وزير نيرو اعلام كرد

تجديدپذيرها به سه روش امكان صادرات برق دارند

۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ۰۰:۳۹:۱۷
کد خبر: ۳۰۵۹۴۲

وزير نيرو گفت: صادرات برق توسط بخش تجديدپذير به سه شكل امكان‌پذير است و اكنون اين بخش مي‌تواند در طول هشت ماه برق توليدي خود را صادر كند. به گزارش ايسنا، علي اكبر محرابيان اظهار كرد: يكي از جراحي‌هاي اقتصادي موضوع امكان صادرات برق تجديدپذيرهاست؛ تقاضا براي تحقق اين مساله سابقه طولاني دارد كه تاكنون اراده انجام اين كار وجود نداشت.

وزير نيرو گفت: صادرات برق توسط بخش تجديدپذير به سه شكل امكان‌پذير است و اكنون اين بخش مي‌تواند در طول هشت ماه برق توليدي خود را صادر كند.
به گزارش ايسنا، علي اكبر محرابيان اظهار كرد: يكي از جراحي‌هاي اقتصادي موضوع امكان صادرات برق تجديدپذيرهاست؛ تقاضا براي تحقق اين مساله سابقه طولاني دارد كه تاكنون اراده انجام اين كار وجود نداشت.
وي افزود: اكنون اين ظرفيت ايجاد شده كه مي‌توان از آن بهره برد و باتوجه به اينكه در دو سال اخير با ناترازي برق در تابستان مواجهيم، امكان صادرات برق در ديگر فصول فراهم است. او با بيان اينكه از حدود ۷۵ هزار مگاوات تقاضاي مصرف برق در اوج تابستان حدود ۳۰ هزار مگاوات مربوط به وسايل سرمايشي است، گفت: با كسر اين تقاضا در هشت ماه از سال امكان صادرات فراهم است.
به گفته محرابيان طبق آيين نامه‌اي كه اخيرا مصوب شده، درنظر گرفتيم كه در هشت ماه سال امكان صادرات وجود داشته باشد كه بخش خصوصي مي‌تواند اين موضوع را امكان پذير كند.
وزير نيرو با بيان اينكه بخش تجديدپذير مي‌تواند از طريق خطوط ارتباطي وزارت نيرو يا ايجاد كريدور اختصاصي با هماهنگي مديريت شبكه اقدام به صادرات برق كند، اظهار كرد: در كشورهاي اطراف امكان صادرات برق به صورت روزانه نيز فراهم است كه مي‌توان از اين پتانسيل استفاده كرد.
به گفته وي، اخيرا دو و سه خط را افتتاح كرديم؛ يك خط براي پاكستان و يك خط بين ايران و تركيه به بهره‌برداري رسيده كه از طريق پست بك‌توبك تامين ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم كرده است.
او با بيان اينكه اين خط مي‌تواند عكس عمل كند، يعني در زمان نياز برق وارد كنيم، گفت: تجديدپذيرها از طريق تابلوي سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلي به فروش مي‌رسانند و در هشت ماه ديگر سال امكان صادرات برق دارند.
وي با اشاره به آخرين وضعيت صادرات و واردات برق در كشور، گفت: برمبناي انرژي، ۸۰ درصد ظرفيت صادرات و ۲۰ درصد ظرفيت واردات وجود دارد اما سياست دولت مبادله انرژي است. محرابيان با بيان اينكه تراز سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است و ميزان آن در شرايط مختلف متفاوت است.
او با بيان اينكه مجموع سرمايه‌گذاري در بخش برق ۷۵۷ هزار ميليارد تومان بود، البته در اين عدد نيروگاه‌هاي تجديدپذير نيست، اظهار كرد: در بخش آب و فاضلاب ۱۰۵ هزار ميليارد تومان پروژه هدف‌گذاري شده و در بخش آب ۳۶۲ هزار ميليارد تومان پروژه هدف‌گذاري كرديم و مجموعا ۱۲۲۴ هزار ميليارد تومان بالغ بر ۳۰ ميليارد يورو پروژه هدف‌گذاري شد.
به گفته وي از مجموع اين پروژه‌ها بيش از ۴۰۰ هزار ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيده است، بخش توليد و افزايش ظرفيت برق سه عدد ۱۰ هزار مگاوات را وعده داديم كه اقداماتي در اين باره انجام شد.
وي با بيان اينكه در چهارمين سال خشك قرار داريم، اظهار كرد: در ميزان بارش‌ها نسبت به شرايط نرمال ۳۰ درصد عقب‌تر هستيم با اين حال تدابيري را درنظر گرفته‌ايم.
وزير نيرو با بيان اينكه متخصصان صنعت آب و برق ايراني در بيش از ۵۰ كشور جهان فعال هستند، گفت: امروز صنعت آب و برق ايران از صنعتي كاملاً وابسته به خودكفايي كامل رسيده كه تلاش متخصصان داخلي سبب اين 
افتخار آفريني شده است.
وي با بيان اينكه متخصصان داخلي اكنون نه فقط نياز داخل را برطرف مي‌كنند، بلكه بسياري از كشورهاي همسايه به خدمات ايران نياز دارند و در بخش مهندسي اكنون شركت‌هاي توانمندي زيادي داريم، تاكيد كرد: عملكرد كشور در بخش خدمات فني و مهندسي افتخار آميز است و خدمات خوبي در كشورهاي منطقه ارايه مي‌دهيم و امروزه متخصصان صنعت آب و برق كشورمان در بيش از ۵۰ كشور جهان فعال هستند.
محرابيان با اشاره به بازديد خود از سد راغون تاجيكستان گفت: اكثر فعاليت‌هاي آن توسط متخصصان ايراني در حال انجام بوده و اكنون كارفرماي اين طرح از كيفيت و قيمت ايراني بسيار راضي هستند كه باعث افتخار است.
