«تعادل» گزارش مي‌دهد

نمايشگاه خودروي چيني در تهران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۰۱:۱۲:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۷۱۹
نمايشگاه خودروي چيني در تهران

پس از بالا و پايين‌هاي بسيار زياد بالاخره نمايشگاه خودور روز دوشنبه يعني 9 بهمن ماه آغاز به كار كرد، حاشيه‌هاي بسيار زيادي داشت كه مهم‌ترين آن را مي‌توان حضور پررنگ خودروسازهاي چيني دانست.

پس از بالا و پايين‌هاي بسيار زياد بالاخره نمايشگاه خودور روز دوشنبه يعني 9 بهمن ماه آغاز به كار كرد، حاشيه‌هاي بسيار زيادي داشت كه مهم‌ترين آن را مي‌توان حضور پررنگ خودروسازهاي چيني دانست.

محصولات سامسونگ-رنو، هوندا وزل، تويوتا كرولا، بايك بي‌جي ۸۰ و پيكاپ ال۷ پلاس در نمايشگاه خودرو تهران معرفي شدند، در سومين روز اين نمايشگاه معرفي خودروهاي جديد ادامه دارد. مهم‌ترين مشكل اين نمايشگاه از نظر تحليلگران و فعالان بازار خودرو اينجا بود كه حضور خودروهاي چيني پررنگ‌تر از خودروهاي داخلي بود و اغلب فعالان اعلام كردند كه ديگر اين نمايشگاه خودرو معمولي نيست و بايد به نام خودروي چيني تغيير يابد. عدم استقبال از نمايشگاه خودرو شهر آفتاب در حالي است كه نه تنها شركت‌هاي خودروساز رغبتي نسبت به حضور در نمايشگاه از خود نشان ندادند بلكه شركت‌هاي واردكننده خودرو نيز در سالي كه به واردات خودرو اختصاص داشت هم از حضور در اين نمايشگاه سرباز زدند. اين در حالي است كه مجري برگزاري نمايشگاه تلاش بسياري كرد تا شركت‌هاي خودروساز و واردكننده را با دادن امتيازهاي ويژه به حضور در نمايشگاه راضي كند اما تنها دو شركت از مجموع ۱۲ مجموعه داراي مجوز واردات، حاضر به حضور شدند.

نامي خودرو يكي از شركت‌هاي واردكننده خودرو حاضر در نمايشگاه است كه آن هم تا امروز به جز يك مراسم رونمايي، كار خاص ديگري انجام نداده است و هنوز وضعيت خودروهاي وارداتي اين شركت در سامانه يكپارچه خودروهاي وارداتي مشخص نيست. ساير شركت‌هايي هم كه در روزهاي اخير در نمايشگاه حضور پيدا كردند با دريافت امتياز ويژه از جمله فضاي رايگان در نمايشگاه حاضر شدند. (مثلا يكي از شركت‌هايي كه چند برند در زيرمجموعه خود دارد، قرار بود تنها با يك برند در نمايشگاه حاضر شود اما با دريافت صدها متر غرفه رايگان حاضر شد تا ساير برندهاي خود را نيز به نمايشگاه بياورد.) نبود توان حرفه‌اي و تخصصي و عدم شناخت از فضاي صنعت خودرو باعث شده است تا نمايشگاه در حد و اندازه قابل قبولي نباشد.

فشار به شركت‌ها و اختصاص فضاهاي بزرگ به مجموعه‌هايي بدون محصول و پر كردن نمايشگاه با دادن فضا به شهرداري تهران و محدود بودن تعداد خودرو سواري و پر كردن نمايشگاه با خودرو‌هاي سنگين و ديزل جاذبه نمايشگاه را براي بازديدكنندگان نيز كاهش مي‌دهد. مهم‌ترين نمايشگاه خودرو كشور بر خلاف دوره‌هاي پيشين و حتي در اوج تحريم، با استقبال كمتري مواجه و بيشتر شبيه يك نمايشگاه خودرو در شهرستان‌هاي درجه دو كشور است.

 

نمايشگاه خودرو شروع به كار كرد

روز دوشنبه نمايشگاه خودرو تهران با حضور مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران، جلال رشيدي كوچي نماينده مجلس شوراي اسلامي و اصحاب رسانه به صورت رسمي آغاز به كار كرد. هرچند انتظار از حضور وزير صمت از سوي شركت‌هاي خودروساز و اصحاب رسانه وجود داشت، اما هيچ يك از سميه نشينان در اين نمايشگاه حاضر نشدند. پنجمين دوره نمايشگاه خودرو تهران با حضور شركت‌هاي وارد‌كننده و خودروساز دستاوردهاي وزارت صمت را به نمايش گذاشت، دستاوردهايی كه با جاي خالي ساير شركت‌ها در اين نمايشگاه چندان هيجان براي بازار ايجاد نكرد. در ادامه نگاهي كوتاه به اين نمايشگاه و حضور برخي از محصولات خواهيم داشت:

