دنده معكوس بورس!

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۱:۱۹:۲۶
کد خبر: ۳۰۵۵۴۴
دنده معكوس بورس!

درحالي افت بورس ادامه دارد كه بسياري از كارشناسان تصور مي‌كردند كه با رشد دلار روند صعودي شاخص كليد مي‌خورد اما اين اتفاق نيفتاد و حالا سناريوی تجديد ارزيابي هم به مفهوم پيچيده براي بورس تبديل شده است.

درحالي افت بورس ادامه دارد كه بسياري از كارشناسان تصور مي‌كردند كه با رشد دلار روند صعودي شاخص كليد مي‌خورد اما اين اتفاق نيفتاد و حالا سناريوی تجديد ارزيابي هم به مفهوم پيچيده براي بورس تبديل شده است. به نظر در هفته پيش رو اين دو عامل را همراه بازار داريم، يعني هم تحولات دلار كم و بيش در جريان است و هم گزارش‌هاي خودرويي و پالايشي. اما اين هفته معتقديم دو عامل ديگر هم به كمك اين دو خواهد آمد و باعث خواهد شد فضاي بازار كمي تغيير كند؛ اولين آن زمزمه‌ها و اخبار از تجديد و تغيير برخي استراتژي‌ها و خبرهاست.

به گفته مهدي سوري بسياري از شركت‌ها در كدال شفاف‌سازي دادند كه برنامه افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي را مورد بررسي قرار مي‌دهند. اما مدتي است كه ديگر از تجديد خبري نيست. آيا اين محرك اثرش در كوتاه‌مدت بورس تمام شده و ديگر قرار نيست موجب نوسان شود؟ افت ارزش معاملات خرد نشان مي‌دهد فعلا كسي به اين بهانه سهم نمي‌خرد

طبق برخي شنيده‌هاي موثق موضوع تجديد به موضوع جدي‌تري در مقامات بالا دست تبديل شده و به نظر اقدامات و رويدادهاي ويژه‌اي طي هفته‌هاي آتي رخ خواهد داد كه مي‌تواند به‌طور كلي فضاي عملياتي تجديد ارزيابي دارايي‌ها را مورد تغيير قرار دهد. اتفاقي كه به زودي رگه‌هايي از خبرهاي اين ماجرا را خواهيم ديد كه مي‌تواند موتور محرك و انگيزه قوي براي رشد خيلي از نماد‌ها در بازار شود.

مهدي سوري، تحليلگر بازار سرمايه با اشاره به اينكه هلدينگ‌ها و بانك‌هاي بزرگ از جمله شركت‌‌هايي هستند كه برنامه تجديد ارزيابي را پيگيري كنند، گفت: بسياري از شركت‌ها در كدال شفاف‌سازي دادند كه برنامه افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي را مورد بررسي قرار مي‌دهند. اما مدتي است كه ديگر از تجديد خبري نيست. آيا اين محرك اثرش در كوتاه‌مدت بورس تمام شده و ديگر قرار نيست موجب نوسان شود؟ افت ارزش معاملات خرد نشان مي‌دهد فعلا كسي به اين بهانه سهم نمي‌خرد. اگر در يك هفته آينده وضعيت ركودي در بازار ادامه پيدا كند، مي‌توان انتظار داشت مجددا براي مدتي بورس در ركود بيشتر فرو رود. اين كارشناس بازار سرمايه با طرح اين سوال كه آيا تجديد ارزيابي موج جديدي از تورم را به دنبال خواهد داشت؟، افزود: دليل تورم چاپ پول توسط دولت است حالا اگر دولت بخواهد پول چاپ كند اما جلوي قيمت‌ها را بگيرد فقط تورم را به تعويق مي‌اندازد يا تورم را به بخش ديگري منتقل مي‌كند دليلي دارد كه قيمت ملك و ماشين در ايران چند برابر ديگر كشورهاست. شفاف بودن صورت‌هاي مالي و نشان دادن ضرر بهتر از آن است كه با دستكاري صورت‌هاي مالي قيمت‌گذاري را توجيه كنيم.

او ادامه داد: با تجديد ارزيابي منابع جديدي وارد شركت‌ها نمي‌شود پس اين كار چه منفعتي دارد. كاركرد تجديد ارزيابي ورود نقدينگي به شركت نيست شايد تجديد را با افزايش سرمايه آورده و سود انباشته مقايسه مي‌كنند. كاركرد اصلي تجديد، شفافيت و ارايه درست صورت‌هاي مالي، كمك به نوسازي صنايع و حفظ تداوم فعاليت شركت‌هاست.

