آيا نسيم خوش در بازار سرمايه خواهد پيچيد؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۱:۲۳:۵۳
کد خبر: ۳۰۵۵۴۹

جلسه‌ روز شنبه سازمان بورس و اوراق بهادار در شرايطي در سكوت خبري برگزار شد كه موضوع جلسه، يكي از نكات كليدي بازار سرمايه يعني دستورالعمل بازارگرداني شركت‌ها بوده‌ است؛ موضوعي كه حتما مي‌تواند در صورت اختياري شدن، اتفاق خوبي در بازار سرمايه به شمار رود.

اقتصادآنلاين| جلسه‌ روز شنبه سازمان بورس و اوراق بهادار در شرايطي در سكوت خبري برگزار شد كه موضوع جلسه، يكي از نكات كليدي بازار سرمايه يعني دستورالعمل بازارگرداني شركت‌ها بوده‌ است؛ موضوعي كه حتما مي‌تواند در صورت اختياري شدن، اتفاق خوبي در بازار سرمايه به شمار رود.
پيمان مولوي، مدرس و كارشناس بازارهاي مالي به تشريح جلسه غيرعلني روز گذشته سازمان بورس پرداخت و گفت: اگر بازارگرداني نمادهاي بورسي اختياري شود، اتفاق خوبي رخ خواهد داد؛ چرا كه در همه جاي دنيا، نهادي به عنوان سازمان بورس يا صندوق تثبيت وجود ندارد كه شركت‌ها را الزام به بازارگرداني كند؛ در حالي كه در ايران مشاهده مي‌شود هر زمان اعلام مي‌شود كه بازارگردان‌ها ملزم به ايفاي تعهدات در سمت فروش نمي‌باشند، شرايط بازار عادي‌تر از ساير روزها دنبال مي‌شود.
وي افزود: اين موضوع نشان مي‌دهدكه هرگونه آزادي عمل براي بازارگردانان بر اساس يك رويكرد حرفه‌اي كمك‌كننده خواهد بود.
مولوي گفت: اينكه چرا اين جلسه به صورت غيرعلني برگزار شده، به تنهايي عامل از بين بردن اعتماد مردم به اقتصاد و بازار سرمايه نيست؛ چراكه در حال حاضر يا سرمايه‌گذاران حرفه‌اي مشغول به فعاليت هستند يا اشخاصي كه پول و سرمايه‌شان در اين بازار گير كرده و به اميد زنده كردن اصل پول خود كه در ۱۳۹۹ از بين رفته هستند، همچنان در بازار حضور دارند. حتي اين افراد هم نه به اقتصاد كشور نه به بازار سرمايه اعتماد نداشته كه اين موضوع، نتيجه همين سياست‌هاي دستوري است كه اقتصاد را پيش‌بيني ناپذير كرده است.
وي اظهار داشت: مي‌توان مدعي بود كه در مقطع فعلي اعتماد در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد.
مولوي خاطرنشان كرد: بازارگردان بر حسب توافق با ناشر، در مواقعي كه نماد نياز به حمايت دارد، حمايت خود را انجام مي‌دهد. هيچ جاي دنيا اينگونه نيست كه ابلاغيه در خصوص تثبيت بازار به بازارگردان‌ها ابلاغ شود و اگر غير از اين بود كه بحران سال ۲۰۰۷ به وجود نمي‌آمد. در زماني كه بازار شرايط نرمالي دارد بازارگردان به‌دنبال كسب سود مي‌رود و در مواقع بحراني از محل همان سود، به حمايت از نماد موردنظر مي‌كند.

ارسال نظر