«تعادل» گزارش مي‌دهد

نفس‌هاي سنگين اميد در بورس

۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ۰۱:۰۴:۱۰
کد خبر: ۳۰۵۹۵۰
نفس‌هاي سنگين اميد در بورس

بورس باز هم در اولين روز كاري هفته گل كاشت و توانست بازدهي مثبتي براي سهامداران به جاي بگذارد. اين شرايط مثبت درحالي رقم خورد كه بورس تهران طي هفته‌هاي اخير بازدهي منفي داشت و به نوعي شرايط بدي را براي سهامداران خود برجاي گذاشته بود.

بورس باز هم در اولين روز كاري هفته گل كاشت و توانست بازدهي مثبتي براي سهامداران به جاي بگذارد. اين شرايط مثبت درحالي رقم خورد كه بورس تهران طي هفته‌هاي اخير بازدهي منفي داشت و به نوعي شرايط بدي را براي سهامداران خود برجاي گذاشته بود.

اما اين مثبت بودن بازار در اولين روز كاري هفته را باید واقعي دانست؛ چراكه رشد بازار در گروه مثبت‌هاي پي در پي و افزايش مولفه‌هاي مثبت است. يعني اگر مولفه‌هاي مثبت و تاثيرگذار روي بورس افزايش يابد آن زمان رشد اين بازار واقعي و ادامه‌دار خواهد بود.

درحال حاضر نرخ سود بانكي به بالاترين حالت خود رسيده و برخي از كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه نقدينگي‌ها از بورس خارج و وارد اين بازار شود كه خود مشكل ساز است و نتيجه‌اي جز سقوط بورس ندارد. از سوي ديگر بايد منتظر ماند و ديد كه نرخ خوراك پتروشيمي‌ها به كجا مي‌رسد تا زمان وضعيت بازار سهام و شركت‌هاي بورسي را پيش بيني كرد.

در اصل وضعيت بورس تهران بيش از هر چيزي به اخبار بستگي دارد؛ اگر اخبار مثبت باشد و هيچ دخالتي در اين بازار صورت نگيرد آن زمان مي‌توان بازار سبزي را پيش رو تصور كرد.

 

نرخ بهره بانكي كاهشي شد

تازه‌ترين گزارش از تغييرات سود بين‌بانكي نشان مي‌دهد نرخ سود بين‌بانكي با كاهش همراه شده و در دومين هفته بهمن ماه به 23.46 درصد رسيد. اين نرخ در هفته اول بهمن ماه 23.53 درصد بود. نرخ بهره بين بانكي در هفته منتهي به 27 دي ماه به 23.49 درصد و در هفته منتهي به 20 دي ماه 23.41 درصد بود. نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 13 دي ماه بعد از 3 هفته رشد، كاهش يافت و به 23.43 درصد رسيد. اين نرخ در هفته منتهي به 6 دي با افزايش نسبت به هفته قبل از آن 23.59 درصد و هفته منتهي به 29 آذرماه 23.55 درصد بود. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت. روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است. نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 22 آذرماه با افزايش جزئي نسبت به هفته قبل از آن به 23.44 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 15 آذرماه به 23.43 درصد و در هفته منتهي به 8 آذرماه با كاهش 6صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.54 درصد رسيده بود. ضمن اينكه اين نرخ در هفته منتهي به اول آذرماه با كاهش 3صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.6 درصد و در هفته منتهي به 24 آبان ماه با افزايش 7صدم‌درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود. همچنين نرخ سود بين‌بانكي در هفته منتهي به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهي به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهي به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پاياني مهر ماه 23.71 درصد بود، اين نرخ در هفته منتهي به 19 مهرماه 23.76 درصد و هفته پيش از آن 23.75 درصد بوده است.

 

نفت كاهشي شد

بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۳۷ سنت معادل ۱.۷ درصد كاهش، در ۷۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و ۵۴ سنت معادل ۲ درصد كاهش، در ۷۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشكه بسته شد. هر دو شاخص، هفته گذشته حدود ۷ درصد نزول كردند. ضعيف شدن رشد در چين و احتمال كاهش تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه هم، راه صعود قيمت‌ها را بست. نرخ‌هاي بهره بالا كه به رشد اقتصادي و تقاضا براي نفت لطمه مي‌زنند، در اقتصادهاي بزرگ مانند امريكا و منطقه يورو ظاهرا براي مدتي باقي خواهند ماند. داده‌هايي كه روز جمعه منتشر شد، نشان داد كارفرمايان امريكايي، در ژانويه، مشاغل بيشتري از آنچه پيش بيني شده بود، اضافه كردند و به اين ترتيب، احتمال كاهش نرخ‌هاي بهره امريكا در كوتاه‌مدت، كمتر شد و دلار در برابر همه ارزهاي رقيب، صعود كرد.

مت اسميت، تحليلگر شركت كپلر گفت: قيمت‌ها پيش از اين گزارش، تغيير چنداني نداشتند اما آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب، احتمال كاهش نرخهاي بهره را كمتر كرد. باب ياوگر، از شركت مالي ميزوهو اظهار كرد: عامل ديگري كه در كاهش قيمت نفت، تاثير داشت، اختلال در پالايشگاه شركت بريتيش پتروليوم با ظرفيت توليد ۴۳۵ هزار بشكه در روز در وايتينگ اينديانا به دليل قطعي برق بود. بشكه‌هايي كه جايي براي رفتن ندارند، ممكن است در مخازن نگهداري شوند. برق اين پالايشگاه تا اواسط روز جمعه برقرار شد اما منابع آگاه گفتند: شركت بريتيش پتروليوم هنوز تاريخي براي ازسرگيري فعاليت اين پالايشگاه، اعلام نكرده است. در اين بين، شركت خدمات انرژي بيكر هيوز اعلام كرد تعداد دكل‌هاي حفاري نفت امريكا كه معياري براي ارزيابي توليد در ماه‌هاي آينده است، هفته گذشته در ۴۹۹ حلقه، ثابت ماند. در آن سوي آتلانتيك، سياست‌گذاران بانك مركزي اروپا هم اعلام كردند هنوز زود است نرخهاي بهره در منطقه يورو، كاهش داده شود. نگراني نسبت به روند احياي اقتصادي چين، استمرار يافت و صندوق بين‌المللي پول پيش بيني كرد رشد اقتصادي اين كشور در سال ۲۰۲۴، به ۴.۶ درصد آهسته مي‌شود و در ميان مدت، كاهش بيشتري پيدا كرده و به حدود ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۸ مي‌رسد. عامل ديگري كه به كاهش هفتگي نفت منتهي شد، گزارش‌هايي از آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و نيروهاي مقاومت فلسطين بود كه باعث شد قيمت نفت در معاملات روز پنجشنبه، بيش از ۲ درصد سقوط كند. توقف درگيري‌ها، ريسك ژئوپليتيكي در منطقه
خليج فارس و خطوط كشتيراني درياي سرخ را كه براي جريان تجارت انرژي جهاني حائز اهميت است، كاهش خواهد داد. بر اساس گزارش رويترز، همچنين، منابع آگاه پنج شنبه گذشته اظهار كردند: توليدكنندگان اوپك پلاس، سياست توليد نفت خود را بدون تغيير حفظ كردند. اين گروه در مارس درباره تمديد يا عدم تمديد كاهش توليد فعلي، تصميم خواهد گرفت. اوپك پلاس در جديدترين توافق، كاهش توليد به ميزان ۲.۲ ميليون بشكه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته است.

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه يعني 14 بهمن ماه، شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 812 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 111 هزار و 84 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 4 هزار و 883 واحدي در رقم 737 هزار و 529 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 161 واحدي به رقم 25 هزار و 578 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 614 واحد به سطح 136 هزار و 440 واحد رسيد. روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 84 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد سمگا بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 78 ميليارد تومان بود. پس از سمگا، نمادهاي فولاد، كروميت، خگستر و ثجنوب بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي دي، فملي، نوري، فصبا و فارس تعلق داشت.

روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 28 هزار و 28 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 17 هزار و 659 ميليارد تومان بود كه 63 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 3 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 400 ميليارد تومان رسيد. در معاملات شنبه، 85 نماد صف خريد داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 23 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 426 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 9 درصدي به 182 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر