کاسبی صدا و سیما از تبلیغات انتخاباتی

۱۴۰۲/۱۱/۰۵ - ۱۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۳۳۹
کاسبی صدا و سیما از تبلیغات انتخاباتی

صدا و سیما قصد دارد از فرصت انتخابات مجلس برای کسب درآمد استفاده کند اما ناچار شده است که هزینه‌های دریافتی برای این تبلیغات انتخاباتی را به دلیل اعتراضات تا یک چهارم کاهش دهد.

صدا و سیما چندی پیش اعلام کرد فرصتی را برای تبلیغ در اختیار نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم قرار می‌دهد اما رقمی که برای فروش آنتن به هر نامزد در نظر گرفته بود، با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شد. این نهاد قصد داشت از هر نماینده در کلان‌شهرها برای تبلیغات انتخاباتی 100 میلیون تومان و در تهران 150 میلیون تومان دریافت کند. البته ارقام برای حوزه‌های انتخابی کوچک‌تر، کمتر و در مواردی بسیار پایین‌تر بود. 

به گزارش ایسنا، هر چند صدا و سیما تاکید داشت اعداد اعلام شده «بزرگ» نیستند، اما انتقادها به حدی زیاد بود که در نهایت ناچار به عقب‌نشینی شد و ارقام اعلام شده را تا یک چهام کاهش داد.

«کاسبی» صدا و سیما از تبلیغات انتخاباتی

پیش از عقب‌نشینی صدا و سیما، گروهی این ارقام مصوب را نوعی کاسبی می‌دانستند. خبرآنلاین در این مورد نوشت: «با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ مثلا در مورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. به عبارتی دقیقه‌ای ۷ میلیون تومان.»

این رسانه به سود  ۴۲۳ میلیارد تومانی صدا و سیما از پخش تبلیغات انتخاباتی اشاره و آن را نوعی «کاسبی» توصیف کرد. 

چنین انتقاداتی رسانه ملی را ناچار به صرف نظر از بخشی از این درآمد هنگفت کرد. روز گذشته پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرد که تعرفه تبلیغات نامزدها به یک چهارم نرخ‌های قبلی کاهش یافته است. 

به گفته او، نرخ جدید تعرفه تبلیغات رادیو و تلویزیونی داوطلبان تهرانی ۴۰ میلیون و داوطلبان شهرستانی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. جبلی همچنین وعده داد که اگر داوطلبی بتواند یک درصد آرا را در حوزه انتخابیه‌ خود کسب کند، صدا و سیما کل مبلغ پرداختی را به او بازمی‌گرداند. 

صدا و سیما برای تبلیغات انتخاباتی در حوزه‌های مختلف 200 شبکه را راه‌اندازی کرده و از 25 دی ثبت‌نام برای حضور در این شبکه‌ها آغاز شده است. این نخستین بار است که چنین طرحی اجرا می‌شود. 

ارسال نظر