وزير نيرو با بيان اينكه در برنامه ابتدايي دولت هدف‌گذاري شده بود كه در بخش آبرساني شهري و تصفيه آب، ۷۰۰ ميليون مترمكعب در سال به ظرفيت شبكه اضافه شود كه تا امروز با تحقق ۱۶۳ درصدي برنامه ۱۱۴۴ ميليون مترمكعب به ظرفيت پروژه‌هاي آبرساني شهري و تصفيه آب به شهري در قالب ۵۶ طرح افزوده شده است. 
وي با تاكيد بر اينكه قرار شد در طرح‌هاي سدسازي نيز ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ ميليارد مترمكعب در دولت سيزدهم به بهره‌برداري برسد كه تا به امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ ميليارد مترمكعب به بهره‌برداري رسيده است، گفت: اميدواريم تا پايان دولت بتواند اين برنامه‌ها را به اتمام برساند. محرابيان با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در حوزه آبرساني روستايي گفت: هدف‌گذاري شده تا ميزان برخورداري از آب لوله‌كشي شرب و بهداشتي در جمعيت روستايي به عدد ۹۰ درصد برسد كه تا امروز اين ضريب با تحقق ۶۰ درصدي به ۸۶.۸۱ درصد رسيده است.
به گفته وزير نيرو با به كارگيري از توان مجمع خيرين توانستيم طرح‌هاي آبرساني روستايي را سرعت بخشيم و اميدواريم تا پايان دولت بخش اعظمي از اين پروژه محقق شود. وي با اشاره به اقدامات و برنامه‌هاي صورت گرفته در حوزه تامين برق نيز اظهار كرد: براي برنامه احداث ۳۰۰۰ مگاوات نيروگاه اقدامات خوبي صورت گرفت، به‌طوري كه بيش از ۸۰۰۰ مگاوات محقق شده و اين ميزان به شبكه سنكرون شده كه اميدواريم تا پايان دولت از عدد ۱۰ هزار مگاوات عبور كنيم.
محرابيان ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات دوم و سوم نيز مربوط به نيروگاه‌ها و بخش تجديدپذير مي‌شود كه در بخش صنايع تا امروز ۶۴۰۰ مگاوات آغاز شده كه چهار واحد آن به بهره‌برداري رسيده است كه دو واحد به سمنان، يك واحد در فولاد مباركه و يك واحد در نيروگاه المهدي است.
وزير نيرو با اشاره به احداث ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير گفت: نيازمند يك جراحي اقتصادي بوديم تا احداث و بهره‌برداري از نيروگاه‌ تجديدپذير را بدون يارانه دولتي اقتصادي كنيم كه اين جراحي به خوبي انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نيروگاه تجديدپذير هستيم و به زودي يك ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتي براي سرمايه‌گذاري ارايه خواهد شد.
محرابيان با بيان اينكه در مناقصه ۴۵۰۰ مگاوات انرژي تجديد پذير جمعي از سرمايه‌گذاران كشور حضور داشتند كه در اين بين پنج سرمايه‌گذار مناقصه را برنده شدند اظهار كرد: ظرفيت بالايي در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير داريم كه بايد براي رفع ناترازي برق در كشور و حفظ محيط زيست از اين پتانسيل بهره بيشتري ببريم.
وي با بيان اينكه نبايد مصرف آب و برق توسط مشتركان پرمصرف فشار روي مشتركان ديگر بگذارد، گفت: برداشت يارانه آب و برق براي مشتركان پرمصرف و بالاتر از الگو به صورت مرحله‌اي در حال اجرا است و در دو سال اخير در همين مسير حركت كرده‌ايم.
وزير نيرو با تاكيد بر اينكه براي رفع ناترازي انرژي هم وزارت نفت و هم وزارت نيرو برنامه‌هايي را در دستور كار دارند كه به زودي درخواست‌هاي پشتيباني از ساير بخش‌هاي دولتي را براي رفع ناترازي‌ها به هيات دولت ارايه مي‌كنيم، اظهار كرد: در بخش ناترازي برق، برنامه ما همان برنامه‌هايي است كه ارايه كرده بوديم و با اقداماتي كه صورت مي‌گيرد اين ناترازي را از بين خواهيم برد.
محرابيان با بيان اينكه در دولت‌هاي هفتم و هشتم ۶۰ درصد به ظرفيت توليد برق كشور در دولت‌هاي نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شد، گفت: يك طرح تحقيق و تفحص و فني توسط مجلس شوراي اسلامي براي بررسي كاهش محسوس اين رقم ايجاد شد.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي تامين برق خودروهاي برقي گفت: بيش از ۹۰ درصد آلودگي‌ها و مشكلاتي كه در محيط زيست وجود دارد، ناشي از حركت خودروها و استفاده از خودروهاي فرسوده است هرچند كه در گذشته قوانيني براي حل اين مشكلات ايجاد شد اما آن طور كه بايد مورد توجه قرار نگرفت.
وزير نيرو با تاكيد بر اينكه خودروهاي برقي بخشي از مشكلات محيط زيست را برطرف خواهد كرد، اظهار كرد: در حد امكانات خودمان در اين زمينه حركت خواهيم كرد و اميدواريم طرح جامع براي ايستگاه‌هاي شارژ داشته باشيم.
به گفته محرابيان طبيعتا در حد خودروهاي موجود مشكلي براي تامين برق نخواهيم داشت اما در مسير توسعه بايد به فكر ايستگاه‌هاي شارژ و ذخيره‌سازي باشيم.

ارسال نظر