مهمان جديد در راه بورس انرژي

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۰:۳۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۶۱۷۹

يزدان رضايي در نشست سراسري مديران ارشد وزارت نيرو اظهار كرد: در وزارت نيرو «پياده‌سازي و استقرار حاكميت شركتي» را در نظر گرفته‌ايم، به نحوي كه در اين سازوكار ضمن حفظ استقلال و مسووليت هيات‌مديره شركت‌ها، نظارت كافي بر پياده‌سازي قوانين، سياست‌ها و مقررات صورت مي‌گيرد و با شفافيت كامل و استقرار سامانه حاكميت شركتي به‌صورت برخط، اين اطلاعات در دسترس همه خواهد بود.

يزدان رضايي در نشست سراسري مديران ارشد وزارت نيرو اظهار كرد: در وزارت نيرو «پياده‌سازي و استقرار حاكميت شركتي» را در نظر گرفته‌ايم، به نحوي كه در اين سازوكار ضمن حفظ استقلال و مسووليت هيات‌مديره شركت‌ها، نظارت كافي بر پياده‌سازي قوانين، سياست‌ها و مقررات صورت مي‌گيرد و با شفافيت كامل و استقرار سامانه حاكميت شركتي به‌صورت برخط، اين اطلاعات در دسترس همه خواهد بود.
وي افزود: بر اساس بخشنامه حاكميت شركتي همه تصميم‌هاي هيات‌مديره شركت‌ها در سامانه ثبت مي‌شود و پس از بررسي و تأييد در شركت مادرتخصصي و حوزه ستادي وزارت نيرو، به عنوان مصوبه تلقي خواهد شد. معاون وزير نيرو بيان كرد: امسال در بررسي صورت‌هاي مالي و عملكرد جاري شركت‌ها و طرح‌هاي تملك براي نخستين‌بار حدود ۷۸ شركت زيرمجموعه در چارچوب استانداردهاي سخت‌گيرانه سازمان حسابرسي، مورد حسابرسي قرار گرفتند و يك وحدت رويه اعمال شد.
رضايي تصريح كرد: براي نخستين‌بار شركت توانير از تاريخ تأسيس و شركت آب و فاضلاب كشور براي هفدهمين سال متوالي موفق به دريافت صورت‌هاي مقبول عملكرد شدند همچنين شركت توليد برق حرارتي نيز براي اولين‌بار صورت‌هاي مقبول طرح‌هاي تملك را دريافت كرد. وي گفت: انتظار مي‌رود در سال آينده همه شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نيرو صورت‌هاي مالي عملكرد و طرح‌هاي تملك را با رعايت ضوابط ابلاغي در موعد مقرر و به‌صورت مقبول و بدون بند شرط و تأكيد دريافت كنند. معاون وزير نيرو با اشاره به استقرار و پياده‌سازي موفق «نظام تعرفه‌اي IPT بر مبناي قانون مانع‌زدايي از توسعه صنعت برق» باهدف سوق‌دادن مشتركان به سمت رعايت الگوي مصرف بهينه در دولت مردمي سيزدهم، گفت: در سال ۱۴۰۳ گام جديدي براي ارتقاي «نظام تعرفه‌اي پلكاني در صنعت آب» پيگيري خواهد شد. رضايي گفت: در بخش تجديدپذير در ايجاد تقاضا با مصوبات شوراي‌عالي انرژي و قانون دانش‌بنيان توانستيم الزام بخش صنايع و دستگاه‌هاي دولتي را به‌منظور استفاده از ظرفيت تجديدپذيرها داشته باشيم. حيدري افزود: در همين باره مي‌توان به مصوبه اخير كه مجوز صادرات برق تجديدپذير را براي دوره هشت ماه غير گرم سال مي‌دهد و نيز استفاده از ظرفيت ماده ۱۲ كه به‌خوبي در ساتبا پيش رفته است اشاره كرد. وي تصريح كرد: امروز مجوز ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفيت تجديدپذير و ۴۵۰۰ مگاوات ظرفيت بخش بخار نيروگاه‌هاي گازي از ماده ۱۲ ابلاغ شده كه در حال پيشبرد امور است. معاون وزير نيرو خاطرنشان كرد: به‌واسطه پياده‌سازي تابلوي برق سبز بورس انرژي موفق شديم يك ظرفيت جديدي را در راستاي تنوع‌بخشي به روش‌هاي تأمين مالي در بخش تجديدپذيرها تجربه كنيم كه براين‌اساس اين صنعت توسعه خواهد يافت. رضايي به موضوع ايجاد رقابت در بازارهاي آب و برق پرداخت و خاطرنشان كرد: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژي به‌شدت رونق خواهد يافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهيم داشت و عرضه پساب در بورس انرژي را شاهد خواهيم بود. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو گفت: براي استفاده از ظرفيت مولدهاي مقياس كوچك در نقاط اولويت‌دار، مشوق‌هاي خوبي تنظيم و سازوكار آن توسط وزير نيرو ابلاغ شده است و انتظار مي‌رود از اين بخش موثر نيز به‌خوبي بتوانيم در رفع ناترازي برق نيز استفاده كنيم. رضايي بازتخصيص منابع آب‌هاي غيرمتعارف براي مصرف صنعت و فضاي سبز را ديگر اقدام موثر وزارت نيرو برشمرد تصريح كرد: در نظام‌مند كردن تعرفه‌هاي حق انشعاب دو اقدام موثر صورت‌گرفته است در خصوص ماده ۱۱ تشكيل شركت‌هاي آب و فاضلاب سازوكار جديد تنظيم و نهايي شد. وي بيان كرد: مشكلاتي در بخش تعرفه حق انشعاب نيرورساني برق وجود داشت كه سازوكار اين امر نيز تدوين و با همكاري توانير به‌زودي ابلاغ خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو عملكرد مطلوب صنعت برق در دولت سيزدهم را مورد اشاره قرارداد و گفت: در صورت تداوم شرايط پيش از آغاز فعاليت دولت سيزدهم، انتظار مي‌رفت در چهارماهه گرم سال جاري ۵۸ ميليارد كيلووات‌ساعت برق در بخش خانگي مصرف شود كه باوجود گرماي بي‌سابقه سال ۱۴۰۲ و اضافه‌شدن ۲ ميليون مشترك جديد با مديريت كارآمد و پياده‌سازي سياست‌هاي اقتصادي، ۱۲ ميليارد كيلووات‌ساعت در اين بخش صرفه‌جويي و اين ميزان صرفه‌جويي انرژي در بخش خانگي تقديم بخش صنعت كشور شد. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو گفت: در بخش منابع عمومي آنچه كه از محل رديف‌ها در قانون بودجه سالانه در صنعت آب و برق قرار گرفته است، تقريباً بيش از ۵ برابر عملكرد آخرين سال دولت دوازدهم است. رضايي بيان كرد: در بخش فاينانس موفق شديم در دو سال اخير هفت طرح بزرگ صنعت آب و برق، نيروگاه‌هاي حرارتي، برق - آبي و طرح‌هاي انتقال را از محل باقيمانده خط اول فاينانس به ارزش بيش از ۲ ميليارد يورو تأمين مالي كنيم. اين طرح‌ها گشايش‌يافته و ادامه خواهند داشت. در تهاتر بدهي‌ها در دو سال گذشته بيش از ۵۰ همت عملكرد موثر ثبت شد. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو افزود: ۲۳ همت تهاتر بدهي‌هاي بانكي صنعت آب و برق، هفت همت بدهي‌هاي موضوع مالياتي و ۶ همت بدهي‌هاي ماده ۳۲ در دو سال گذشته از اين محل تهاتر شد. رضايي ادامه داد: همچنين از مجوز اصلاحيه بودجه سال گذشته ۱۵ همت بدهي پيمانكاران تهاتر شد و با مجوزي كه به‌زودي ابلاغ خواهد شد ۳۰ همت ديگر در بخش برق استفاده خواهيم كرد. رضايي در پايان گفت: در استفاده از تسهيلات فاينانس داخلي در ماده ۵۶، مجوز ۱۴ همت در اختيار طرح‌هاي مختلف صنعت آب و فاضلاب قرار گرفته است و چارچوب استفاده از ظرفيت مولدسازي ابلاغ شده است.

ارسال نظر