قيمت خودرو در دور تند

در حالي که طي روزهاي گذشته بازار خودرو تقريبا روندي آرام و تقريبا بدون تغيير قيمتي را طي ميكرد، اما گزارشها نشان ميدهد كه پرايد ۱۱۱ در حدود ۴۵ ميليون تومان گران شد.
تعادل|
در حالي که طي روزهاي گذشته بازار خودرو تقريبا روندي آرام و تقريبا بدون تغيير قيمتي را طي ميكرد، اما گزارشها نشان ميدهد كه پرايد ۱۱۱ در حدود ۴۵ ميليون تومان گران شد. آنطور كه در روند بازار خودرو ديده ميشود، در اولين روزهاي هفته زمستان، قيمت خودروها تقريبا ايست كرده و تغييري در قيمتها نداشتند.به اين ترتيب كه پرايد ۱۵۱ بدون تغيير، به قيمت ۲۸۵ ميليون تومان فروخته شد. قيمت انواع پژو نيز تغييري نكرد و به نوعي با ورود موج جديد سرما به كشور، قيمتها نيز يخ كرده است. اما برخي گزارشها حاكي از افزايش قيمت پرايد ۱۱۱ است. پرايد 111 SE با مدل 1399 اقتصاديترين خودروي حال حاضر بازار است كه سرانجام پس از هفتهها ثبات قيمتي، 45 ميليون تومان گرانتر شد و به قيمت 390 ميليون تومان رسيد. به اين ترتيب، خودروي اقتصادي و توقف توليدخورده سايپا پنج ميليون تومان گرانتر از كوييك ساده خريد و فروش ميشود. در همين حال، گزارشها حاكي از آن است كه پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۰ ميليون تومان گران شده و با قيمت ۵۹۰ ميليون تومان فروخته ميشود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار با رشدي در حدود ۱۰۰ ميليون تومان مواجه شده و ۷۳۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. مدل ۱۴۰۱ اين خودرو اما ۱۱۰ ميليون تومان گران شده است و به قيمت ۷۲۵ ميليون تومان رسيده است.
۱۲۰هزار خودرو از كجا سبز شد؟
اواسط دي ماه تصوير طرحي با تصويب و امضاي مسوولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعهسازان رونمايي شد كه براساس آن قرار بود تا پايان سال هر خودروساز (ايرانخودرو و سايپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قيمت ۵ درصد زير حاشيه بازار به فروش برسانند. در اين طرح، خودروسازان مجاز شدند مازاد توليد خود را به فروش برسانند تا از اين طريق ضمن رفع مشكلات مالي قطعهساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نيز با سرعت بيشتري انجام شود، امروز مطالبات قطعهسازان بيش از ۵۰ همت است كه ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسيد شده است. اما سوال مشخص اين بود؛ خودروسازاني كه تا ديروز در تحويل خودروهاي فروختهشده در سامانه يكپارچه خودرو تأخير داشتند و مدام رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه را بهانه عدم تحويل بهموقع خودروها به مشتريان عنوان ميكردند چگونه با مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو آن هم در دوماهه پاياني سال روبرو شدند كه ميخواهند در طرحي جديد به فروش برسانند؟ مگر نه اينكه بنا به گفته منطقي معاون حملونقل وزارت صمت؛ «۲ خودروساز بزرگ محصولاتشان را تا پايان ۱۴۰۳ در سامانه يكپارچه براي فروش، نوبتدهي كردهاند و براي اينكه اين نوبتدهي را تمديد كنند بايد به اين نوبتها پاسخ دهند و ظرفيت آينده را محاسبه كنند و بر مبناي آن عرضه بالا داشته باشند. »، حال چطور ميخواهند در سال جاري ۱۲۰ هزار خودرو بفروشند؟ آيا بهخلاف تمام ادعاها در نبود توليد، خودروها در پاركينگ موجود است، اما خودروسازها تمايلي به تحويل ندارند و در اين طرح ميخواهند با قيمتي بالاتر بهفروش برسانند؟! منوچهر منطقي در همين ارتباط، ميگويد: طرح پيشنهادي فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محل ازدياد توليد دو شركت ايرانخودرو و سايپا در حاشيه بازار، يكي از روشهاي تأمين نقدينگي براي پرداخت مطالبات رو به فزوني قطعهسازان بود، منتها براي اجرايي شدن آن، دو گام بايد انجام شود. وي افزود: نخست اخذ مجوز از مراجع ذيصلاح و سپس تعيين ميزان درصد اختلاف قيمت فروش با بازار است. معاون حملونقل وزارت صمت تصريح كرد: چون طرح براي فروش در حاشيه بازار، علاوه بر تأمين نقدينگي، ميبايستي قيمت بازار را كاهش دهد، لذا در هر مرحله فروش، ميزان درصد زير قيمت بازار و تعداد خودروهاي عرضهشده بايد تعيين ميشد. منطقي اضافه كرد: متأسفانه اين طرح كه در مراحل ابتدايي بود، به عنوان يك طرح قطعي و با اطلاعرساني ناقص مطرح و باعث التهاب بازار شد، طبعاً در صورت عدم تحقق هر دو شرط فوق، طرح قابليت اجرا ندارد. حالا هم مصرفكننده با بازاري روبروست كه نه تنها خودرو وارداتي در آن نيست بلكه روند صعودي قيمت خودروهاي داخلي نيز به دليل عدم صدور فاكتور و كاهش توليد بر بيساماني بازار اضافه كرده است.
