پرتاب سه ماهواره‌ ايراني با ماهواره‌بر سيمرغ به فضا

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۰:۵۱:۰۶
کد خبر: ۳۰۵۵۳۲

در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ماهواره‌هاي «مهدا»، «كيهان ۲» و «هاتف ۱» با موفقيت در مدار قرار گرفتند. يكشنبه، هشتم بهمن ۱۴۰۲ در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين‌بار سه ماهواره ايراني، با ماهواره بر سيمرغ با موفقيت به فضا پرتاب شدند.

در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ماهواره‌هاي «مهدا»، «كيهان ۲» و «هاتف ۱» با موفقيت در مدار قرار گرفتند.
يكشنبه، هشتم بهمن ۱۴۰۲ در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين‌بار سه ماهواره ايراني، با ماهواره بر سيمرغ با موفقيت به فضا پرتاب شدند. ماهواره «مهدا» از ماهواره‌هاي سبك وزن پژوهشگاه فضايي ايران براي آزمايش زيرسامانه‌هاي توسعه يافته ماهواره‌اي طراحي ساخته شده است. ماهواره مهدا ماهواره‌اي تحقيقاتي است كه مراحل طراحي، ساخت، تجميع و آزمون آن در پژوهشگاه فضايي ايران انجام شده است و نانوماهواره‌هاي كيهان ۲ و هاتف ۱ نيز توسط شركت صنايع الكترونيك ايران وزارت دفاع (صاايران) طراحي و آماده پرتاب شده‌اند. ماموريت اصلي اين ماهواره، بررسي صحت عملكرد ماهواره‌ بر سيمرغ در تزريق چندگانه محموله‌هاي فضايي در مدار پايين زمين و ارزيابي عملكرد برخي از طراحي‌هاي جديد و قابليت اطمينان فناوري‌هاي بومي در فضا است. نانوماهواره «كيهان ۲» از ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران براي اثبات فناوري موقعيت‌يابي فضاپايه طراحي شده است. نانوماهواره «كيهان ۲» امكان تعيين موقعيت را به‌صورت بومي و مستقل از سامانه‌هاي موقعيت‌يابي جهاني، براي‌گيرنده‌هاي زميني فراهم مي‌كند. ماهواره‌بر «سيمرغ » با سوخت مايع دو مرحله‌اي در وزارت دفاع ساخته شده است. ماهواره‌بر «سيمرغ» در هفتمين پرتاب تحقيقاتي خود توانست با تزريق چندگانه ماهواره‌ها، دريچه‌اي جديد در پرتاب‌هاي فضايي كشور باز كند. اين پرتاب موفقيت‌آميز يازدهمين پرتاب فضايي موفق در دولت سيزدهم است. ماهواره مهدا، يك ماهواره ۳۲ كيلوگرمي از سري ماهواره‌هاي سبك وزن پژوهشگاه فضايي ايران است كه به منظور آزمايش زيرسامانه‌هاي توسعه‌يافته ماهواره‌اي طراحي و ساخته شده‌اند. ماموريت اصلي اين ماهواره، بررسي صحت عملكرد ماهواره‌بر سيمرغ در تزريق چندگانه محموله‌هاي فضايي در مدار پايين زمين و ارزيابي عملكرد برخي از طراحي‌هاي جديد و قابليت اطمينان فناوري‌هاي بومي در فضا است. نانوماهواره كيهان ۲، از سري ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران وزارت دفاع است كه با وزن كمتر از ۱۰ كيلوگرم است كه براي اثبات فناوري موقعيت‌يابي فضاپايه طراحي و ساخته شده است و امكان تعيين موقعيت را به صورت بومي و مستقل از سامانه‌هاي موقعيت‌يابي جهاني، براي‌گيرنده‌هاي زميني فراهم مي‌كند. در اين ماهواره، از زيرسامانه تعيين و كنترل وضعيت به منظور نشانه‌روي پايدار و دقيق به سمت زمين، استفاده شده است. نانوماهواره‌هاتف ۱ نيز، از سري ماهواره‌هاي مكعبي شركت صاايران (صنايع الكترونيك وزارت دفاع) با وزن كمتر از ۱۰ كيلوگرم به منظور اثبات فناوري مخابرات باند باريك با كاربرد اينترنت اشيا است.

ارسال نظر