اشباع فروش در سايه شبح تنش

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۲۳:۵۰:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۷۷۵

در حالي بورس همچنان در سير نزولي قرار دارد كه ارزش معاملات به حداقل ممكن رسيده و آمادگي براي رشد سهام وجود دارد اما تنش‌هاي سياسي مانع از رشد شاخص كل بورس شده است. اشباع فروش يا آمادگي براي صعود بورس با ارزش معاملات به نسبت پايين ۴ هزار ميليارد توماني، كمي دور از ذهن است، زيرا بدون صف خريد خاصي در بازار نمي‌توان استراتژي كوتاه‌مدت براي بورس ديد.

در حالي بورس همچنان در سير نزولي قرار دارد كه ارزش معاملات به حداقل ممكن رسيده و آمادگي براي رشد سهام وجود دارد اما تنش‌هاي سياسي مانع از رشد شاخص كل بورس شده است. اشباع فروش يا آمادگي براي صعود بورس با ارزش معاملات به نسبت پايين ۴ هزار ميليارد توماني، كمي دور از ذهن است، زيرا بدون صف خريد خاصي در بازار نمي‌توان استراتژي كوتاه‌مدت براي بورس ديد. در نگاه اول اين شرايط مي‌تواند نشاني از عدم اقبال به خريد سهام است و دلايلي مثل ترس از تنش جنگي و غيره عامل اصلي اين اتفاق است، اما مي‌توان اين شرايط را به دو حالت ديگر تفسير كرد؛ اشباع فروش و ريزش هفته گذشته باعث شده فروشنده‌اي در بازار نباشد و همين عدم وجود فروشنده باعث شده كمي در ابتداي هفته بازار مثبت شود. حالت ديگر آماده شدن براي صعود است و بسياري تصميم به خريد دارند اما منتظر نشانه‌هاي رشد هستند و به همين دليل به آرامي و با صبر در حال خريد هستند. بنابراين مي‌توان گفت به دليل صبر در خريد، ارزش معاملات بالا نمي‌رود و چندان خريد هيجاني در بازار نيست. از طرف ديگر رفتار انفجاري در بازار ارز و طلا ادامه دارد. تقاضايي كه به بازار طلا و ارز رخ داده بازار سرمايه را هم تحت تاثير قرار داده، اقدامات بانك مركزي و ساير اركان دولت در كنترل و بستن بازار ساير دارايي‌ها نيز باعث شده تقاضا به سمت خود ارز و طلاي فيزيكي سرريز شود.

به گفته حميد ميرمعيني در موقعيت كنوني شاخص پتانسيل ۳۰ درصد رشد در گام اوليه را دارد به همين دليل مي‌توان پيش بيني كرد اين هفته مي‌تواند آخرين هفته ارزان فروشي سهام باشد اما به شرطي كه تنش سياسي فروكش كند. از آنجايي كه تقريبا تكليف بودجه و ساير موارد مشخص شده است بسياري از سهم‌ها مي‌توانند قيمت فعلي را فراموش كنند.

همچنين ترس از اعمال ماليات بر همه‌چيز در سال آينده نيز خود ارز و طلا را مطلوبتر كرده است. به همين دليل هيچ ضعفي در تقاضاي ارز و طلا مشاهده نمي‌شود. چه بسا سياست‌هاي اتخاذ شده تقاضا را تقويت نيز كند و تنها زماني فروكش مي‌كند كه فشار رواني تنش‌هاي سياسي فروكش كند. حميد ميرمعيني كارشناس ارشد بازارهاي مالي با اشاره به اينكه در حال حاضر بازار سرمايه ارزندگي خوبي دارد، گفت: در موقعيت كنوني شاخص پتانسيل ۳۰ درصد رشد در گام اوليه را دارد به همين دليل مي‌توان پيش بيني كرد اين هفته مي‌تواند آخرين هفته ارزان فروشي سهام باشد اما به شرطي كه تنش سياسي فروكش كند. از آنجايي كه تقريبا تكليف بودجه و ساير موارد مشخص شده است بسياري از سهم‌ها مي‌توانند قيمت فعلي را فراموش كنند.

او با تاكيد بر اينكه از نظر بنيادي هم سناريوهايي براي بازار وجود دارد، افزود: وضعيت گزارش‌هاي فصلي حكايت از اين دارد كه در دل شركت‌ها در حال حاضر تقريباً سود خوبي وجود دارد كه ۶ ماه ديگر تقسيم خواهد شد و از سوي ديگر حتي با در نظر گرفتن حاشيه سودهاي فعلي اعداد منطقي و مناسبي براي سود سال بعد شركت‌ها به دست مي‌آيد كه اگر اتفاق خاصي رخ ندهد بعد از كسر قيمت از سود تقسيمي پي به‌يي اكثر اين شركت‌ها حوالي ۴ و ۵ خواهد بود و اين خود گواه مهمي براي ارزندگي بازار در شرايط فعلي است.

تاثير عدم حضور جريان پول

در بازار سرمايه

از ديدگاه بلندمدت‌تر و كلان با بيش از نيمي از قيمت فعلي سهم‌ها، قابليت تقسيم سود را دارند، كه اين خود نشان مي‌دهد نرخ بازدهي بازار در مقابل بازده بدون ريسك به اعداد منطقي و مناسبي رسيده كه مي‌تواند خريد بلندمدت بسياري از اين سهم‌ها را توجيه‌پذير كند.

احمد جانجان معتقد است در شرايط كنوني بدون نقدينگي جديد نمي‌توانيم انتظار رشد از بازار داشت، بسياري از نمادها در موقعيت ارزنده هستند اما از آنجايي كه سرمايه‌گذاران ترسيده‌اند تمايلي به سرمايه‌گذاري ندارند به همين دليل بسيار منتظر تعيين تكليف شرايط سياسي و اقتصادي هستند.

بر اساس گزارش بازار، بورس در عين داشتن ارزندگي و قرار گرفتن در نقاط تاريخي تحليلي و قيمتي از عدم حضور جريان پول رنج مي‌برد، وقتي جريان نقدينگي در دل جامعه جولان مي‌دهد و بازارهاي موازي از اين جريان شريك هستند دليل اينكه بازار سرمايه نتوانسته آن را به خود جذب كند بي‌شك ناشي از اشتباه محاسباتي سياست‌گذار است. در حال حاضر افق جريان سودآوري و قرار گرفتن قيمت‌ها در شرايط فعلي نشان مي‌دهد ريسك عدم ارزندگي روي سر بازار حتي با وجود برخي دخالت‌ها وجود ندارد. آنچه در بازار فعلي به چشم مي‌خورد ريسك بزرگي به نام تصميمات دستوري است كه آخرين آن را در مورد پالايشي‌ها شاهد بوديم. احمد جانجان كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در شرايط كنوني بدون نقدينگي جديد نمي‌توان انتظار رشد از بازار داشت، اظهار كرد: بسياري از نمادها در موقعيت ارزنده هستند اما از آنجايي كه سرمايه‌گذاران ترسيده‌اند تمايلي به سرمايه‌گذاري ندارند به همين دليل بسيار منتظر تعيين تكليف شرايط سياسي و اقتصادي هستند.

او با بيان اينكه نوسانات منفي در بازار سهام منجر شده كه سرمايه به بازار طلا و ارز منتقل شود، تصريح كرد: بر همين مبنا شاهد رشد قيمت دلار در هفته‌هاي اخير هستيم و اين موضوع رشد قيمت طلا را نيز به همراه داشته است. بنابراين تا زماني كه چرخش در جريان نقدينگي ايجاد نشود بازار سرمايه درجا خواهد زد يا اينكه افت و رشد مختصري را تجربه خواهد كرد و دوباره به محدوده تثبيت قيمت برمي‌گردد.

او تصريح كرد: زمان اصلاح بازار سهام بسيار طولاني شده و اين موضوع تحت تاثير سياست‌هاي كلان كشور براي مهار تورم و... است، به همين دليل در صورتي كه وضعيت اقتصادي كشور كمي متعادل شود بازار سهام جزو بازارهايي خواهد بود كه به سرعت عقب ماندگي‌اش را جبران مي‌كند.

وضعيت تابلوي معاملات حكايت از اين دارد كه فروشنده زیادی در بازار وجود دارد، به همين دليل حقوقي‌ها با استفاده از همين ترس ناشي از تنش‌هاي سياسي تلاش دارند تا كم كم پرتفوي خود را تكميل كنند و بعد از آن صبر كنند تا زمان صعود فرابرسد زيرا در سطح كلان تئوري اين است كه در نهايت تورم همه بازارها با هم و در يك مسير سوق پيدا مي‌كنند و هميشه در يك بازه ۵ ساله يا حتي ۱۰ ساله بازار سرمايه توانسته خود را از ساير بازارها جلو بيندازد.

ارسال نظر