عربستان و كويت بار ديگر در بيانيه‌اي مشترك ادعاهايي درمورد ميدان گازي الدره (آرش) مطرح كردند

تكرار ادعاي كويت و عربستان درمورد ميدان آرش

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۲۳:۴۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۵۷۶۶
تكرار ادعاي كويت و عربستان درمورد ميدان آرش

عربستان و كويت بار ديگر در بيانيه‌اي مشترك ادعاهايي درمورد ميدان گازي الدره (آرش) مطرح كردند. به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان (واس)، شيخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امير جديد كويت اخيرا به عربستان سفر كرد و با مقامات ارشد اين كشور از جمله سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد.

عربستان و كويت بار ديگر در بيانيه‌اي مشترك ادعاهايي درمورد ميدان گازي الدره (آرش) مطرح كردند. به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان (واس)، شيخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امير جديد كويت اخيرا به عربستان سفر كرد و با مقامات ارشد اين كشور از جمله سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. در پايان اين سفر ديروز (چهارشنبه) بيانيه مشتركي توسط دو كشور صادر شد. در بخشي از اين بيانيه مشترك آمده است: ميدان گازي الدره (آرش) به‌طور كامل در مناطق دريايي كويت قرار دارد و اين ميدان ثروتي مشترك تنها ميان عربستان و كويت است و ادعاي وجود حقوق براي طرف ديگر را رد مي‌كنيم. دو طرف تاكيد كردند كه ايران را به مذاكره در مورد حق شرقي منطقه مذكور با عربستان و كويت به عنوان طرف واحد دعوت مي‌كنيم. بر اساس اين گزارش، دو كشور عربستان و كويت پيش از اين نيز چندين بار اين ادعا را مطرح كرده بودند.

 

تكرار ادعاي كويت و عربستان  درمورد ميدان آرش

پيش از اين محمد دهقان، معاون حقوقي رياست‌جمهوري ايران در گفت‌وگو با ايسنا درباره اقدامات حقوقي براي حل اختلاف‌هاي ايران و كويت در ميدان گازي آرش، اظهار كرد: ميدن گازي آرش مشترك است و بخشي از اين ميدان متعلق به ايران است و ما از قبل در آن ميدان چاه حفر كرده‌ايم ولي چاه بسته شده است. دولت كويت ادعاهاي ناروايي داشته و فكر مي‌كند همه ميدان متعلق به اوست كه اين ادعا بي‌پايه است. قبل از انقلاب، ميدان گازي آرش را ما كشف كرده‌ايم و بعد از انقلاب اسلامي، در اين ميدان چاه حفر كرده و حقوق مكتسبي داريم ولي چون مرز دريايي ما با كويت روشن نشده است، ادعاي كويت اين است اول مرز دريايي مشخص كنيم و بعد معلوم كنيم كدام بخش‌هاي ميدان آرش به چه كشوري تعلق دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين اختلاف با مذاكره قابل حل خواهد بود، تصريح كرد: بله، بهترين راه مذاكره است. وزارت خارجه اين وظيفه را بر عهده دارد كه با مذاكره اين مساله را حل كند ولي اگر دولت كويت بخواهد از اين ميدان بهره‌برداري كند، ما هم بهره‌برداري را با توجه به چاه‌هايي كه حفر كرده يا حفر مي‌كنيم، حتما شروع مي‌كنيم. ولي بهتر اين است كه بهره‌برداري مشترك و منافع مشترك داشته باشيم. اگر عربستان هم با ما مرز مشترك داشته باشد، با اين كشور هم به برداشت مشترك اعتقاد داريم تا ميدان تخريب نشود و بيشترين بهره‌برداري از آن شود. از كويت انتظار نداريم كه ادعاهاي فراتر از حد خودش داشته باشد.

در بخش ديگري از بيانيه عربستان و كويت آمده است: بر ضرورت توقف عمليات نظامي در سرزمين‌هاي فلسطين و حمايت از غيرنظاميان تاكيد مي‌كنيم.

دو طرف همچنين بر اهميت حفظ امنيت در درياي سرخ و خويشتن‌داري و دوري از تنش تاكيد كردند.

عربستان و كويت در بيانيه خود همچنين از تصميمات ديوان بين‌المللي دادگستري در راستاي ممانعت از وقوع جنايت نسل‌كشي در غزه استقبال كردند.

ارسال نظر