احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال از نيمه بهمن

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۱:۲۶:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۵۵۱

جديدترين نقشه‌هاي پيش بيني فصلي بارش كشور بر مبناي نقشه‌هاي احتمالاتي از نيمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نيمه نخست تيرماه سال ۱۴۰۳، از احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال طي نيمه بهمن ماه حكايت دارد.

جديدترين نقشه‌هاي پيش بيني فصلي بارش كشور بر مبناي نقشه‌هاي احتمالاتي از نيمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نيمه نخست تيرماه سال ۱۴۰۳، از احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال طي نيمه بهمن ماه حكايت دارد.
به گزارش ايرنا، پژوهشكده اقليم‌شناسي و تغيير اقليم پژوهشگاه هواشناسي و علوم جو كشور، جديدترين نقشه‌هاي پيش بيني فصلي بارش كشور بر مبناي نقشه‌هاي احتمالاتي از نيمه دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تا نيمه نخست تيرماه سال ۱۴۰۳ را توليد و ارايه كرد.
بر مبناي اين گزارش تحليل پيش‌بيني فصلي بارش كشور در اين بازه زماني به تفكيك ماه‌هاي ميلادي به اين صورت است: 
ميانگين بارش كشور در فوريه 2024 (نيمه بهمن تا نيمه اسفند ۱۴۰۲) به ويژه در بخش‌هايي از استان‌ها در نوار غربي و جنوبي كشور گرايش به بيش از نرمال دارد. احتمال وقوع بارش بيش از نرمال در اغلب مناطق حدود ۵۰ درصد و در بخش‌هاي محدودي كمتر از ۳۵ درصد است. انتظار مي‌رود اين ماه طي چهار ماه آينده، محتمل‌ترين ماه با گرايش به بارش بيش از نرمال باشد.
ميانگين بارش كشور در ماه مارس 2024 (نيمه اسفند ۱۴۰۲ تا نيمه فروردين ۱۴۰۳) نسبت به ماه قبل كاهش مي‌يابد. در استان‌هاي ساحلي خزر و دو سوي كوه‌هاي البرز نرمال با گرايش به بيش از نرمال و در ساير مناطق كشور به ويژه امتداد زاگرس و جنوب كشور كمتر از نرمال است. احتمال وقوع بارش بيش از نرمال در استان‌هاي اردبيل و گيلان بيش از ۶۵ درصد، در مركز و جنوب كشور كمتر از ۳۵ درصد و در ساير مناطق حدود ۵۰ درصد است.
ميانگين بارش ماه آوريل (نيمه فروردين تا نيمه ارديبهشت ۱۴۰۳) فراتر از ماه قبل است. در نوار شمال غرب و سواحل خزر نرمال تا بيش از آن، مناطق واقع در دو سوي كوه‌هاي زاگرس و البرز عمدتا در محدوده نرمال و براي ساير مناطق كشور نرمال با گرايش به كمتر از نرمال پيش بيني شده است.
در نيمه ارديبهشت تا نيمه خرداد ۱۴۰۳ (مه۲۰۲۴)، ميانگين بارش كشور كمتر از نرمال و احتمال وقوع بارش بيش از نرمال در اغلب مناطق كشور به استثناي استان‌هاي ساحلي خزر كمتر از ۳۵ درصد است. بارش در دامنه شمالي البرز با نوساناتي در محدوده نرمال برآورد مي‌شود.
در نيمه خرداد تا نيمه تير ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴) ميانگين بارش كشور در شمال غرب و نيمه غربي سواحل خزر كمتر از نرمال و ساير مناطق كشور در محدوده نرمال است. نوار جنوبي و جنوب شرق كشور مطابق با نرمال بلندمدت بي‌بارش بوده يا بارش قابل توجهي دريافت نمي‌كنند.
بر اساس تعداد دفعات (بدون لحاظ مقدار بارش) پيش‌بيني‌هاي بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجراي مدل موسوم به Glosea5، احتمال وقوع بارش بيش از نرمال در مقياس فصلي (سه ماهه)، از نيمه بهمن ۱۴۰۲ تا نيمه فروردين ۱۴۰۳ (FMA) احتمال وقوع بارش بيش از نرمال در غالب مناطق كشور بين ۳۵ تا ۶۵ درصد و تنها در بخش محدودي از شمال غرب كشور و سواحل غربي خزر بين ۶۵ تا ۱۰۰ درصد و در بخش‌هايي از مركز، جنوب و غرب كشور كمتر از ۳۵ درصد است.
در دوره نيمه فروردين تا نيمه تير ۱۴۰۳ (AMJ) نواحي با آستانه كمتر از ۳۵ درصد براي احتمال بارش فراتر از نرمال افزايش قابل توجهي يافته است.
شايان ذكر است، درستي گزارش پيش بيني فصلي بارش و دماي كشور بين ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌هاي گرم درستي پيش‌بيني بارش كمتر از ماه‌هاي سرد سال است.

ارسال نظر