افزايش قاچاق دام زنده ايراني به امارات

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۰۱:۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۰۵۶۴۸

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني بندرعباس گفت: دام زنده از قشم، ميناب، جاسك و لنگه به‌طور مستقيم يا به واسطه بندر خصب عمان به امارات قاچاق مي‌شود.

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني بندرعباس گفت: دام زنده از قشم، ميناب، جاسك و لنگه به‌طور مستقيم يا به واسطه بندر خصب عمان به امارات قاچاق مي‌شود.
سيدعلي هاشمي، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني بندرعباس در تشريح جزيياتي درباره قاچاق دام زنده از سواحل جنوبي به كشورهاي حاشيه خليج فارس به خبرنگار ايلنا گفت: قاچاق دام از سواحل جنوبي اتفاقي جديد نيست و چند دهه است كه كسب‌و‌كار شماري در اين منطقه به شمار مي‌آيد. وي افزود: آنچه در طول اين سال‌ها به تداوم قاچاق اين كالا انجاميده اختلاف ارزش دام ايراني در ايران و كشورهاي عربي به ويژه امارات است؛ براي گوشت دام ايراني در امارات تقاضاي بيشتري نسبت به گوشت‌هاي وارداتي از مبادي ديگر وجود دارد زيرا دام ايراني كه به امارات قاچاق مي‌شود، از مراتع طبيعي تغذيه كرده و كيفيت و طعم گوشت آن مطلوب مشتري اماراتي هست در نتيجه حاضر است با قيمت بالا آن هم با دلار يا درهم دام را از قاچاقچي ايراني بخرد. توجه داشته باشيد كه سال‌هاست نرخ برابري درهم و دلار در امارات تغييري نداشته چون در اين كشور تورم وجود ندارد. هاشمي خاطرنشان كرد: دام زنده از قشم، ميناب، جاسك و لنگه يا به‌طور مستقيم به امارات برده مي‌شود يا به واسطه بندر خصب عمان به امارات قاچاق مي‌شود. عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني بندرعباس در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود تداوم فروش دام ايراني به اماراتي‌ها به مدت چند دهه اين كار هنوز صورت قانوني و رسمي نگرفته اظهار كرد: قاچاقچيان اگر بخواهند صادرات دام را از مجاري رسمي و قانوني انجام دهند بايد براي اين كار از وزارت جهاد مجوز بگيرند و خود را با قوانين صادراتي همراه كنند كه اين امور از سوددهي آنها كم مي‌كند. وي همچنين به كاهش بارندگي در جنوب كشور اشاره كرد و گفت: كمبود بارش صاحبان دام را به فروش آنها ترغيب كرده و همين امر نرخ دام را در داخل كشور كاهش داده و به افزايش قاچاق آن انجاميده است. هاشمي در نهايت يادآور شد: در صورت برخورد نيروي انتظامي با قاچاقچيان دام زنده با دام مانند هر كالاي ديگري برخورد و دام امحا مي‌شود زيرا با امحاي كالا قاچاقچي مي‌تواند وجود آن را انكار كند و تنها از محل كالا متضرر مي‌شود. اما در صورت كشف كالاي قاچاق توسط نيروي انتظامي قاچاقچي هم مال خود را از دست مي‌دهد و هم بايد جريمه بپردازد. قاچاقچيان سوخت منطقه هم در مواجهه با نيروي انتظامي همين راهكار را اتخاذ مي‌كنند.

ارسال نظر