پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمايه در تامين مالي

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۲۱:۰۷
کد خبر: ۳۰۶۰۹۷
پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمايه در تامين مالي

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس گفت: معقوله پژوهش نيازمند توجه بسيار است. بحث پژوهش در بازار سرمايه همواره مورد توجه بوده دليل آن هم مشخص است. در دهه ۸۰ به ندرت در كارگزاري افراد جوان متخصص ديده مي‌شد و مقوله‌هايي كه مطرح مي‌شد تمام مسائل ابتدايي بازار بود، اما اكنون شرايط متفاوت است.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس گفت: معقوله پژوهش نيازمند توجه بسيار است. بحث پژوهش در بازار سرمايه همواره مورد توجه بوده دليل آن هم مشخص است. در دهه ۸۰ به ندرت در كارگزاري افراد جوان متخصص ديده مي‌شد و مقوله‌هايي كه مطرح مي‌شد تمام مسائل ابتدايي بازار بود، اما اكنون شرايط متفاوت است. او افزود: در بند ۲۰ ماده ۷ قانون بازار هم به بحث پژوهش اشاره شده است. ماهيت بازار ما به‌ شكلي است كه نمي‌توانيم بدون تحقيق توسعه‌اي را داشته باشيم. نقش بازار سرمايه در تامين مالي در حال پررنگ‌تر شدن است، اما نيازمند اين است كه با ابزار‌هاي جديد نياز‌ها را پوشش دهيم. اين مقام مسوول در ادامه اظهار كرد: اكنون تقريبا نسبت به ۱۰ سال گذشته در صنعت كارگزاري براي نظارت اتفاق خاصي رخ نداده است. ما در حوزه نظارتي نيازمند نوآوري‌هاي جديد هستيم. در سازمان بورس هم اين اراده را داريم كه بودجه پژوهشي را افزايش دهيم. او گفت: بسياري از تخلفاتي كه در بازار سرمايه رخ مي‌دهد ناشي از نبود ابزار است. تا جايي كه بتوانيم هدف اين است كه قبل از تخلف بحث پيشگيري را داشته باشيم. در خصوص قوانين بازار تعداد آن زياد است و رعايت آن يك مساله مهم محسوب مي‌شود. در نهاد‌هاي مالي يك مدير تطبيق را قرار داديم. مورد ديگر بحث هم افزايي است كه نياز است اين بخش تقويت شود. رييس سازمان بورس در پاسخ به سوالي در خصوص روند بررسي تخلفات روز معاملاتي ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ گفت: پرونده اين موضوع در دادسرا و در حال بررسي است. او در پاسخ به سوالي ديگر در خصوص اوراق سلف مسكن گفت: اوراق سلف مسكن در هيات‌مديره سازمان است و هنوز نهايي نشده است يك پيچيدگي‌هايي در خصوص اجرا وجود دارد كه فعلا نگه داشتيم تا يك بررسي مجدد شود بعيد مي‌دانم به پايان سال برسد.

رييس سازمان بورس در خصوص برگزاري مجامع شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت هم بيان كرد: مجامع دو استان مطرح شده برگزار مي‌شود.

عشقي افزود: با توجه به كمبود نقدينگي در سيستم بانكي و سيستم مالي كه وجود دارد بايد از اين شرايط بگذريم اميدوارم اين جابه‌جايي منابع منجر به افزايش كارايي شود وگرنه اعتقاد داريم افزايش نرخ سود بانكي مي‌تواند اثرات جانبي را روي صنابع داشته باشد و هزينه تامين مالي را افزايش دهد اميدواريم در كوتاه‌مدت بتوانيم اثرات آن را مديريت كرد. عشقي در پاسخ به سوالي مبني بر نقش بخش خصوصي در تامين مالي بنگاه‌هاي توليدي، گفت: افزايش نقش بخش خصوصي در بازار سهام يكي از برنامه‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار است. وي با بيان اينكه اقداماتي نيز در راستاي افزايش نقش واقعي بخش خصوصي در بازار سرمايه طي چند سال اخير صورت گرفته، افزود: در رابطه با تامين مالي از طريق اوراق بدهي نيز نقش بخش خصوصي واقعي در مقايسه با گذشته افزايش يافته است‌.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به تاكيدات رهبري تمام تلاش‌مان را در راستاي افزايش سهم بخش خصوصي واقعي در حوزه‌هاي تامين مالي و پذيرش شركت‌ها در بازار سرمايه انجام خواهيم داد.

عشقي، همچنين با اشاره به اينكه معقوله پژوهش بسيار حائز اهميت است و انتظار مي‌رود در آينده شاهد پررنگ‌تر شدن اين امر باشيم، افزود: در اوايل دهه هشتاد به ندرت شاهد افراد متخصص و كارشناسان مالي در صنعت كارگزاري بوديم و چندان امكان صحبت در خصوص ابزارهاي مالي فراهم نبود، اين در حالي است كه اكنون اين مسائل رفع شده است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه در بند ۲۰ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار نيز به بحث پژوهش و تحقيق به عنوان يك اصل كلي توجه شده، گفت: ماهيت بازار سرمايه به نحوي است كه نمي‌توان بدون تحقيق شاهد توسعه بازار سرمايه بود. عشقي با اعلام اينكه اگر بحث‌هاي پژوهشي كمك‌كننده به بخش‌هاي عملياتي نباشد قطعا نمي‌توان شاهد توسعه بود، افزود: در سال‌هاي اخير بازار سرمايه توانسته نقش ۳۰ درصدي در تامين مالي داشته باشد كه اين نقش اكنون در حال پررنگ‌تر شدن است اما اين امر نيازمند ابزارهاي جديد و توسعه پژوهش است. وي با تاكيد بر اينكه به‌طور حتم در حوزه صنايع كوچك نيازمند ابزارهاي جديد در بحث تامين مالي هستيم، خاطرنشان كرد: در حوزه‌هاي نظارتي به ويژه در بحث كارگزاران نيز ابزارهاي جديد بايد توسعه يابند كه اين امر مهم نيازمند پژوهش است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار بيان كرد: هسته‌هاي خوبي در بازار سرمايه در بحث پژوهش شكل گرفته كه مسائل تحقيقي و نوآوري‌ها را در آنجا مطرح مي‌كنيم. عشقي گفت: كانون كارگزاران در سال‌هاي اخير نقش قابل توجهي را در حوزه آموزشي ايفا كرده اما چندان در بحث پژوهش ورود نكرده كه انتظار مي‌رود در اين حوزه نيز فعال‌تر شود و گام‌هاي مهمي را بردارد. وي به مقررات و قوانين بازار سرمايه تاكيد كرد و اظهار داشت: اجراي اين قوانين نيازمند يك فرآيند سيستماتيك است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سازمان بورس و اوراق بهادار نيازمند افزايش هم‌افزايي هستيم تا يك حلقه اصلي را در بازار سرمايه تشكيل دهيم، زيرا اين موضوع مي‌تواند موجب رفع مشكلات بازار سرمايه و افزايش نوآوري‌ها در بلندمدت شود

 

ارتقاي فعاليت كارگزاران

با بهره‌مندي از نتايج پژوهش‌ها

عظيم ثابت، دبيركل كانون كارگزاران در جشنواره تقدير از پژوهشگران صنعت كارگزاري، اظهار كرد: بحث پژوهش كه مساله بسيار مهمي است به عنوان يكي از حلقه‌هاي مفقوده بازار سرمايه تلقي مي‌شود، زيرا اين مساله يكي از مسيرهاي اثرگذار است كه مي‌تواند ريل‌گذاري مناسبي براي پيشبرد توسعه اين صنعت باشد. وي افزود: رويكرد ما در اين پژوهش بدين نحو بود كه قرار شد اشخاص فعال در حوزه كارگزاري‌ها آثار مكتوب خود را كه از سال ۱۴۰۱ به نگارش درآورده‌اند براي ما ارسال كنند. دبيركل كانون كارگزاران تصريح كرد: بحث مربوط به پژوهش از اهميت بالايي در ترويج نوآوري و خلاقيت برخوردار است و توسعه ارتباطات و ارتقاي عملكردها در صنعت كارگزاري نيازمند نتايج پژوهش‌ها است. ثابت به نقش بسيار كم دانشگاه‌ها در حوزه بازار سرمايه تاكيد كرد و گفت: اكنون تلاش‌هايي براي افزايش بهره‌مندي از نظارت اساتيد در حوزه‌هاي نهادهاي مالي صورت گرفته است. دبيركل كانون كارگزاران در پايان تاكيد كرد: از سال آينده فراخوان پذيرش مقالات مربوط به پژوهش صنعت كارگزاري را زودتر اعلام خواهيم كرد تا پژوهشگران با آمادگي بيشتري در اين حوزه حضور يابند.

در ادامه رضا راعي، رييس انجمن مالي با بيان اينكه يكي از دلايلي كه كشور چين در حوزه‌هاي اقتصادي و فناوري پيشرفت كرده، مساله پژوهش است، گفت: كشور ايران نتوانسته علي‌رغم ظرفيت قابل توجه در اين حوزه چندان مثمرثمر واقع شود.

وي با اشاره به اينكه مساله پژوهش شالوده پيشرفت كشورهاي توسعه يافته است، افزود: يكي از محاسن بازار سرمايه در حال حاضر بحث ارتباط مسوولان بازار سهام با دانشگاه‌ها است. رييس انجمن مالي گفت: در سه دهه اخير بازار سرمايه در حوزه ابزارها در مقايسه با بازار پول پيشرفت قابل توجهي داشته است. راعي با تاكيد بر اينكه بازار سرمايه اكنون در مقايسه با دهه هفتاد بسيار تعميق يافته كه اين نشان از رشد معنا‌دار آن است، تصريح كرد: در گذشته مباحثي كه در مورد امور مالي و اقتصاد مالي تدريس‌ مي‌شد، بسيار ساده و ابتدايي بود اما اكنون به مباحث روز دنيا مانند هوش مصنوعي نيز پرداخت مي‌شود. رييس انجمن مالي با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي پيشرفته پايه تنظيم بودجه بر اساس بازارهاي مالي در نظر گرفته مي‌شود، گفت: انتظار مي‌رود در آينده نزديك نيز به جايگاهي برسيم كه مبناي GDP كشور را براساس بازارهاي مالي تنظيم كنيم. وي گفت: در سه دهه اخير در حوزه ابزارها بازار سرمايه در مقايسه با بازار پول پيشرفت قابل توجهي داشته است.

ارسال نظر