برخي محورهاي مواصلاتي شهرها بر اثر بارش سنگين برف مسدود است

فرش سفيد زير پاي ايرانيان

۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۰۰:۳۴:۲۴
کد خبر: ۳۰۵۸۵۷
فرش سفيد زير پاي ايرانيان

با اينكه دي ماه كم‌رونقي از نظر بارش را پشت سر گذاشتيم اما بهمن ماه به ماه پر بارش براي اقصي نقاط كشور تبديل شد. اين در حالي است كه از روزهاي پاياني هفته پيش بارش برف در نقاط شمالي كشور آغاز شده و كم كم به تهران و ديگر شهرها رسيد و حالا كمتر جايي را مي‌توان پيدا كرد كه سفيدپوش نشده باشد.

با اينكه دي ماه كم‌رونقي از نظر بارش را پشت سر گذاشتيم اما بهمن ماه به ماه پر بارش براي اقصي نقاط كشور تبديل شد. اين در حالي است كه از روزهاي پاياني هفته پيش بارش برف در نقاط شمالي كشور آغاز شده و كم كم به تهران و ديگر شهرها رسيد و حالا كمتر جايي را مي‌توان پيدا كرد كه سفيدپوش نشده باشد. برخلاف آن چيزي كه از ابتداي پاييز و زمستان به نظر مي‌رسيد و نشان از كم‌بارشي مي‌داد بهمن ماه به جبران تمام كم بارشي‌ها آمده و قرار است تا هفته آينده هم اين‌بارش‌ها و كاهش دما ادامه داشته باشد. اين در حالي است كه در اكثر شهرها و حتي كلان‌شهر تهران تردد وسايل نقليه به سختي انجام مي‌شود. براساس اخبار برخي محورهاي مواصلاتي مسدود شده و بهتر است افراد از رفت و آمدهاي غير ضروري در شهر و خارج از شهر خودداري كنند.

 

ريزش بهمن در جاده چالوس

يكي از اخباري كه روز گذشته در صدر خبرها قرار گرفت ريزش بهمن در جاده چالوس بود. از سوي ديگر اكثر شهرهاي استان گيلان از هفته گذشته درگير بارش برف هستند و اين‌بارش‌ها همچنان ادامه دارد. به گفته سازمان هوا‌شناسي موج جديدي از سرما وارد كشور خواهد شد و از روز شنبه در ۱۹ استان كاهش دما خواهيم داشت.

 

تعطيلي مدارس به دليل بارش برف

به گفته مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي به علت يخ زدگي مسيرها مدارس اين شهر روز شنبه در تمامي مقاطع تعطيل است و البته بارش برف در همدان هم باعث شده تا مدارس تعطيل شوند و همچنين در ايلام به دليل سردي هوا و يخ‌زدگي معابر مدارس در شيفت صبح كار خود را ديرتر آغاز مي‌كنند.

 

سفيدپوش شدن اكثر شهرها و استان ها

از خراسان شمالي و رضوي گرفته تا سمنان و تهران و گيلان و تبريز و اردبيل و ديگر شهرهاي نوار شمالي و شرقي و غربي كشور از برف پوشيده شده‌اند. اين در حالي است كه به گفته پليس راه تردد در جاده‌هاي بين شهري حتما بايد با زنجير چرخ انجام شود و يخ‌زدگي و انسداد راه‌ها در جاده‌هاي كوهستاني پيش بيني مي‌شود.

 

بارش برف و باران در ۶ استان

سازمان هواشناسي نسبت به بارش برف و باران و وزش باد درشش استان و كاهش دما در ۱۹ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسي با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: بارش برف و باران و وزش باد شنبه (۱۴ بهمن‌ماه) در خراسان شمالي، نيمه شمالي خراسان رضوي، شرق گلستان و يكشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در غرب كردستان، جنوب غرب آذربايجان غربي و غرب كرمانشاه باعث مه آلودگي، در مناطق كوهستاني وزش باد و كولاك برف، كاهش دما و احتمال يخ‌زدگي سطح جاده‌ها، لغزندگي و كاهش ديد در جاده‌هاي كوهستاني و گردنه‌ها مي‌شود.

 

رهاسازي ۱۲۹ خودروي گرفتار

در برف و كولاك

نيروهاي هلال احمر ۱۲۹ خودروي گرفتار در برف و كولاك را نجات دادند و با حضور در محورهاي برفي در حال امدادرساني به در راه ماندگان هستند. عمليات امداد و نجات در برف و كولاك با به كارگيري تمامي نيروهاي هلال احمر ادامه دارد. در اين عمليات از تاريخ ١١ تا ١٣بهمن در ١٥ استان آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، ايلام، تهران، چهارمحال و بختياري، زنجان، سمنان، فارس، قزوين، قم، كردستان، كرمانشاه، لرستان و مركزي در ۲۱ محور كوهستاني امدادرساني شد. او افزود: چهار نفر نيز توسط تيم‌هاي نجات به مناطق امن منتقل شدند و يك مصدوم برف و كولاك نيز توسط ناوگان هلال احمر به مراكز درماني منتقل شد. محمودي تصريح كرد: در اين مدت ۳۳ تيم هلال احمر موفق به رهاسازي ۱۲۹ دستگاه خودروي گرفتار در برف و كولاك شدند.

 

پيش‌بيني يخ‌زدگي شديد معابر

در محورهاي كوهستاني

رييس پليس راهور فراجا از يخ‌زدگي شديد معابر در محورهاي كوهستاني خبر داد و گفت: شهروندان از سفر‌هاي غيرضروري اجتناب كنند. سردار سيد تيمور حسيني رييس پليس راهور فراجا گفت: بخش گسترده‌اي از كشور تحت تأثير سامانه بارشي است كه در استان‌هاي كوهستاني عمدتاً غربي، شمالي، شمال غربي و بخشي از مركز همراه با بارش برف است و شرايط خاصي در تردد خودروها ايجاد كرده است.

او افزود: محور اصلي شيراز _ اصفهان محدوده ايزدخواست و محور سمنان _ دامغان در محدوده گردنه آهوان مسدود بود بازگشايي شد ولي با توجه به شرايط برفي اين ۲ منطقه كماكان احتمال اينكه به دليل شرايط جوي مجبور به انسداد مسير شويم هست. سردار حسيني گفت: در حال حاضر محورهاي پونل _ خلخال، هشتگرد _ طالقان، سمنان _ فيروزكوه، شاهرود _ گرگان هم به علت بارش برف فعلاً مسدود است.

 

بارش برف و وزش باد شديد در پايتخت

اداره كل هواشناسي استان تهران از بارش برف، وزش باد شديد و ماندگاري هواي سرد در سطح استان خبر داد. اداره كل هواشناسي استان تهران اعلام كرد: تا روز يكشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در بعضي ساعات وزش باد شديد به ويژه در نيمه جنوبي، نواحي غربي و ارتفاعات مورد انتظار است. از عصر روز دوشنبه تا اواخر وقت روز سه‌شنبه (۱۶ تا ۱۷ بهمن‌ماه) با ورود و گسترش سامانه بارشي، آسمان نيمه ابري تا ابري، در بعضي ساعات بارش باران، گاهي بارش برف در دامنه‌ها و ارتفاعات بارش برف و كولاك برف همراه با رخداد مه و وزش باد شديد به‌ويژه در نيمه جنوبي مناطق مركزي و ارتفاعات استان دور از انتظار نيست.

ارسال نظر