«تعادل» گزارش مي‌دهد

سقوط بورس به كانال پايين‌تر

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۲۰:۲۲
کد خبر: ۳۰۶۰۹۶
سقوط بورس به كانال پايين‌تر

بازار سهام در سومين روز كاري هفته سرخ پوش شد و شاخص به كانال دو ميليوني سقوط كرد. شاخص كل بورس دوباره روند نزولي به خود گرفت و در محدوده دو ميليون و 98 هزار واحدي رسيد

بازار سهام در سومين روز كاري هفته سرخ پوش شد و شاخص به كانال دو ميليوني سقوط كرد. شاخص كل بورس دوباره روند نزولي به خود گرفت و در محدوده دو ميليون و 98 هزار واحدي رسيد. اين روند نزولي بازار درحالي رخ مي‌دهد كه مسوولان وعده حمايت از بورس را داده‌اند اما با عملكردهاي ضد و نقيض خود سعي در رونق بازارهاي ديگر و جمع‌آوري نقدينگي در تمامي بازارها براي اهداف خاص دارند. بازارسرمايه تنها بازاري است كه مي‌تواند سد راه تورم شود و در شرايط بد اقتصادي و اجتماعي سودآور شود؛ ولي با تصميمات مختلف و عدم توجه به بورس مسوولان مختلف باعث شده‌اند كه بورس روند نزولي به خود بگيرد و نقدينگي از بازار خارج شود. در چنين شرايطي بيش از هر چيزي اعتماد از بازار خارج مي‌شود؛ اعتماد از دست رفته افراد حقيقي بازار و حفاظت از سرمايه خود در مقابل ريسك‌هاي پيش بيني نشده باعث شده كه با اين حد از ارزندگي بازار بورس در مقابل فضاي صعودي ديگر بازارهاي موازي مانند طلا و دلار و حتي تورم انتظاري اينچنين سردرگم و بي‌رمق شده باشد. از سوي ديگر دلار طي اين مدت تا قيمت 58 هزار تومان و در معاملات روز گذشته حدودا روي عدد 55 هزار و 200 تومان بود البته در پايان معاملات اين رقم كاهش يافت. با توجه به روندي كه دلار گرفته، بازار سرمايه نيز با يك تأخير زماني اين رشد را در پيش خواهد گرفت و ارزندگي خود را جبران خواهد كرد.

 

نبود پول در بازار

بررسي و رصد معاملات چند ماه اخير بورس تهران نشان مي‌دهد كه بازار سهام از فقدان نقدينگي رخ مي‌دهد و همين نبود پول باعث مي‌شود كه بازار بيش از گذشته سقوط كند. به جز عواملي كه طي سه سال اخير باعث شد بورس با كمبود نقدينگي مواجه شود عوامل اين روزها چون سود 30 درصدي و دخالت و دستكاري باعث شده كه نقدينگي بيشتر از بازار خارج شود. بورس از نظر ارزش معاملات در سطح پاييني قرار دارد و عوامل بيروني باعث شده كه نقدينگي بيشتر از بازار خارج شود و ارزش معاملات روند نزولي به خود بگيرد و مجددا ركود در بازار حاكم شود.

 

تاثير انتخابات روي بورس

حوادث و اتفاقات سياسي، يكي از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر اوضاع و احوال بازار‌هاي مالي و به‌خصوص بازار سهام محسوب مي‌شود. ريسك‌هاي ناشي از جنگ‌ها و رويداد‌ها و بحران‌هاي سياسي از جمله مهم‌ترين مواردي هستند كه منجر به ايجاد نوساناتي در بازار‌هاي سهام مي‌شود. يكي از مسائل و رويداد‌هاي سياسي نيز كه تاثير در روند بازار سرمايه خواهد داشت، انتخاباتي است كه در كشور‌ها برگزار مي‌شود. انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات مجلس از جمله مهم‌ترين انتخاباتي است كه با فاصله زماني ۴ سال يك‌بار در كشور انجام مي‌شود. عملكرد بازار سهام در نيمه دوم سال‌هايي كه منتهي به انتخابات مجلس شوراي اسلامي بوده، نشان مي‌دهد كه هر چند در برخي از دوره‌هاي اين انتخابات شاهد عملكرد بسيار مناسبي از بورس بوده‌ايم، اما در برخي از دوره‌ها نيز، بورس عملكرد منفي از خود به جاي گذاشته است؛ بنابراين به نظر مي‌رسد انتخابات مجلس همچون انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌تواند اثرگذاري چنداني بر بازار سرمايه داشته باشد و انتخابات شورا‌ها و مجلس خبرگان نوسان قبل از انتخابات بسيار كم‌تر از دو انتخابات ديگر است. البته طبيعتا هر ريسكي اعم از سياسي و اقتصادي بر فضاي بازار سرمايه اثرگذار است. اگر فضاي انتخابات مجلس توأم با تنش و نزاع‌هاي سياسي بين جناح‌هاي مختلف باشد اثر منفي در بازار سرمايه خواهد گذاشت. اما اگر اين تنش‌ها نباشد ريسك سياسي هم كم‌تر خواهد بود. براساس آمار نبض بورس، دوازدهم اسفند سال جاري نيز انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي‌اسلامي برگزار خواهد شد. در پايان تابستان سال جاري، شاخص‌كل بورس تهران در سطح ۲‌ميليون و ۱۲۱‌هزار‌واحدي كار خود را به اتمام رساند. بايد ديد تا اوايل اسفند شاخص كل به چه كانالي خواهد رسيد. تقريبا از نيمه دوم سال با سياست‌هاي انقباضي دولت، بازار‌هاي مالي در فضاي ركود قرار گرفته‌اند. حال كه كمتر از يك ماه تا دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در يازدهم اسفند ماه باقي مانده، بازار بورس همچنان در ركود نسبتا شديد قرار دارد و براي رشد به محرك‌هاي قوي‌تري نياز دارد.

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه شاخص كل بورس تهران هزار و 791 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 98 هزار و 382 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش هزار و 454 واحدي در رقم 738 هزار و 91 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 27 واحدي به رقم 25 هزار و 477 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 442 واحد به سطح 136 هزار و 742 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 2 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد كروميت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 19 ميليارد تومان بود. پس از كروميت، نمادهاي خساپا، فارس، دي و بپاس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي اخابر، فنر، تاپيكو، شكف و سدشت تعلق داشت.

روز دوشنبه فملي، فولاد و فارس نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، رمپنا و تاپيكو از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، بپاس و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي شاوان، سمگا و ثباغ بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و اخابر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فصبا، نخريس و فنر بيشترين تراكنش را داشتند. براساس آمار اكوايران؛ روز دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 295 هزار و 498 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 286 هزار و 26 ميليارد تومان بود كه 97 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 5 صدم درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 238 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز گذشته نماد ثتران بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 96 ميليارد تومان بود. پس از ثتران، اخابر بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثاخت و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 197 ميليون و 163 هزار و 493 سهم در صدر قرار گرفته است. وخارزم در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به كرمان تعلق داشت. دو نماد سمگا و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 59 نماد صف خريد داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 18 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 412 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 30 درصدي به 515 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر