبي هم دلار آرام گرفت و هم بازار مسير بهتري را طي كرد. شايد اين‌بار هم بار ديگر از دل اين خاكستر رخدادهاي سنگين سياسي ققنوس آرامش روي سر بازار پر بزند و بتواند بخشي از جريان پول را دوباره با بازار آشتي بدهد بازاري كه از نظر ارزندگي در نقاط بسيار ويژه و خاصي قرار گرفته و صد البته باقي ماندن نرخ ارز در اين محدوده و حتي محدوده ۵۵ و ۵۶ هم نقطه قوت ذهني خوبي براي بازار است.

 

نرخ بهره بين بانكي صعودي شد

گزارش جديد بانك مركزي از تغييرات سود بين‌بانكي نشان مي‌دهد اين نرخ در هفته منتهي به 18 بهمن ماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن به 23.56 درصد رسيده است. نرخ سود بين بانكي در دومين هفته بهمن ماه به 23.46 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته اول بهمن ماه 23.53 درصد بود. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به 27 دي ماه به 23.49 درصد و در هفته منتهي به 20 دي ماه 23.41 درصد بود.

نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 13 دي ماه بعد از 3 هفته رشد، كاهش يافت و به 23.43 درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به 6 دي با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.59 درصد و هفته منتهي به 29 آذرماه 23.55 درصد بود. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت.

روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است.

 

بورس كالا در هفته اخير

در معاملات هفته گذشته بازار فيزيكي بورس كالاي ايران ۳ ميليون و ۲۹ هزار و ۴۴۷ تن انواع محصول به ارزش ۳۷.۹ هزار ميليارد تومان دادوستد شد. به لحاظ وزني سيمان، فولاد، سنگ‌آهن و آهن اسفنجي سنگين‌وزن‌هاي تالار صنعتي و معدني و قير، وكيوم باتوم و مواد پليمري سنگين‌وزن‌هاي تالار پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي بودند. تالار محصولات صنعتي و معدني شاهد معامله ۲ ميليون و ۳۲۳ هزار و ۱۹۹ تن انواع كالا به ارزش ۲۵.۱ هزار ميليارد تومان در هفته گذشته بود.

در اين تالار يك ميليون و ۱۴۷ هزار و ۳۰۲ تن سيمان، ۵۹۵ هزار و ۸۵۶ تن فولاد، ۴۶۰ هزار تن سنگ آهن، ۸۵ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجي، ۲۰ هزار تن چدن، ۷ هزار و ۲۷۰ تن مس، ۸ هزار و ۷۵۰ تن آلومينيوم، ۷۰۰ تن روي، ۲۵۰ تن كنسانتره موليبدن و ۲۱ تن كنسانتره فلزات گرانبها معامله شد. از طرفي در دو بخش داخلي و صادراتي تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، ۶۰۱ هزار و ۵۵۵ تن انواع كالا و محصول به ارزش ۱۱.۶ هزار ميليارد تومان به فروش رسيد.

در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي۲۲۴ هزار و ۹۷۱ تن قير، ۱۷۵ هزار تن وكيوم باتوم، ۱۰۷ هزار و ۲۸۹ تن مواد پليمري، ۴۱ هزار و ۶۷۱ تن مواد شيميايي، ۱۹ هزار تن لوب كات، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تن گوگرد، ۵ هزار و ۵۰۳ تن روغن، ۵۰۰ تن عايق رطوبتي و ۳۵۰ تن گازها و خوراك‌ها معامله شد. بازار فرعي نيز شاهد معامله ۶۳ هزار و ۶۹۲ تن انواع كالا و محصول به ارزش ۳۷۱ ميليارد تومان بود.

 

بازار از نگاه معاملات

در معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه 21 بهمن ماه، شاخص كل بورس تهران 2 هزار و 79 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 100 هزار و 105 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش هزار و 161 واحدي در رقم 739 هزار و 815 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 23 واحدي به رقم 25 هزار و 439 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 450 واحد به سطح 137 هزار و 532 واحد رسيد.

روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 37 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد فكمند بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 29 ميليارد تومان بود. پس از فكمند، نمادهاي دي، وصنعت، ونوين و كاما بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فنر، سيمرغ، كترام و رنيك تعلق داشت.

روز شنبه شپنا، فملي، تاپيكو نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فاسمين، سدشت و اخابر از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، وسپهر و فزر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، كگهر و انتخاب بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و ثاخت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، كروميت و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 29 هزار و 545 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 23 هزار و 25 ميليارد تومان بود كه 78 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 8 صدم درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 505 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد كروميت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 167 ميليارد تومان بود. پس از كروميت، فنر بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثنوسا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد كالا و سيمرغ در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات شنبه، 68 نماد صف خريد داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 62 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 460 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 41 درصدي به 192 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر