رهبر انقلاب در ديدار فعالان اقتصادي و توليدكنندگان تبيين كردند:

حمايت از بخش خصوصي و نظارت لازم، اما دخالت دولت خير

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۰۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۶۸۹
حمايت از بخش خصوصي  و نظارت لازم،  اما دخالت دولت خير

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: مهم‌ترين وظيفه دولت بهبود فضاي كسب و كار و برطرف كردن موانع آن است. رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار حدود هزار نفر از فعالان اقتصادي و توليدكنندگان با اشاره به ظرفيت و توان كاملاً موثر بخش خصوصي براي تحقق اهداف كلان اقتصادي، «حمايت دولت، به‌ويژه رفع موانع فضاي كسب‌ و كار» و «مسووليت‌پذيري بخش خصوصي» را دو ضرورت مهم و زمينه‌ساز بهبود اوضاع و پيشرفت چشمگير كشور برشمردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: مهم‌ترين وظيفه دولت بهبود فضاي كسب و كار و برطرف كردن موانع آن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار حدود هزار نفر از فعالان اقتصادي و توليدكنندگان با اشاره به ظرفيت و توان كاملاً موثر بخش خصوصي براي تحقق اهداف كلان اقتصادي، «حمايت دولت، به‌ويژه رفع موانع فضاي كسب‌ و كار» و «مسووليت‌پذيري بخش خصوصي» را دو ضرورت مهم و زمينه‌ساز بهبود اوضاع و پيشرفت چشمگير كشور برشمردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از شنيدن سخنان ۱۲ نفر از فعالان عرصه‌هاي توليد، پيگيري جدي دولت براي خواسته‌هاي مطرح شده از جمله تشكيل مجموعه‌هاي صنعتي چند وجهي، تأمين مالي شركت‌هاي متوسط و كوچك و موضوع آبياري نوين را خواستار شدند.
ايشان نمايشگاهي را كه ديروز بازديد كردند، بسيار شوق‌آور و برجسته خواندند و گفتند: متأسفيم كه اين پيشرفت‌ها براي مردم توضيح داده نشده و اكثر افراد ملت از اينگونه تلاش‌ها و توفيقات و ابتكارات كه جزو نعمت‌هاي الهي است، بي‌خبرند.
رهبر انقلاب نمايشگاه ديروز و جلسه امروز را نشان‌دهنده اين حقيقت پرمعنا و روشن دانستند كه بنگاه‌هاي بزرگ توليدي بخش خصوصي، در سال‌هاي متوالي رشد چشمگيري يافته‌اند كه اين واقعيت نشان‌دهنده وجود يك بخش خصوصي توانا و قدرتمند است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مسائل محدودكننده‌اي مانند تحريم‌ها و كم‌كاري برخي دولت‌هاي گذشته، گفتند: تلاش و پيشرفت بخش خصوصي با وجود چنين موانعي، انسان را اميدوار مي‌كند كه اين بخش قادر است ايران را به رشد مطلوب برنامه پنج‌ساله هفتم يعني رشد ۸ درصد برساند. ايشان «ابتكار» را واقعيت بارز نمايشگاه ديروز و جلسه امروز دانستند و گفتند: ابتكار، نشان‌دهنده نيروي انساني نخبه است و وجود نيروي انساني نخبه به عنوان ثروتي عظيم، تكيه‌گاهي مطمئن در گره‌گشايي مسائل كلان، پيمودن راه‌هاي دشوار و رسيدن ايران به اوج خواهد بود.
رهبر انقلاب، ناترازي در مسائلي مانند آب، سوخت، برق و عرصه‌هاي ديگر را مانع كارهاي بزرگ خواندند و افزودند: نيروي انساني نخبه بخش خصوصي مي‌تواند در اين زمينه‌ها، حقيقتا گره‌گشايي كند كه اين، نياز به برنامه‌ريزي درست براي استفاده از ظرفيت فكري و عملي اين بخش دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فعاليت در عرصه‌هاي مختلف بالادستي نظير نفت و فولاد و گاز تا مشاغلي هم‌چون صنايع دستي را نمايانگر زمينه بسيار گسترده مشاركت بخش خصوصي دانستند و گفتند: دستان پر قدرت و انگشتان مبتكر فعالان اين بخش‌ها، به افزايش اشتغال و كاهش فقر هم منجر خواهد شد.
رهبر انقلاب احساس مسووليت توأمان دولت و فعالان اقتصادي را لازمه استفاده بهينه از ظرفيت سرمايه‌هاي مردمي برشمردند و گفتند: مسووليت دولت عموماً متوجه رفع موانع و بهبود فضاي كسب و كار است.
ايشان ابراز نارضايتي برخي توليدكنندگان در بازديد ديروز رهبري از نمايشگاه را نشان‌دهنده عمل نكردن دولت به تذكراتي دانستند كه سال گذشته در چنين ديداري خطاب به دولتمردان بيان كرده بودند.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: مسوولان دولتي بايد به جد مساله بهبود فضاي كسب و كار را دنبال و موانع را برطرف كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نظارت دولت را مكمل حمايت از بخش خصوصي برشمردند و گفتند: اين نظارت كه با دخالت متفاوت است، مطلقاً قابل اغماض نيست.
برخي سوءاستفاده‌ها در اجراي سياست‌هاي اصلي ۴۴، نمونه‌اي از مشكلاتي بود كه رهبر انقلاب در تبيين معايب فقدان نظارت صحيح به آن اشاره كردند و گفتند: به همين علت در روند اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴، كارهاي بي‌قاعده‌اي انجام شد كه هم به بنگاه‌ها، هم به كشور و هم به مردم ضربه زد.
ايشان در تبيين موانع موجود در فضاي كسب و كار در درون دولت، به مشكلاتي نظير مراكز متعدد تصميم‌گيري، تعارض تصميم‌گيري در بخش‌هاي مختلف دولتي و طول كشيدن بي‌منطق صدور مجوز فعاليت‌ها اشاره كردند و گفتند: به چه دليل مذاكره براي فعاليت يك شركت بخش خصوصي در صنايع بالادستي نفت بايد ۳ سال طول بكشد يا بخش‌هايي مانند معدن و محيط زيست در فعاليت‌هاي بخش معدني تصميمات متعارض بگيرند؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان نمونه ديگري از موانع دولتي كسب و كار به محدوديت منابع مالي در نتيجه كنترل نقدينگي اشاره كردند و افزودند: كاهش و توقف رشد نقدينگي سياست درستي است و تلاش‌هاي دولت در اين زمينه تا حدي موثر بوده است اما محدوديت ايجاد شده در منابع تخصيصي بانك‌ها به فعالان توليدي، نبايد متوجه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط شود؛ نه اينكه همين منابع محدود هم به شركت‌هاي دولتي يا شركت‌هاي خاص و زرنگ با ارتباطات گسترده داده شود كه مديريت اصلي حل اين مشكل با بانك مركزي است.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: موانع درون دولتي فضاي كسب و كار بايد با مشاوره در دولت، تصميم‌گيري رييس‌جمهور و مديريت معاون اول، رفع شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برخي موانع بهبود فضاي كسب و كار را هم مربوط به بيرون دولت از جمله دستگاه قضايي يا قواي مسلح خواندند و گفتند: سران قوا در جلسه‌اي كه با اختيارات لازم تشكيل مي‌شود، اينگونه موانع را حل و فصل كنند و اگر به هر دليلي نشد، به رهبري منتقل كنند.
ايشان مسووليت‌هاي بخش خصوصي را هم در روند استفاده بهينه از ظرفيت اين بخش، مهم دانستند و گفتند: انضباط، رعايت ضوابط، پايبندي به قوانين و مقررات و سلامت كار جزو وظايف اصلي بخش خصوصي است كه بايد با نظارت دولت به آنها عمل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حمايت و پشتيباني دولت‌هاي جهان از شركت‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ خود را از عوامل موفقيت آن شركت‌ها دانستند و گفتند: يكي از كمك‌هاي ضروري دولت به بخش خصوصي، كمك به توسعه صادرات و بازارهاي خارجي است كه در اين زمينه بايد ديپلماسي اقتصادي با كار مشترك دولت و بخش خصوصي تقويت شود.
ايشان با اشاره به وجود مشكلات خارجي مانند تحريم‌ها و خصومت‌هاي بدخواهان گفتند: اين موارد بي‌ترديد ضربه‌زننده است و براي كشور مشكلاتي ايجاد مي‌كند اما از همين مسائل نيز مي‌توان فرصت ساخت، همچنان‌كه جوانان ما از اين فرصت استفاده كردند و امروز به تسليحات نظامي يا دستاوردهاي علمي خيره‌كننده‌اي مانند پيشرفت در بخش فضايي و پرتاب ماهواره‌اي مانند ثريا دست پيدا كرده‌ايم كه اگر تحريم‌ها نبود، امروز اين دستاوردها را نداشتيم.
رهبر انقلاب در جمع‌بندي سخنان‌شان گفتند: اگر مديريت لازم و حمايت صحيح از بخش خصوصي انجام شود پيشرفت چشمگير ايران با توجه به ظرفيت بالا، ثروت طبيعي فراوان، نيروي انساني نخبه و ارتباط خوب دولت و مردم، به واقعيتي ملموس تبديل مي‌شود.
در ابتداي اين ديدار كه برخي مسوولان دولتي نيز حضور داشتند نيز ۱۲ نفر از حاضران، 
   سركار خانم مريم گل‌آبادي؛ رييس هيات‌مديره شركت دانش بنيان نگين، توليدكننده بذرهاي هيبريد سبزي و صيفي
و آقايان: 
   سيد امير رضويان؛ مديرعامل شركت داروسازي دكتر عبيدي، قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين توليدكننده دارو در ايران
    حامد باقري رستگار؛ مديرعامل پيام‌رسان روبيكا
    رضا محمدجعفر؛ مديرعامل شركت سِله‌بُن، توليدكننده انواع پوشاك
    حسين مقدسي؛ مديرعامل شركت پارس جهد، رتبه اول توليد تجهيزات ابزار دقيق در كشور
   علي‌اصغر پورمند؛ مديرعامل هولدينگ ميدكو، توليدكننده و فعال حوزه صنايع معدني
   مهدي قيصري؛ مديرعامل شركت دانش‌بنيان پايدار كشت هوش خاورميانه، طراح و توليدكننده فناوري آبياري هوشمند بخش كشاورزي
   محمدعلي رستگار؛ رييس هيات‌مديره شركت تأمين سرمايه بانك مسكن، فعال حوزه مالي و سرمايه‌گذاري
   علي پژوهان؛ مديرعامل شركت مانا پاك، توليدكننده در صنعت پنل‌هاي خورشيدي
   علي جلايي مرادزاده؛ رييس هيات‌مديره شركت كلِوِر، توليدكننده لوازم خانگي
   عليرضا صادق‌آبادي؛ مديرعامل هلدينگ گسترش انرژي پاسارگارد، فعال در زمينه توسعه ميادين نفت و گاز
   و محسن قديري؛ مديرعامل هلدينگ پتروپالايش اصفهان، بزرگ‌ترين توليدكننده گازوئيل در كشور
به بيان آخرين دستاوردها، پيشنهادها و نكات خود پرداختند.
ضرورت نوسازي و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي صنعت دارو، حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي براي كسب رضايت كاربران، ضرورت همراهي بروكراسي اداري با روش‌هاي نوين كسب‌وكار، نياز كشور به تشكيل مجموعه‌هاي بزرگ و چندوجهي صنعتي به منظور پايداري خودكفايي و رقابت بين‌المللي، ضرورت احداث كارخانجات ملي توليد قطعات پايه لوازم خانگي، لزوم تشكيل بانك‌هاي سرمايه‌گذار و شركت‌هاي ثروت‌آفرين، ثبات در مقررات به‌ويژه در زمينه صادرات، الزامي‌شدن فرايند آبياري نوين اراضي كشاورزي، بازنگري در سرفصل‌هاي تحصيلات تكميلي رشته‌هاي دانشگاهي حوزه كشاورزي، بازنگري در قوانين حوزه صنايع نفت و گاز، توجه بيشتر به تأمين مالي زنجيره‌اي و روش‌هاي هدايت اعتباري در زنجيره توليد و همچنين يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي مالياتي و سامانه‌هاي اعطاي تسهيلات از جمله محورهاي مطرح شده توليدكنندگان و فعالان اقتصادي در ديدار با رهبر انقلاب بود.

ارسال نظر