رييس بانك مركزي:

پيش‌بيني فرزين از نرخ دلار

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۳۲:۰۷
کد خبر: ۳۰۶۰۴۵

 محمدرضا فرزين رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه نرخ ارز به دنبال موضوعات سياسي دچار نوسان شده بود، گفت: كاهش نرخ ارز شروع شده و حتما به قيمت سابق بر مي‌گردد.

 محمدرضا فرزين رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه نرخ ارز به دنبال موضوعات سياسي دچار نوسان شده بود، گفت: كاهش نرخ ارز شروع شده و حتما به قيمت سابق بر مي‌گردد. در سال گذشته هم نوسانات شديدي در نرخ ارز داشتيم و برهمين اساس سياست‌هايي را تعيين كرديم و با تشكيل مركز مبادله و... به نرخ با ثباتي رسيديم. محمدرضا فرزين در نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران گفت: سياست بانك مركزي پيش‌بيني پذير كردن نرخ ارز است و در سال آينده تلاش مي‌شود ارز بيشتري به بخش توليد اختصاص يابد. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه در سال جاري تراز گمركي كشور منفي شده، تصريح كرد: البته تراز تجاري كشور مثبت است، اما تراز گمركي كه مربوط به صادرات غيرنفتي است نشان مي‌دهد صادرات غيرنفتي كاهش و واردات افزايش يافته است. اما بايد اين نكته را در نظر گرفت كه بيش از ۸۷ درصد واردات كشور مربوط به كالا‌هاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي است و علت اينكه ارز در اختيار واردات قرار گرفته اين است كه رشد اقتصادي دچار مشكل نشود. فرزين با بيان اينكه يكي از سياست‌هاي بانك مركزي در سال جاري كاهش رشد نقدينگي و پايه پولي بود كه در نتيجه اجراي اين سياست در ۱۲ ماهه منتهي به دي ماه امسال نرخ رشد نقدينگي به ۲۵.۲ و نرخ رشد پايه پولي به ۳۱.۳ رسيد، گفت: در حوزه سياست‌هاي پولي طبيعي بود كه اگر بخواهيم نقدينگي را مهار كنيم در ابتدا ممكن است در تامين نقدينگي، برخي واحد‌ها دچار مشكل شوند، اما چاره‌اي نبود كه اين محدوديت را در بانك‌ها اعمال كنيم تا نقدينگي در سطح با ثباتي تامين شود.
رييس‌كل بانك مركزي همچنين با بيان اينكه مشكل اين است كه بار تامين مالي بر عهده نظام بانكي است و ۹۰ درصد تامين مالي توسط نظام بانكي انجام مي‌شود، تصريح كرد: طبيعي است كه اگر بانك خارج از ظرفيت تامين مالي كند، آثار تورمي خواهد داشت. به همين دليل تصميم گرفتيم اجازه گواهي سپرده خاص بدهيم و ۲۸۰ همت را در بين واحد‌هاي مختلف تقسيم كنيم كه اين كار از چهارشنبه آغاز شده و اكنون روز سوم كاري آن است. به گفته اين مقام مسوول گواهي سپرده خاص سياستي است كه ضمن هدايت نقدينگي باعث مي‌شود نقدينگي جديد به واحد‌هاي توليدي منتقل شود و رشد هم كاهشي نشود و همچنان واحد‌هاي توليدي از طريق نظام بانكي تامين مالي شوند. اگرچه همچنان معتقدم كه بايد سراغ متنوع‌سازي تامين مالي در كشور برويم.
فرزين با بيان اينكه تمركز صرف بر نظام بانكي در شرايطي كه بسياري از بانك‌ها مشكل كفايت سرمايه دارند مي‌تواند آثار تورمي داشته باشد، گفت: البته در ادامه راه در سال آينده سياست اساسي بانك مركزي اين است كه اصلاحات اساسي در نظام بانكي انجام دهيم كه ممكن است پر هزينه باشد، اما تا اصلاحات را انجام ندهيم نمي‌توانيم در يك مسير با ثبات قرار بگيريم.
وي با اشاره به برنامه انحلال سه موسسه اعتباري در سال جاري، گفت: تاكنون دو موسسه منحل شده و يك موسسه ديگر بزودي منحل مي‌شود و براي سال آينده نيز ۸ بانك در مسير اصلاح قرار مي‌گيرد. بايد مسير اصلاحات اين هشت بانك طي شود و ناترازي‌شان كاهش يابد اگر چه برخي ناترازي بانك‌ها از ناترازي اقتصاد و ناترازي دولت است. اما در نظام بانكي به دنبال كاهش ناترازي هستيم تا مسير تورمي را در كشور متعادل كنيم. رييس كل بانك مركزي همچنين تاكيد كرد: در مورد بازار ارز سياست ما همچنان سياست پيش‌بيني‌پذير كردن نرخ ارز از مسير مركز مبادله است و اين مركز نهاد اصلي بانك مركزي براي تامين نياز‌هاي ارزي كشور است.

ارسال نظر