رصد بر خط ۴۰ درصد از برق مصرفي مشتركان

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۰:۵۴:۱۵
کد خبر: ۳۰۶۳۴۳
رصد بر خط ۴۰ درصد از برق مصرفي مشتركان

مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ از رصد ۴۰ درصدي برق مصرفي مشتركان در شهر تهران به صورت بر خط خبر داد.

مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ از رصد ۴۰ درصدي برق مصرفي مشتركان در شهر تهران به صورت بر خط خبر داد.
به گزارش مهر مساله برق و ناترازي آن موضوعي چالش برانگيز كه در تمامي ادوار براي رفع آن تلاش شده است تهران به عنوان يكي از كلانشهرهاي كشور بيشترين ميزان مصرف برق را به خود اختصاص داده است، كامبيز ناظريان مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت توزيع نيروي برق تهران در رابطه با برنامه و طرح‌هاي جديدي براي بهينه‌سازي مصرف برق در دستور كار براي پيك تابستان به مهر مي‌گويد: خوشبختانه با عزم جهادي همه همكاران شاهد آن بوديم كه طي تابستان سال جاري و سال گذشته توانستيم عليرغم افزايش قابل ملاحظه مصرف برق، تابستان را بدون كوچك‌ترين مشكلي پشت سر بگذاريم. براي تابستان سال آتي نيز طرح‌هاي متنوعي طراحي شد و در حال اجرا است.
وي با اشاره به تشكيل كارگروهي براي گذر از پيك ۱۴۰۳ خاطرنشان كرد: با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي، ۱۵۰ برنامه كلان با هدف گذر از پيك تابستان ۱۴۰۳ شهر تهران مشتمل بر يك هزار طرح نوسازي، توسعه و اجرايي تدوين شده و اجراي طرح‌هاي مزبور نيز آغاز شده و اميد داريم با اجراي اين تدابير و همراهي مشتركان شاهد پايداري شبكه برق پايتخت براي سومين سال متوالي باشيم.
اين مقام مسوول در رابطه با پروژه‌هاي جديد براي بهبود عملكرد و كاهش احتمال قطعي برق اضافه كرد: با اقدامات انجام شده ميزان بروز خاموشي‌هاي ناشي از حوادث در شهر تهران به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرده است و همچنين شبكه توزيع برق شهر تهران ركوردار كاهش تلفات شبكه توزيع در كل كشور است.
ناظريان ادامه داد: همچنين تجهيز بالغ بر يك هزار و ۲۵۰ پست اتوماسيون منجر به آن شده است كه در صورت وقوع حوادث احتمالي همچون بحران‌هاي جوي و وقوع خاموشي احتمالي، با اجراي مانورهاي تخصصي زمان خاموشي مشتركان به حداقل برسد. همچنين مناطق ۲۲ گانه برق در شهر تهران نيز علاوه بر اجراي طرح‌هاي پايش شبكه و تأسيسات هرماه اقدام به برگزاري مانورهاي جهادي نيز كرده و با اجراي اين مانورها نقاط قابل بهبود شبكه برق رفع عيب، تقويت و بهسازي مي‌شود. اين مقام مسوول در پاسخ به اين سوال كه چه برنامه‌اي براي زير زميني شدن تجهيزات برق در شهر وجود دارد، اصلاً امكان پذير است، گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد از شبكه فشار متوسط و نزديك به ۶۵ درصد شبكه فشار ضعيف توزيع تهران بزرگ شبكه زميني مي‌باشد. اصولاً فلسفه طراحي در شبكه توزيع تهران بزرگ كه از ابتدا توسط مشاورين به نام بين‌المللي پايه‌گذاري شده است، ساختار شبكه زميني بوده و همين مساله در تمام سال‌هاي گذشته رعايت شده است به نحوي كه شبكه فشار متوسط هوايي فقط در بعضي محدوده‌هاي حاشيه‌اي وجود داشته و در مركز شهر وجود ندارد كه آن هم به مرور با شبكه زميني جايگزين خواهد شد.
وي در رابطه با شبكه فشار ضعيف خاطرنشان كرد: در مورد شبكه فشار ضعيف در طي سال‌هاي گذشته تمامي ۶۵۰۰ كيلومتر شبكه فشار ضعيف هوايي شبكه سيمي فشار ضعيف هوايي جمع‌آوري و با كابل‌هاي آلومينيومي خود نگهدار كه ضريب ايمني در حد كابل‌هاي زميني را دارند جايگزين شده است كه اين اقدام تأثيري قابل ملاحظه در كاهش تلفات انرژي و همچنين افزايش پايداري شبكه‌هاي هوايي در شرايط نامساعد جوي داشته است. توسعه آتي شبكه تماماً به صورت شبكه زميني مي‌باشد. ناظريان با اشاره به فرسوده بودن شبكه برق تهران و لزوم نوسازي آن اضافه كرد: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اجرايي اين شركت، بهبود شرايط، ارتقا و توسعه شبكه توزيع برق كلانشهر تهران به منظور ارايه خدمات شايسته به بيش از ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار مشترك برق در اين شهر است در همين راستا حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از اعتبار سرمايه‌اي توزيع برق پايتخت در هر سال صرف بهينه‌سازي شبكه و از جمله رفع فرسودگي شبكه مي‌شود، جايگزيني كل شبكه سيمي فشار ضعيف فرسوده با كابل خود نگهدار، تعويض سالانه بيش از ۱۲۰۰ پايه‌هاي شبكه و تعويض بالغ بر ۱۵۰ كيلومتر از كابل‌هاي فشار متوسط و فشار ضعيف فرسوده در هر سال از جمله اين اقدامات است.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ ادامه داد: همچنين با هدف افزايش پايداري و بهبود كيفيت خدمات به ويژه در شرايط پرباري، هر سال نزديك به ۱۰۰ ترانس پربار و فرسوده در سطح شبكه برق شهر تهران با ترانس‌هاي جديد، جايگزين و تمامي پست‌هاي برق به صورت دوره‌اي بررسي، تعمير و بهينه‌سازي مي‌شود. تبديل تابلوهاي ۲۰ كيلوولت قديمي و تابلوهاي معمولي به تابلوهاي كامپكت، جايگزيني كليدهاي سنتي با كليدهاي گازي، جايگزيني ترانس‌هاي معمولي با ترانس‌هاي كم تلفات و اصلاح انشعابات مشتركان شامل تعويض كابل‌هاي انشعاب و جعبه‌هاي ترمينال از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده در راستاي اصلاح و بهينه‌سازي شبكه توزيع برق شهر تهران است.
وي در رابطه با هوشمند‌سازي صنعت برق در استان تهران اضافه كرد: شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ به منظور ارايه خدمات نوين به شهروندان تهراني، استفاده از فناوري‌هاي نوين و حركت به سمت هوشمندسازي خدمات را به صورت جدي در دستور كار خود قرار داده است به گونه‌اي كه با اجراي طرح‌هاي مرتبط در حال حاضر بيش از ۴۰ درصد از مصرف برق اين كلانشهر در سمت مشتركان عمده به صورت هوشمند قابل رصد است.
به گفته اين مقام مسوول در همين راستا طي سال جاري با حضور وزير نيرو براي نخستين‌بار در كشور از رصدخانه شبكه برق و انرژي و مركز راهبري و پايش هوشمند شبكه برق مشتركان شهر تهران نيز در اين شركت رونمايي شده و با راه‌اندازي اين دو مركز، رصد و پايش لحظه‌اي بار مصرفي شهر تهران با اولويت مشتركان بزرگ به صورت برخط امكان پذير شده است. وي ادامه داد: علاوه بر راه‌اندازي مركز راهبري و پايش هوشمند شبكه برق مشتركان، دو مركز زيرمجموعه به منظور پايش هوشمند مشتركان جنوب غرب و جنوب شرق تهران نيز آغاز به كار كرده و به زودي دو مركز مربوط به مناطق شمالي تهران نيز مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت. از ديگر اقدامات ارزشمند اين شركت اجراي طرح اتوماسيون پست‌هاي برق است به گونه‌اي كه با بهره‌برداري از بالغ بر يك هزار و ۲۵۰ پست برق تحت اتوماسيون موفق شده اين در اين حوزه نيز مقام نخست كشور را كسب كنيم. ناظريان خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از برق مصرفي در شهر تهران در مشتركان عمده به صورت برخط قابل رصد است. وي در خاتمه در پاسخ به اين سوال كه آيا استفاده از كنتورهاي هوشمند در مديريت مصرف برق تاثيرگذار است، گفت: بدون شك استفاده از كنتورهاي هوشمند تأثيري قابل ملاحظه در بررسي و بهبود رفتار مصرف انرژي مشتركان و كمك به مديريت و توزيع بهتر انرژي به ويژه در شرايط پرباري همچون ايام تابستان دارد.

ارسال نظر