در جلسه ديروز شوراي شهر تهران صورت گرفت

تصويب سقف۱۵۰ هزار ميليارد تومان بودجه ۱۴۰۳ تهران

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۱:۲۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۵۵۲

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز سقف ۱۵۰ هزار ميليارد توماني براي بودجه سال آينده شهرداري تهران را تصويب كردند. در دويست و يازدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران اعضاي شورا بررسي سقف لايحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران در بخش درآمدها و منابع را در دستور كار داشتند كه بر همين اساس شهرداري تهران در جلسه گذشته لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداري تهران را با رقم ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به شوراي شهر تهران تقديم كرد.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز سقف ۱۵۰ هزار ميليارد توماني براي بودجه سال آينده شهرداري تهران را تصويب كردند. در دويست و يازدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران اعضاي شورا بررسي سقف لايحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران در بخش درآمدها و منابع را در دستور كار داشتند كه بر همين اساس شهرداري تهران در جلسه گذشته لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداري تهران را با رقم ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به شوراي شهر تهران تقديم كرد. در جلسه ديروز نيز اعضاي شوراي شهر تهران بخش درآمدها و منابع لايحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسي كردند كه در نهايت سقف بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران را با آنچه در كميسيون به تصويب رسيده بود يعني ۱۳۵ هزار ميليارد تومان تصويب كردند و به اين ترتيب با احتساب افزايش ۱۵ هزار ميليارد تومان براي حوزه حمل و نقل رقم ۱۵۰ هزار ميليارد تومان براي سقف بودجه به تصويب رسيد. سال گذشته نيز اعضاي شوراي شهر تهران مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تومان به صورت ويژه به حوزه حمل و نقل اختصاص داده بودند كه به سقف بودجه اضافه شد.

 