 

تاكسي برقي ايران‌خودرو در نمايشگاه

گروه صنعتي ايران‌خودرو با محصولات متعددي در پنجمين نمايشگاه خودرو تهران حضور داشت، در غرفه اين خودروساز محصول لونا به عنوان يك سدان تمام برقي است بيشتر مورد توجه بود. لونا محصول مشترك رنو با شركت جي‌ام سي چين است، اين سدان تمام برقي به يك باتري ۴۷ كيلووات ساعتي مجهز است كه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نيوتن متر گشتاور توليد مي‌كند. اين سدان تمام برقي با يك بار شارژ مي‌تواند مسافتي حدود ۴۰۰ كيلومتر را طي كند.

 

ديار خودرو با دو محصول جديد

شركت ديار خودرو در نمايشگاه خودرويي تهران محصول جديد خود يعني بايك بي‌جي ۸۰ را معرفي كرد، اين خودرو دو ديفرانسيل براساس خودرو مرسدس بنز جي كلاس ساخته شده كه به زودي توسط شركت نامبرده عرضه بازار خواهد شد. بي‌جي ۸۰ احتمالا با يك پيشرانه ۲.۳ ليتري كه مي‌تواند ۲۳۱ اسب بخار قدرت را به دو ديفرانسيل برساند، راهي بازار خواهد شد. البته شركت ديار خودرو از محصول ديگر خود با برند تيگارد كه همان ال ۷ پلاس است رونمايي كرد، اين خودرو به يك موتور ۲.۴ ليتر مجهز است كه مي‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نيوتن متر گشتاور توليد كند. اين خودرو دو ديفرانسيل احتمالا با قيمت ۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان راهي بازار شود. هوندا وزل به يك پيشرانه ۱.۵ ليتري كه مي‌تواند ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نيوتن متر گشتاور توليد كند مجهز شده اس

دو محصول جديد معين خودرو

شركت معين خودرو كه پيشتر خود را نماينده پورشه معرفي مي‌كرد، در فصل جديد واردات خودرو به كشور به سراغ محصولات ژاپني رفت. اين شركت در نمايشگاه خودرو تهران خودرو هوندا وزل را براي نخستين‌بار معرفي كرد، اين ژاپني با كيفيت به يك پيشرانه ۱.۵ ليتري كه مي‌تواند ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نيوتن متر گشتاور توليد كند مجهز شده است. قدرت توليد در پيشرانه اين خودرو به كمك يك گيربكس سي وي تي ۵ سرعته به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود. تاكنون از قيمت دقيق اين محصول و زمان عرضه آن اطلاعاتي منتشر نشده و بايد منتظر بود و ديد كه هوندا توسط معين موتور چه جايگاهي در كشور را به دست خواهد آورد.

معين موتور پيشتر نسخه‌اي از كرولا را به كشور معرفي كرده بود كه يك پيشرانه ۱.۲ ليتري داشت، اما در نمايشگاه تهران اين شركت واردكننده تيپ جديد از كرولا را معرفي كرد. كرولا جديد به يك موتور ۱.۵ ليتري مجهز است كه مي‌تواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نيوتن متر گشتاور توليد كند. قدرت توليد در اين موتور به كمك يك گيربكس سي وي تي به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود. سروش ديزل با دو محصول جديد از همكاري رنو-سامسونگ به نام‌هاي كيو‌ام ۶ و ايكس‌ام ۳ رونمايي كرد، اين دو خودرو به ترتيب همان خودروهاي رنو آركانا و رنو كولئوس هستند.

 

رنو-سامسونگ در نمايشگاه خودرو تهران

سروش ديزل با دو محصول جديد از همكاري رنو-سامسونگ به نام‌هاي كيو‌ام ۶ و ايكس‌ام ۳ رونمايي كرد، اين دو خودرو به ترتيب همان خودروهاي رنو آركانا و رنو كولئوس هستند. ايكس‌ام ۳ يا همان رنو آركانا به يك موتور ۱.۶ ليتري با قدرت ۱۴۲ اسب بخار و ۲۰۰ نيوتن متر گشتاور مجهز است. اين قدرت توسط يك گيربكس سي وي تي به چرخ‌هاي جلو اين محصول هدايت مي‌شود. سامسونگ كيو‌ام ۶ به يك موتور ۲ ليتري با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۵ نيوتن متر گشتاور مجهز است، هر دو محصول از نظر طراحي با آركانا و كولئوس تغييري ندارند. بايد منتظر بود و ديد كه قيمت اين محصولات چقدر ارزش‌گذاري مي‌شود و چه زماني راهي بازار خواهد شد

ارسال نظر