توليد نيروگاه‌هاي بادي در اروپا از گازسوزها جلو زد

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۰:۵۴:۵۶
کد خبر: ۳۰۶۳۴۴
توليد نيروگاه‌هاي بادي در اروپا از گازسوزها جلو زد

توليد نيروي بادي در اروپا براي نخستين‌بار در سال ميلادي گذشته، از نيروگاه‌هاي گازسوز جلو زد و انتشار كربن اين منطقه را كاهش داد.

توليد نيروي بادي در اروپا براي نخستين‌بار در سال ميلادي گذشته، از نيروگاه‌هاي گازسوز جلو زد و انتشار كربن اين منطقه را كاهش داد.
به گزارش ايسنا، اروپا، توليد برق تجديدپذير خود را در راستاي تلاش‌ها براي حذف وابستگي به واردات انرژي از روسيه و كمك به دستيابي به هدف اقليمي خود كه صفر كردن انتشار كربن تا سال ۲۰۵۰ است، افزايش مي‌دهد.
داده‌هاي انديشكده امبر (Ember) نشان داد توليد برق با استفاده از سوخت فسيلي در اروپا، در سال ۲۰۲۳، به ميزان ۱۹ درصد كاهش يافت و در اين راستا، توليد برق با استفاده از گاز، ۱۵ درصد و توليد برق زغال سوز، ۲۶ درصد كاهش يافت. هم‌زمان، داده‌ها نشان مي‌دهند كه برق بادي، ۱۳ درصد رشد كرد و ۱۸ درصد از كل سبد برق اروپا به حساب آمد.
ديو جونز، مدير بينش جهاني انديشكده اقليمي امبر در مصاحبه‌اي گفت: اروپا در مسير حذف تدريجي زغال‌سنگ است و ما اكنون چهار سال متوالي كاهش توليد گاز داشته‌ايم كه معتقديم ادامه پيدا خواهد كرد.
اين گزارش نشان داد كاهش توليد برق با استفاده از سوخت‌هاي فسيلي و افزايش توليد با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و هسته‌اي، منجر به كاهش ۱۹ درصدي انتشار كربن صنعت برق شد.
طبق اين داده‌ها، نيروگاه‌هاي گازسوز، تقريبا ۱۷ درصد از برق اروپا را در سال ۲۰۲۳ تامين كردند و در مقابل، نيروگاه‌هاي زغال سوز، اندكي بيش از ۱۲ درصد را تامين كردند.
نيروي هسته‌اي با سهم حدود ۲۳ درصدي، بزرگ‌ترين منبع توليد برق در سال ميلادي گذشته بود، در حالي كه سهم انرژي خورشيدي ۹ درصد بود. به‌طور كلي، سهم انرژي‌هاي تجديدپذير در توليد برق، به ركورد ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسيد.
بر اساس گزارش رويترز، داده‌ها نشان مي‌دهد تقاضا براي برق در سال ۲۰۲۳، به دليل كاهش مصرف صنعتي و در بحبوحه دماي گرم‌تر هوا، ۳.۴ درصد كاهش يافته است، اما جونز گفت انتظار مي‌رود اين ميزان در سال ميلادي جاري افزايش يابد زيرا محصولات بيشتري مانند وسايل گرمايشي و وسايل نقليه، با برق كار مي‌كنند.

ارسال نظر