۵۰ درصد ساختمان‌هاي دولتي ناايمن‌ هستند

در تحولي ديگر، ديروز قدرت‌الله محمدي، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران براي ارايه گزارشي از عمليات اطفاء حريق در بيمارستان گاندي حاضر شد و گفت: اولويت نجات بيماران بود و پس از آن موضوع حريق دنبال شد. آسانسورها قطع شده بود لذا انتقال بيماران كار سختي بود حتي يك تماس از كردستان داشتيم كه فرزند من در نقطه‌اي از بيمارستان است و بايد نجات داده شود كه ما اعلام كرديم كه همه منتقل شده‌اند اما تاكيد كردند كه جنين‌شان در بيمارستان نگهداري مي‌شود كه در همين راستا ۹ جنين نجات پيدا كردند و منتقل شدند به اين ترتيب در بيمارستان از جنين تا بيماران ۷۰ ساله و ۱۱ بيمار‌ آي‌سي‌يو نجات پيدا كردند. تنها يك بيمار بود كه اگر دستگاه از وي قطع مي‌شد از بين مي‌رفت كه در يك اتاق ويژه با مراقبت‌هاي ويژه نگهداري كرديم و آن بيمار هم نجات پيدا كرد. محمدي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه حريق بيمارستان گاندي از اتاق ۱۰۶ واقع در طبقه ۱۶ آغاز شد و به نماي كامپوزيت بيمارستان منتقل شد، افزود: در ميان لايه‌هاي كامپوزيت ماده مشتعل همچون بنزين وجود دارد كه نمي‌دانم كدام آزمايشگاه اين نما را تاييد كرده است. حريق ما در طبقه شانزدهم بود اما اگر نماي اين ساختمان غير از كامپوزيت بود هيچ كدام از طبقات دچار حريق نمي‌شد و در همان طبقه حريق اطفا مي‌شد. وي اضافه كرد: ما سايت بيمارستان را نجات داديم ۵۰ درصد اين بيمارستان هتلينگ و ۵۰ درصد بيمارستان بود كه اگر حريق به ۵۰ درصد بيمارستان منتقل مي‌شد اين بيمارستان از رده خارج مي‌شد و با كمبود فعلي بيمارستان در تهران اين بيمارستان به صورت كامل از رده خارج مي‌شد. در عمليات اطفاء اين ساختمان ۱۶ طبقه نمي‌توانستيم لوله‌كشي كنيم و بايد سامانه‌ها اطفاء حريق آنجا بايد مورد استفاده قرار مي‌گرفت كه فيزيك آن وجود داشت ولي آب نداشت. اگر يك هزارم خسارتي كه به اين بيمارستان وارد شده براي ايمني هزينه مي‌كردند اين اتفاق در اين ابعاد رخ نمي‌داد. ما ممنوعيت اعلام نمي‌كنيم اما شركت سازنده بايد ايمني ساختماني را كه مي‌سازد تامين كند. محمدي تاكيد كرد: متاسفانه ۵۰ درصد ساختمان‌هاي دولتي و وزارتخانه‌هاي ما ناايمن هستند ولي براي بازديدها ما را راه نمي‌دهند شركت‌هاي بيمه مي‌توانند در اين مسير كمك كنند. چرا ساختماني كه تاييديه آتش‌نشاني ندارد بيمه مي‌شود؟ بايد ساختمان‌ها براي بيمه ملزم به اخذ تاييديه‌ آتش‌نشاني شود. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران با اشاره به اينكه ساختمان‌هاي ناايمن به ۷۵ ساختمان كاهش پيدا كرده است، اضافه كرد: در اين حوزه كوتاه نمي‌آييم و در سال ۱۴۰۳ تعداد اين ساختمان‌ها را به صفر مي‌رسانيم و نمي‌گذاريم ساختمان ناايمن ديگري توليد شود اين درحالي است كه ۲۰ هزار ساختمان ناايمن سازه‌اي در تهران داريم. روزانه ۴۰۰ حادثه ناشي از سهل‌انگاري‌ها در تهران رخ مي‌دهد. وي ادامه داد: وزير بهداشت سال گذشته دستور داد كه تمام مراكز درماني تاييديه آتش‌نشاني دريافت كنند كه در همين مسير از ۲۵۰۰ مراجعه ۱۸۰۰ مركز بهداشتي تاييديه آتش‌نشاني دريافت كرده‌اند. شهرك شهيد بروجردي را خودمان رفتيم و ايمن‌سازي كرديم. شهرك شهيد بهشتي را با ۸۰۰۰ واحد مسكوني وادار كرده‌ايم پس از ۳۰ سال ايمن‌سازي كنند. شهرك‌هاي ديگري همچون چيتگر، شهيد محلاتي و... نيز جلسه گذاشته‌ايم تا ايمن‌سازي را انجام دهند.

 

آتش‌نشاني به تركيب «كميته‌نما» اضافه شد

پس از استماع گزارش رييس سازمان آتش نشاني در مورد حريق بيمارستان گاندي، مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران بيان كرد: كميسيون خدمات شهري طرح يك فوريتي را آورده كه پيشنهاد داده شده است كه سازمان آتش نشاني نيز در «كميته نما» شهرداري تهران حضور داشته باشد تا نظر خود را در اين خصوص ارايه دهد. وي افزود: در «كميته نما» اساتيد معماري حضور دارند اما حالا با حضور آتش نشاني، كارشناسان مي‌توانند با حضور در اين جلسات در مورد نماي ساختمان‌ها صحبت كنند، البته در مورد نماي كامپوزيت صحبت نمي‌كنيم؛ اما ديديد كه به واسطه اين نما، حريق «شره مي‌كرده» و پايين مي‌ريخت و اگر اين نما نبود با وجود اينكه سيستم آب‌افشان در اتاق‌ها نبود حريق در همان اتاق‌ها مي‌ماند و سرايت نمي‌كرد؛ اما وقتي حريق به نما گرفت ديگر حريق شعله‌ور شد.

ارسال نظر