سوري گفت: دستاورد تجديد براي سهامداران خرد چيست چون بيشتر بحث حفظ توليد ملي مطرح بوده است. صاحب اين توليد ملي سهامداران و مردم هستند. هدف اصلي تجديد شفافيت اطلاعات هست كه در دسترس سهامدار خرد نيست وگرنه مديران كه اطلاعاتي درست‌‌تري از شركتها در دست دارند. با شفافيت، سوءاستفاده افراد خاص از اطلاعات نهايي كاهش و ريسك سرمايه‌گذاري افراد خرد كاهش پيدا مي‌كند.

او با تاكيد بر اينكه در صورت‌‌هاي مالي فعلي عدد سود، نرخ بازده و حاشيه سود غيرواقعي است گفت: اين اعداد نادرست مبناي سياست‌گذار براي تعيين قيمت محصولات، هزينه خوراك، هزينه انرژي، هزينه ماليات مي‌سود. يعني با اتكا به سود غيرواقعي، بخشي از سود واقعي از دل شركت‌‌ها خارج مي‌شود.

 

ابهام ارزندگي شركت‌ها از گزارش‌ها

عامل دومي كه در مسير فعلي بازار مي‌تواند اثرات مهمي را رقم بزند عامل گزارش‌هاي ميان دوره‌اي شركت‌ها در كدال است. اگر شركت‌ها در گزارش‌هاي ميان دوره‌اي با بازي بهاي تمام شده حاشيه سودها را كم كنند اين موضوع در اين برهه حساس وزنه منفي سنگيني به پاي بازار مي‌شود كه حتي تحولات تجديد هم نمي‌تواند او را به حركت درآورد چرا كه بازي در زمين فضاي بنيادي و ارزندگي شركت‌ها از گزارشات و جريان سودسازي آغاز مي‌شود نه از تجديد. پس آن روي سكه را هم بايد در نظر گرفت كه هرگونه تغيير انتظار و انتشار گزارش‌هاي ضعيف مي‌تواند بازار را به چالش بكشد.

اثرگذاري لحظه‌اي بيشتري در انتشار گزارش‌ها در بازار وجود دارد كه در اين شرايط باعث بروز خوش‌بيني‌ها و حركت‌هاي موقتي در برخي نمادها مي‌شود. به‌طوري كه انتشار يك گزارش خوب در شركت‌ها ممكن است ۲ الي نهايت ۳ روز وضعيت خوبي را رقم زده و مي‌تواند اثرگذاري خوب و مثبتي را در بازار به وجود آورد

گزارش‌ها مي‌تواند اثرات چندگانه‌اي در بازار داشته باشد اولين و مهم‌ترين اثر آن اين است كه زمين ارزندگي بازار را جذاب‌تر كرده به نوعي كف قيمت بسياري از سهم‌ها را بسته و P/E بازار را بار ديگر كاهش دهند كه اين رويداد بسيار مهمي براي بازار است و ريسك بازار را كاهش داده و فضاي ارزندگي آن را دوباره به چشم سرمايه‌گذاران برجسته مي‌سازد.

اما اثرگذاري لحظه‌اي در انتشار گزارش‌ها بيشتري در بازار وجود دارد كه در اين شرايط باعث بروز خوش‌بيني‌ها و حركت‌هاي موقتي در برخي نمادها مي‌شود. به‌طوري كه انتشار يك گزارش خوب در شركت‌ها ممكن است ۲ الي نهايت ۳ روز وضعيت خوبي را رقم زده و مي‌تواند اثرگذاري خوب و مثبتي را در بازار به وجود آورد و قطعاً تعدد اين گزارش‌ها قابليت حركت قوي‌تر بازار را نيز دارد كه اين هفته و اوايل هفته بعد اين اثرگذاري را در چهره بازار بيشتر خواهيم ديد.

بنابراين در شرايط كنوني وضعيت غير قابل پيش‌بيني شده است، زيرا درحالي افت بورس ادامه دارد كه بسياري از كارشناسان تصور مي‌كردند كه با رشد دلار روند صعودي شاخص كليد مي‌خورد اما اين اتفاق نيفتاد و حالا سناريوی تجديد ارزيابي هم به معناي پيچيده براي بورس تبديل شده است.

ارسال نظر