«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس در لبه پرتگاه

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۰:۳۰:۲۶
کد خبر: ۳۰۶۱۷۷
بورس در لبه پرتگاه

بورس تهران در معاملات اين هفته وضعيت خطرناكي به خود گرفت و اكنون در خط مرزي دو ميليون واحدي قرار دارد و يك منفي كوچك مي‌تواند شاخص را وارد كانال يك ميليون واحدي كند. اين سقوط دوباره بورس اعتماد و نقدينگي را بيش از گذشته از بازار فراري مي‌دهد؛ چراكه محدوده دو ميليوني يك سطح اعتماد در بازار ايجاد مي‌كرد و خروج از اين محدوده از نظر رواني سهامداران را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بورس تهران در معاملات اين هفته وضعيت خطرناكي به خود گرفت و اكنون در خط مرزي دو ميليون واحدي قرار دارد و يك منفي كوچك مي‌تواند شاخص را وارد كانال يك ميليون واحدي كند. اين سقوط دوباره بورس اعتماد و نقدينگي را بيش از گذشته از بازار فراري مي‌دهد؛ چراكه محدوده دو ميليوني يك سطح اعتماد در بازار ايجاد مي‌كرد و خروج از اين محدوده از نظر رواني سهامداران را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

شاخص كل بورس اكنون در شرايط بدي قرار دارد و كوچكترين منفي در بازار باعث مي‌شود كه سهامداران به استقبال كانال يك ميليوني بروند.درحال حاضر سهامداران از ترس سقوط بيشتر سعي دارند با خروج از بازار شرايطي خوبي براي خود ايجاد كنند. از سوي ديگر ارزش معاملات روز اخير كاهشي بود و شاهد خروج نقدينگي سنگين از چرخه معاملات بوديم.

شرايط رواني و اجتماعي مي‌تواند تمامي بازارهاي مالي را تحت تاثير قرار دهد؛ اما شرايط بورس نسبت به تمامي بازارها حساس‌تر است و هر اتفاق اجتماعي، اقتصادي، سياسي حتي فرهنگي و امثال اين موارد بورس را تحت تاثير قرار مي‌دهد و شرايط را به گونه‌اي ديگر مي‌كند. حال با اين تفسير مي‌توان گفت كه بورس بسيار حساس است، نزول و وارد شدن شاخص به يك كانال پايين‌تر بيش از هر چيزي شرايط بازار را از لحاظ رواني تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بازار سرمايه اين روزها با چالش‌هاي بسيار زيادي روبه رو است كه مهم‌ترين آن فقدان و نبود به حساب مي‌آيد. حال ورود شاخص به كانال پايين‌تر مي‌تواند خروج نقدينگي را از بازار قوي‌تر كند و اين بدان معناست كه ديگر پولي در بازار نخواهد بود.

درست است شاخص همچنان در محدوده دو ميليوني است؛ اما ترس سقوط بيش از هرچيزي در بازار نمايان شده و اين موضوع شرايط بازار را برهم ميزند. ترس مي‌تواند سقوط بيشتر در پي داشته باشد؛ يعني سهامداران با هراس از اينكه بازار نزول بيشتري داشته باشد سهام خود را با كف قيمت (پايين‌تر قيمت ممكن) مي‌فروشند تا به هر قيمتي شده از معاملات خارج شوند. در اين شرايط كه اغلب سهامداران دارند كليت بازار نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد و با منفي‌هاي سنگين روبه رو مي‌شود.

اگر بخواهيم سنتي نگاه كنيم اين روزها بورس بايد كمي صعودي باشد و زمان تسويه كه تقريبا اسفند ماه است بتواند يك روند نسبتا نزولي را تجربه كند. حال بايد ديد روزها و هفته‌هاي آتي بازار چه روندي را طي مي‌كند و مي‌تواند سودي خوبي به سهامداران عطا كند يا خير!

بورس شايد در مقايسه با تورم شكست بخورد، اما در قياس با ساير روش‌هاي رايج سرمايه‌گذاري سنتي بهتر عمل كرده است. فضاي حاكم بر بازار سهام در حال حاضر تقريبا چيزي شبيه كاروان تيم ملي ايران پيش از بازي مقابل ژاپن است. بورس تا آخر سال، كمتر از ۳۰ روز معاملاتي پيش رو دارد و تنها با شجاعت و تلاش زياد مي‌تواند پيروز از ميدان خارج شود. ضمن اينكه رشد قيمت دلار متوقف شده و همزمان با ورود به دوره تثبيت قيمت جديد، شرايط به‌طور كامل براي بورس فراهم مي‌شود.

 

مصوبه براي خروج پول

يكي از مهم‌ترين عواملي كه باعث سرخ پوشي بازار شد، افزايش نرخ سود بانكي و رسيدن آن به محدوده 30 درصد بود كه باعث شد برخي از سهامداران خرد و عمده در تلاش باشند كه نقد شوند و از بازار خارج شوند.

نهمين روز بهمن ماه يك ابلاغيه جديد از سوي بانك مركزي منتشر شد كه حاوي دستورالعمل انتشار گواهي خاص با نرخ سود سالانه 30 درصد بود (اين سود براساس قرار پرداخت ماهانه دارد) . درست است از نظر اقتصادي اين مصوبه مشكلات بسيار زيادي دارد و ممكن است براي سرمايه‌گذاران در ميان مدت و بلند مدت دردسرهاي زيادي براي افراد و اقتصاد خواهد داشت.

به عقيده كارشناسان اين گواهي‌ها با نرخ 30درصدي به گونه‌اي در تقابل با بورس هستند و اگر مردم مبالغي را در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند با اين اقدام بانك مركزي سرمايه‌هايي هم كه در بورس و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بوده خارج مي‌شود. نهايتا هدف‌گذاري‌ها در مورد كنترل حجم پول و كنترل حجم نقدينگي و تورم رقمي است كه دولت در ابتداي سال و بودجه 1402 داشته و به نظر نمي‌رسد اين تصميم ارتباطي به ارزش رالد و تقويت آن داشته باشد.

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 217 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 97 هزار و 255 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 677 واحدي در رقم 738 هزار و 769 واحدي ايستاد.

شاخص كل فرابورس با افت 47 واحدي به رقم 25 هزار و 430 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 140 واحد به سطح 136 هزار و 882 واحد رسيد روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 164 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به ديروز افزايش 80 برابري داشته است.

در اين روز نماد وامير بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 39 ميليارد تومان بود. پس از وامير، نمادهاي كروميت، دي، فولاد و وشهر بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي كنور، فنر، شستا، كايزد و غنوش تعلق داشت.

روز گذشته فملي، ميدكو و فولاد نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي كنور، تاپيكو و ذوب از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، هرمز و خاور بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريا، كزغال و بگيلان بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و وآذر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، نخريس و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 29 هزار و 291 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 21 هزار و 397 ميليارد تومان بود كه 73 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 19 صدم درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 442 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات ديروز نماد ثفارس بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 76 ميليارد تومان بود. پس از ثفارس، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و كنور رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد كايزد و كمرجان در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 272 ميليون و 930 هزار و 847 سهم در صدر قرار گرفته است. فاذر در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد كرمان و فولاد نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، 47 نماد صف خريد داشتند و 44 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 16 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 345 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 11 درصدي به 457 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر