«تعادل» گزارش مي‌دهد

نفس‌هاي بورس به شماره افتاد!

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۰۱:۰۰:۵۵
کد خبر: ۳۰۵۲۶۸
نفس‌هاي بورس به شماره افتاد!

نفس‌هاي بورس به شماره افتاده و همچنان رخت قرمز بر تن دارد، اين قرمزي بازار را به گرداب سقوط خواهد كشاند كه نتيجه آن خروج نقدينگي و اعتماد از بازار سرمايه است. روز گذشته بورس تهران ريزش سنگيني را تجربه كرد و دوباره به محدوده 2.1 هزار واحدي رسيد و 90 درصد بورس سرخ پوش بود.

نفس‌هاي بورس به شماره افتاده و همچنان رخت قرمز بر تن دارد، اين قرمزي بازار را به گرداب سقوط خواهد كشاند كه نتيجه آن خروج نقدينگي و اعتماد از بازار سرمايه است. روز گذشته بورس تهران ريزش سنگيني را تجربه كرد و دوباره به محدوده 2.1 هزار واحدي رسيد و 90 درصد بورس سرخ پوش بود. البته روز گذشته بازار سهام سومين سقوط سنگين خود را در نيمه دوم سال تجربه كرد. اين كاهش90 درصدي شرايطي وخيم را در چرخه معاملات بورس پديد مي‌آورد و احتمالا باعث شود كه معاملات طي روزهاي آتي روند نزولي به خود بگيرند. بورس در يك درياي پرتلاطم قرار دارد و احتمالا به همين زودي‌ها در اين دريا غرق مي‌شود.

تالار شيشه‌اي همچنان در محدوده خطر است و اين شرايط مي‌تواند نقدينگي و اعتماد را از بازار فراري دهد. مشكل اينجاست كه اگر اعتماد در بازار وجود نداشته باشد، نقدينگي نيز از اين بازار خارج شده و آن زمان دوباره شاهد سقوط و ركود بورس خواهيم بود. از سال 99 تا به امروز بازار سهام سقوط‌هاي بسيار زيادي را تجربه كرده است و دوباره ترس اين موضوع وجود دارد كه دوباره بورس به دره عميق سقوط كند و از محدوده دو ميليون واحدي خارج شود. بررسي اعداد و ارقام نشان مي‌دهد كه اگر بازار سهام در گرداب سقوط بيفتد خارج شدن از آن كار دشواري خواهد بود و احتمالا بازار نتواند به همين زودي‌ها شرايط خوبي را تجربه كند. از سوي ديگر انتشار صورت مالي‌هاي جديد در بازار شروع شده است و به عقيده بسياري از كارشناسان انتشار برخي گزارش‌هاي ۹ ماهه مي‌تواند جو كم‌رمق و منفي بازار را التيام بخشد. در روز‌هاي گذشته گزارش‌هاي به نسبت مطلوبي از صنايع فولادي، سيماني و كانه‌هاي غيرفلزي منتشر شد و احتمال مي‌رود كه هفته آينده بازار شرايط بهتري را تجربه كند.

به‌طور كلي بازار سرمايه از اخبار منفي تاثير گرفته و شرايط بدي را تجربه مي‌كند و تنها افزايش اخبار مثبت شرايط را مي‌تواند تغيير دهد و به نوعي به سبز شدن بورس كمك كند.

به عقيده بسياري از كارشناسان ريزش بورس علت چنداني ندارد و تنها با تكيه به اخبار منفي سعي دارد هر روز پايين برود. درست است نرخ خوراك پتروشيمي‌ها تغيير كرده اما اين تغيير نرخ براي ابتداي هفته بود و اكنون در معاملات ميانه هفته شاهد قرمز پوشي در معاملات هستيم كه خود جاي تعجب دارد.

روز گذشته بيش از 90 درصد بورس قرمز پوش بود و ارزش معاملات نيز همچنان در ناحيه پاييني قرار دارد؛ در نتيجه از آمار و ارقام مي‌توان نتيجه گرفت كه بازار توان رشد ندارد و براي رشد خود نيازمند يك محرك قوي است كه قدرت اين محرك بايد از تمامي مولفه‌هاي موجود بيشتر باشد. همانطور كه پيش از اين گفته شد عدم دخالت در بازار و افزايش اخبار مثبت، شاخص‌ها را مجدد مثبت مي‌سازد.

بازار متعادل مي‌شود؟

محسن عباسلو، كارشناس بازار سرمايه نوشت: «نگاهي به ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه بازارسرمايه به رغم سيگنال‌هاي مثبت اقتصادي، درگير اخبار و شايعات شد. اثر منفي قيمت‌گذاري دستوري كالاهاي عرضه شده در بورس كالا هم از مهم‌ترين موارد تاثيرگذار بر روند بازارسرمايه طي سال جاري بود كه همچنان مشاهده مي‌شود. در كنار اين موارد، شرايط هميشگي روزهاي انتهاي سال نيز از موضوعات با اهميت و تاثيرگذار بر بازارسرمايه است كه بر روند تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران اثر مي‌گذارد.

تنش‌هاي منطقه‌اي دو ماه گذشته نيز موجب فراز و نشيب تجارت و نوسان قيمت نفت، طلا و كالا در بازار جهاني شد. در فضاي بين‌المللي يكي از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار اقتصاد كشور چين است كه پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي آن با كاهش 0.7 درصدي به محدود 4.5 درصدي برسد كه اين موضوع بر كل اقتصاد دنيا تاثير خواهد داشت. البته اقتصاد جهاني بعد از كرونا در حال رشد است و اين امر به افزايش صادرات و درآمدهاي ايران نيز كمك مي‌كند.

در حال حاضر اثر تحريم‌ها در اقتصاد كمرنگ شده و با گشايش‌هاي بين‌المللي، درآمدهاي نفتي كشور نيز افزايش داشته است. اين امر به مهار نرخ تورم، ثبات بازارها و حفظ ارزش پول ملي كمك مي‌كند و اين مسير مي‌تواند در سال آينده تداوم داشته باشد. گزارشات 9 ماهه شركت‌ها هم در حال انتشار است كه اين امر مي‌تواند به رونق برخي سهام بازار منتهي شود و شرايطي متعادلي در بازار ايجاد كند. نرخ ارز طي 9 ماه ابتدايي سال 1402 در محدوده 47 هزار تا 52 هزار تومان در نوسان بود كه به اين معنا است كه در يك بازه محدود، دچار افت‌ و خيز شده است. با توجه به شرايط ثبات اقتصاد كشور، به احتمال زياد در ماه‌هاي پاياني سال هم شاهد افزايش محسوس نرخ ارز نخواهيم بود. نرخ دلار نيمايي هم از اهميتي ويژه ‌برخودار است كه در حال حاضر روي محدوده 38 هزار تومان تثبيت شده و تداوم روند پيش‌بيني‌پذيري بازار ارز، فرآيند تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران را تسهيل مي‌كند.از طرف ديگر باتوجه به اينكه فروش نفت خام با قيمت‌هاي بالاتر در ماه‌هاي آخر سال 1402 در دستور كار دولت است و با گشايش‌هاي بين‌المللي اخير صادرات آن نيز افزايش داشته، انتظار مي‌رود اين امر سبب بهبود تراز تجاري كشور و كاهش ملايم‌تر كسري بودجه نسبت به گذشته شود؛ اين امر موجب مي‌شود در ماه‌هاي آينده وضعيت اقتصاد آرام و انتشار اوراق بدهي توسط دولت در بازارسرمايه كمتر صورت بگيرد. باتوجه به شرايط اقتصادي، صنايعي كه درآمدزايي آنها رابطه بيشتري با صادرات داشته باشد و همچنين كمتر تحت تاثير قيمت‌گذاري دستوري قرار بگيرند، رشد قيمتي خواهند داشت. از سوي ديگر در شرايط ركود بازار سهام شركت‌هاي DPS محور مانند سيماني‌ها بيشتر مورد اقبال سرمايه‌گذاران است.قيمت طلا در ايران نيز علاوه‌ بر بازارهاي جهاني به عوامل مختلف ديگري از جمله قيمت دلار، نرخ بهره و... بستگي دارد. با اين حال، انتظار مي‌رود كه قيمت طلا در سال آينده شاهد نوسان و شيب صعودي باشد. با توجه به مطالب ياد شده، پيشنهاد مي‌شود متنوع‌سازي سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و درآمد ثابت و همچنين صندوق‌هاي طلا و سهام DPS محور و بنيادي هم مورد توجه باشد.»

 

بازار از دريچه معاملات

شاخص كل بورس در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه سه بهمن ماه، روند نزولي داشت و با افت26 هزار و 527 واحدي معادل 1.24 درصدي به محدوده دو ميليون و 120 هزار واحدي رسيد. از سوي ديگر شاخص هم‌وزن نيز افت 15 هزار و 657 واحدي معادل 2.12 درصدي را تجربه كرد تا در محدوده 724 هزار واحدي بايستاد. شاخص فرابورس نيز 394 واحد كاهش يافت و به 25 هزار و 129 واحد رسيد.در اين روز 64 نماد مثبت و 551 نماد منفي نيز در بازار داشتيم؛ همچنين 17 نماد معادل دو درصد صف خريد شدند و 59 نماد معادل 9 درصد نيز در صف فروش قرار گرفتند. در پايان معاملات ارزش معاملات خرد بازار به چهار هزار و 670 ميليارد تومان رسيد و 912 ميليارد تومان نقدينگي از چرخه معاملات خارج شد. از سوي ديگر ارزش دلاري بازار در محدوده 235 ميليارد دلاري قرار گرفت.

ارسال نظر