شهردار تهران درباره خريدهاي 12 ميليارد يورويي خود از چين به پارلمان شهري پايتخت گزارش داد

مخالفت با ورود چيني‌ها به مسكن‌سازي در پايتخت

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۱۷:۴۳
کد خبر: ۳۰۶۰۳۵
مخالفت با ورود چيني‌ها به مسكن‌سازي در پايتخت

آن‌گونه كه عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز گزارش سفر خود به چين را براي اعضاي شوراي شهر تهران گزارش كرد، او در 5 دسته مختلف از جمله ساخت 200 هزار واحد مسكوني در پايتخت، 5 هتل 5 ستاره، ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشي، دو مجموعه آبي، احداث دو شهربازي، خريد واگن مترو، حفر تونل بزرگراهي و تونل مترو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي ۱۲ متري، ۱۰ هزار ون برقي، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاكسي برقي تفاهم‌ها و قراردادهايي را در دومين سفر خود به چين در سال جاري با شركت‌هاي اين كشور به ارزش 12 تا 13 ميليارد يورو امضا و منعقد كرده است.

گروه راه و شهرسازي|

آن‌گونه كه عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز گزارش سفر خود به چين را براي اعضاي شوراي شهر تهران گزارش كرد، او در 5 دسته مختلف از جمله ساخت 200 هزار واحد مسكوني در پايتخت، 5 هتل 5 ستاره، ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشي، دو مجموعه آبي، احداث دو شهربازي، خريد واگن مترو، حفر تونل بزرگراهي و تونل مترو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي ۱۲ متري، ۱۰ هزار ون برقي، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاكسي برقي تفاهم‌ها و قراردادهايي را در دومين سفر خود به چين در سال جاري با شركت‌هاي اين كشور به ارزش 12 تا 13 ميليارد يورو امضا و منعقد كرده است. به گفته شهردار تهران، بخشي از اين خريدها با تهاتر دلارهاي نفتي ايران نزد چين تامين خواهد شد و برخي ديگر از طريق تهاتر ملك با يك شركت ايراني مورد وثوق طرف چيني پرداخت خواهد شد. بخشي نيز در قالب يوزانس (وام) دريافت و به چيني‌ها بازپرداخت خواهد شد.

 

انتقاد از اظهارات هيجاني معاون شهردار

در برابر اين اظهارات اما، برخي از اعضاي شوراي شهر تهران ديروز در جلسه علني اين شورا درخصوص حضور چيني‌ها براي ساخت مسكن در تهران واكنش نشان دادند. ناصر اماني در تذكر پيش از دستور خود در جلسه ديروز شوراي شهر تهران با بيان اينكه خبري از قول معاون شهرسازي شهرداري تهران مبني بر حضور شركت‌هاي چيني براي ساخت مسكن در بافت فرسوده تهران اعلام شده است كه بازتاب منفي زيادي داشته، گفت: ايران در مساله مسكن وابستگي به خارج از كشور ندارد، اگر شوراي شهر در اين دوره پذيرفته كه واردات اتوبوس و قطار از چين داشته باشيم از روي اضطرار بوده است چرا كه بررسي‌ها نشان داد خودروسازان داخلي توانايي لازم براي ساخت اين حجم از اتوبوس و واگن مترو را ندارند؛ اما در مورد مسكن نيازي به حضور شركت‌هاي خارجي نيست، چرا كه هم توليد‌كننده و هم سرمايه‌گذار داخلي وجود دارد و اگر قرار باشد اين اقدام انجام شود بايد دلايل قانع‌كننده به شوراي شهر ارايه شود.

 

امكانات صنعتي‌سازي مسكن

ناديده گرفته شده است

مهدي عباسي رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز با بيان اينكه ايران در صنعت ساختمان‌سازي پيشرو است، اظهار كرد: هم در توليد مصالح و هم مباحث فني و مهندسي ايران در سطح بالايي قرار دارد.

وي با بيان اينكه امروز در وزارت دفاع كارخانه‌اي وجود دارد كه صنعتي‌سازي ساختمان را انجام مي‌دهد و سبب شده كه ايران در زمره چهار كشور برتر در صنعتي‌سازي ساختمان قرار گيرد، گفت: آقايان اول ظرفيت‌هاي ملي را ببينند و بعد در مورد ظرفيت‌هاي خارجي صحبت كنند و اساسا يك معاون چه صلاحيتي دارد كه در مورد اينگونه مسائل صحبت مي‌كند و مگر از شوراي شهر اجازه‌اي در اين خصوص گرفته شده است كه با فكر و ذهن مردم بازي مي‌شود.

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران نيز در واكنش به اين دو تذكر عضو شورا گفت: گويا قرار است كه سرمايه‌گذاري در اين خصوص انجام بگيرد اما واقعيت اين است كه چند نفر از من هم در اين خصوص سوال پرسيدند اما چون اطلاعي نداشتم بايد نسبت به ارايه گزارشي در اين خصوص به شوراي شهر اقدام شود.

