۱۶ استان و ۲۸ شهر در شرايط خاص منابع آبي

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۰۰:۵۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۵۲۶۰
۱۶ استان و ۲۸ شهر در شرايط خاص منابع آبي

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: ۱۶ استان و ۲۸ شهر در شرايط خاص منابع آبي قرار دارند كه تدابير لازم براي تامين آب آنها در نظر گرفته شده است. هاشم اميني در حاشيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت آب در پاسخ به سوال ايسنا درباره اينكه آيا جيره‌بندي آب در كشور اعمال مي‌شود، گفت: تمام همت وزارت نيرو اين است كه در پيك مصرف تامين آب شرب را داشته باشد، در سال گذشته چهار استان سيستان و بلوچستان، گلستان، مشهد و تهران با شرايط خاص منابع آبي مواجه بودند كه تلاش كرديم و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، هيچ خللي در تامين آب شرب و بهداشت اين استان‌ها ايجاد نشد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: ۱۶ استان و ۲۸ شهر در شرايط خاص منابع آبي قرار دارند كه تدابير لازم براي تامين آب آنها در نظر گرفته شده است.
هاشم اميني در حاشيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت آب در پاسخ به سوال ايسنا درباره اينكه آيا جيره‌بندي آب در كشور اعمال مي‌شود، گفت: تمام همت وزارت نيرو اين است كه در پيك مصرف تامين آب شرب را داشته باشد، در سال گذشته چهار استان سيستان و بلوچستان، گلستان، مشهد و تهران با شرايط خاص منابع آبي مواجه بودند كه تلاش كرديم و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، هيچ خللي در تامين آب شرب و بهداشت اين استان‌ها ايجاد نشد.
وي ادامه داد: امسال نيز برنامه‌ريزي شده كه آب شرب و بهداشت را در ۱۶ استان و ۲۸ شهر كه شرايط خاص دارند تامين كنيم.
او با تاكيد بر اينكه هيچ برنامه‌اي براي جيره‌بندي آب نداريم، اظهار كرد: شهرهاي داراي تنش آب متناسب با بارش و حجم آبي كه در دسترس قرار مي‌گيرند، طبقه‌بندي مي‌شوند و هر سال نيز پروژه‌هايي را متناسب با ميزان ناترازي تدوين مي‌كنيم.
به گفته وي ۳۳۹ شهر داراي تنش آبي هستند كه اين عدد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده است. ۲۶ استان زير نرمال، چهار استان نرمال و يك استان فرانرمال است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: در شرايطي كه با كاهش باران مواجه هستيم بايد شرايطي اتخاذ شود تا بتوانيم بيشترين بهره‌وري را از منابع آبي كشور داشته باشيم. استفاده از پساب به عنوان يك منبع غيرمتعارف براي به چرخش درآوردن موتور صنعت كشور مورد توجه قرار گرفته و روي اين مساله نيز اقداماتي انجام داده‌ايم. وي اضافه كرد: موضوع بعدي بحث مديريت مصرف آب است با توجه به اينكه ما در چهارمين سال سنوات خشكسالي قرار داريم و در ۵۵ سال گذشته رتبه ۵۱ را داريم، لازم است كه به منابع آبي توجه بيشتري شود. 
اميني با بيان اينكه منابع آب زيرزميني به دليل عدم تغذيه دچار ناترازي شده است، گفت: ضمن اينكه بايد يك مديريت درست در حوزه منابع آبي داشته باشيم بايد در حوزه مصرف نيز مديريت صورت گيرد كه بخشي از اين مديريت به سامانه‌هاي تله‌متري مربوط مي‌شود. در واقع شاه‌بيت بحث ما توجه به كاهش بارش‌ها و پيش‌بيني سازمان هواشناسي در اين راستا است كه توجه به منابع آبي را بيش از هر زمان نشان مي‌دهد.
وي با تاكيد بر اينكه از مهرماه سال جاري كه سال آبي جديد شروع شد كليه طرح‌هاي كشور را مورد رصد و پايش قرار داديم و با توجه به حجم بارش‌ها ميزان ناترازي همه شهرها را رصد كرديم، گفت: تاكنون همه پروژه‌هاي اضطراري و رفع تنش آبي براي تابستان سال ۱۴۰۳ احصا شده و مجموعه وزارت نيرو در تلاش است اين پروژه‌ها را به ثمر برساند تا با كمترين تنش تابستان را پشت سر بگذاريم اما براي اين موضوع نيازمند همكاري مشتركان هستيم.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور با اشاره به آخرين وضعيت تامين آب شرب و بهداشت در كشور اظهار كرد: در حال حاضر در سطح كشور در حوزه شهري ۹۹.۹ درصد و در حوزه روستايي ۸۷ درصد مشتركان تحت پوشش آب شرب هستند كه قصد داريم تا پايان اين دولت جمعيت تحت پوشش روستايي را به ۹۲ درصد برسانيم.
وي با بيان اينكه ۱۶۹ تصفيه‌خانه آب در دستور كار داريم كه حدود ۲۱.۶ ميليون مترمكعب در كنار اين تصفيه‌خانه‌ها مخازن داريم و حجم خطوط انتقال نيز ۱۴۶ كيلومتر است. در بخش فاضلاب نيز جمعيت تحت پوشش ۵۴ درصد است، حجم خروجي پساب از اين تصفيه‌خانه‌ها يك ميليارد و ۶۴۰ ميليون مترمكعب تخمين زده مي‌شود. براساس آخرين آمار ۲۲۶ تصفيه‌خانه احداث شده و طول خطوط انتقال شبكه فاضلاب نيز ۳۸۰۰ كيلومتر است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور با تاكيد بر اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته ۶۴ درصد پروژه‌ها در دولت سيزدهم در بخش آب و ۵۱ درصد پروژه‌ها در بخش فاضلاب محقق شده است، گفت: در حوزه آب شيرين‌كن‌ها نيز اقدامات متعددي صورت گرفته به‌طوري كه از ۱۰۵ سامانه آب شيرين‌كن كه قرار بود، اجرايي شود تاكنون ۸۴ سامانه با ظرفيت ۱۰۰ هزار مترمكعب در ثانيه احداث شده است.
اميني با اشاره به آخرين وضعيت پيشرفت پروژه‌هاي آبرساني اظهار كرد: تاكنون ۳۶۴۰ روستا را آبرساني كرده‌ايم و با تامين اعتباري كه اخيرا از سوي سازمان برنامه و بودجه كشور انجام شد پروژه‌ها مجدد استارت خورده است.
وي در خصوص پروژه‌هاي اضطراري كه در حوزه آب تدوين شده است، گفت: ۱۹۸۴ پروژه را طراحي كرده‌ايم كه به واسطه آنها تاب‌آوري شبكه افزايش يابد كه تاكنون حدود ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته و با اجراي آنها ميزان تنش آبي در شهرها كاهش مي‌يابد.

ارسال نظر