در پي تحولات درياي سرخ

الگوي خريد جهاني نفت تغيير كرد

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۰۲:۲۰
کد خبر: ۳۰۶۰۲۳

تحولات درياي سرخ و افزايش هزينه‌هاي حمل، خريد از منابع نزديك‌تر را براي خريداران نفت، جذاب‌تر كرده است

تحولات درياي سرخ و افزايش هزينه‌هاي حمل، خريد از منابع نزديك‌تر را براي خريداران نفت، جذاب‌تر كرده است. كاهش ترافيك نفتكش از طريق كانال سوئز، سرآغاز شكافي شده است كه تحت آن، يك منطقه تجاري حول منطقه آتلانتيك متمركز شده و شامل درياي شمال و مديترانه است و ديگري، خليج فارس، اقيانوس هند و شرق آسيا را دربرمي‌گيرد. بين اين دو منطقه، همچنان نفت از مسير طولاني‌تر و پرهزينه‌تر دور آفريقا، جابه‌جا مي‌شود اما الگوهاي خريد اخير، به وجود يك شكاف، اشاره دارد.
به گفته معامله‌گران، در اروپا، بعضي از پالايشگاه‌ها، از خريد نفت بصره عراق در ماه گذشته منصرف شدند و محموله‌هاي نفت درياي شمال و گويان را خريداري كردند. در آسيا، افزايش تقاضا براي نفت موربان ابوظبي، باعث افزايش قيمت معاملات نقدي براي اواسط ژانويه شد و جريان نفت از قزاقستان به آسيا، به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت.
طبق آمار رصد كشتي شركت كپلر، بارگيري نفت از امريكا به مقصد آسيا در ژانويه، بيش از يك سوم در مقايسه با دسامبر كاهش يافت.
اين چند تكه شدن تجارت نفت، دايمي نخواهد بود اما در حال حاضر، متنوع كردن منابع واردات نفت را براي كشورهاي وابسته به واردات مانند هند و كره جنوبي، دشوارتر كرده است. براي پالايشگاه‌ها، انعطاف‌پذيري براي واكنش نشان دادن سريع به تغيير عوامل پويايي بازار، محدود شده و در نتيجه، حاشيه سود آنها كمتر مي‌شود. طبق آمار شركت كپلر كه ۳۰ ژانويه منتشر شد، ترانزيت نفتكش از طريق كانال سوئز، در ژانويه، ۲۳ درصد در مقايسه با نوامبر كاهش يافت. اين كاهش براي گاز مايع شده (ال‌پي‌جي) و گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) شديدتر بود و ترانزيت آنها به ترتيب، ۶۵ درصد و ۷۳ درصد كاهش يافت.
در بازارهاي محصولات نفتي، صادرات ديزل و سوخت جت از هند و خاورميانه به اروپا و نفت كوره و نفتا از اروپا به آسيا، بيش از تجارت محصولات ديگر متاثر شده است. قيمت آسيايي نفتا كه خوراك پتروشيمي است، هفته گذشته، به دليل نگراني از دشوار شدن تامين از اروپا، به بالاترين ميزان در دو سال اخير صعود كرد.
تاثير اختلال ترانزيت از مسير درياي سرخ، بواسطه هزينه‌هاي بالاتر حمل، در قيمت نفت منعكس شده و پالايشگاه‌ها را تشويق كرده است از نزديكترين منطقه ممكن، خوراك خود را تامين كنند. نرخ نفتكش‌هاي سوئزمكس از خاورميانه به شمال غرب اروپا، از اواسط دسامبر، حدود نيمي افزايش يافته است. بهاي معاملات نفت برنت كه قيمت پايه بازار بين‌المللي است، طي همين مدت، حدود هشت درصد افزايش يافت.
در اين بين، معامله‌گران اظهار كردند: هزينه نفت تحويل داده شده از امريكا به آسيا، در مدت سه هفته در ژانويه، بيش از دو دلار در هر بشكه افزايش يافت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار نمي‌رود وضعيت در درياي سرخ در به تغييرات بلندمدت در جريان تجارت نفت منتهي شود اما تنش‌هاي ژئوپليتيكي منطقه شايد به اين زودي حل نشود.

ارسال نظر