پرويز سروري نيز در تذكر پيش از دستور خود در اين باره گفت: در صحن به گونه‌اي صحبت شد كه گويا اولين‌بار است از يك كشور خارجي براي ساخت مسكن استفاده مي‌شود. اگر در مسكن به ويژه در بافت فرسوده اقدامي انجام مي‌شود، بايد مورد تقدير قرار بگيرد نه اينكه به عنوان يك ضعف قلمداد شود، اگر شهرداري بتواند اين كار را انجام دهد، بايد دستش را بوسيد.

 

شرط خريد خودروي داخلي

توسط شهرداري

زاكاني در بخشي از جلسه علني ديروز شوراي شهر با تاكيد بر اينكه خريد داخلي براي ما در اولويت است و بر همين اساس براي ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملك داديم اما اينكه انتظار داشته باشند كه مردم را اسير آنها كنيم هيچ كس راضي نيست و بايد بگويم كه برخي از توليدات داخلي برخي شركت‌ها كيفيت ندارد؛ اما اگر خودروي با كيفيت توليد داخل را با قيمت خوب بدهند؛ مي‌خريم. زاكاني در واكنش به سوالات اعضاي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين قراردادها ۵ دسته است و بخشي از اين تعهدات براي دولت است، گفت: در مورد برنامه‌هاي هتلي و رفاهي بايد بگويم كه زمين داريم كه مي‌توانيم خام مثل دوران قبل بفروشيم و مولدسازي كنيم و از طريق بورس در اختيار مردم قرار دهيم و ما تصدي‌گري نمي‌كنيم و كمك مي‌كنيم. مثلا در مورد ۲۰۰ هزار مسكن به جاي ۵ ساله، دوساله به دستشان مي‌رسد و ما زمين‌هاي خودمان را به عنوان قابليت خودمان مي‌آوريم. ما در بهترين نقطه ۱۰ هكتار زمين داريم كه ۵۰ سال است كه افتاده و مي‌توانيم آن را بسازيم و در اختيار شهر بگذاريم و ما در محضر خدا مسوول هستيم كه مسير نو برويم. شهردار تهران گفت: هدف‌گذاري ما بافت فرسوده و زمين‌هاي ذخيره شهري است كه مردم خانه‌دار مي‌شوند و مي‌توانند در بورس متري يا كلي بخرند و پول درآمدي نيز خرج شهر مي‌شود و ما كارسازي مي‌كنيم نه تصدي گري. وي با بيان اينكه در مورد ساخت ورزشگاه نيز بايد بگويم كه تصدي‌گري با ماست چراكه سود ندارد و همه‌اش خدمت است البته آماده واگذاري هم هستيم، ادامه داد: مجموع اين سخنان ۱۲ تا ۱۳ ميليارد يورو مي‌شود و تأمين مالي خارجي كرديم كه ما به ازاي آن توسط دولت و شهرداري تضمين مي‌شود و زمينه عملي آن فراهم شده است.

 

شرط تحقق قراردادها

شهردار تهران در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه قراردادهاي شهرداري در سفرش به چين منوط به دريافت مجوزها از شوراي شهر و پيگيري امور توسط وزارت صمت و وزارت امور خارجه است، گفت: چين اعلام كرده كه چهار تا شش ماه پس از عقد قرارداد وسايل حمل و نقل عمومي را تأمين خواهد كرد. قرار شد ما ظرف ۱۰ روز مجوزها را دنبال كنيم. مجوز ترامواي چرخ لاستيكي از شوراي عالي ترافيك دريافت شده؛ اما هنوز در مرحله تفاهم است و در سفر چيني‌ها به تهران موارد بررسي خواهد شد. اميدواريم عدد ۱۲ تا ۱۳ ميليارد دلار را با موافقت شورا به نتيجه برسانيم. وي با بيان اينكه تراموا مصوبه شوراي عالي ترافيك دارد و به شوراي شهر نمي‌آيد، گفت: ما مشاور گرفتيم و مطالعات تكميلي مبناي تصميم‌گيري شد. در مجموع ۶ خط مترو، دو خط سريع السير ضربدري از كرج به ورامين و پرديس به شهريار، دو خط تراموا، دو خط بي‌آرتي و يك خط سريع السير «تي آر تي» بررسي شد.

شهردار تهران با بيان اينكه سرعت، كيفيت و قابليت ساخت مسكن توسط چيني‌ها مدنظر است، گفت: با اين اقدامات كمر غول قيمت مسكن در تهران شكسته خواهد شد و اگر سفر چيني‌ها به تهران به تفاهم برسد، تراموا در پايتخت ايجاد خواهد شد. تراموا دو پنجم ظرفيت مترو انتقال مسافر دارد و هزينه آن يك دهم مترو است.

ارسال نظر