خبري از كاهش قيمت نيست، افزايش قيمتها در خودروهاي داخلي با نزديك شدن به بازار شب عيد تا 90 ميليون تومان رسيده است. درخودروهاي مونتاژي نيز افزايش قيمتها بيش از 250 ميليون تومان است. در اين شرايط مشخص نيست وزارت صنعت چه تدبيري را براي مديريت بازار دارد مگرنه اينكه قرار بود با واردات خودرو قيمتها در بازار كاهش پيدا كند چرا اين موضوع اجرايي نشده است؟
دستهايي پشت پرده است
در همين حال، نماينده مردم كاشمر در مجلس نسبت به گراني قيمت خودرو انتقاد كرد و گفت: حتما دستهايي پشت پرده است. سيدجواد نيكبين در جلسه علني عصر روز دوشنبه دوم بهمن ماه، مجلس شوراي اسلامي طي تذكر شفاهي اظهار كرد: تصميمات سليقهاي و دقيقهاي كشور را با مشكل مواجه ميكند كه گراني يكباره قيمت گاز و كم شدن سهميه كارت سوخت نمونهاي از اين تصميمات است و از رييسجمهور ميخواهم كه جلوي اين تصميمات گرفته شود. نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: قيمت خودرو روز به روز در حال افزايش است در حالي كه علتي براي آن وجود ندارد و حتماً دستهايي پشت پرده است، از رييسجمهور تقاضا داريم كه مراقب نفوذيها در دولت باشد.
مردم حوصله كنند، بازار رو به بهبود است!
البته وزير صمت از تداوم واردات خودرو خبر داده و گفته است كه وضعيت بازار خودرو رو به بهبود است و مردم بايد حوصله كنند. عباس عليآبادي وزير صنعت، معدن و تجارت دیروز در حاشيه بيست و ششمين دوره همايش رتبهبندي شركتهاي برتر ايران در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: وضعيت بازار خودرو رو به بهبود است، اما عدهاي در اين بازار به دنبال منافع خود و سودهاي كلان هستند و از اين فضا سوءاستفاده ميكنند. مردم بايد حوصله كنند زيرا وضعيت خوبي خواهيم داشت. وي افزود: توليد خودروهاي داخلي را افزايش خواهيم داد. همچنين توليد خودروهاي مونتاژي افزايش يافته است. عليآبادي گفت: عرضه آزاد در خودروهاي وارداتي داريم و تا پايان سال تعهدات انجام خواهد شد و از سوي ديگر واردات خودرو نيز ادامه دارد. وزير صمت تصريح كرد: خودروهاي برقي و وارداتي عرضه خواهد شد و مردم ميتوانند از بين اين خودروها، خودروي مد نظر خود را انتخاب كنند. وي در خصوص اختصاص خودرو به جانبازان نيز گفت: اين موضوع در كارگروه وزارت صمت مطرح و با نظر مثبت تأييد شد؛ منتظريم در دولت مصوب شود؛ ضمن اينكه اين موضوع براي سال آينده در برنامه آمده است.
قيمت خودروها در دور تند
اما سري بزنيم به بازار خودرو و ببينیم قيمت خودروها چگونه فاكتور ميشوند؟ رصد بازار نشان ميدهد، از ابتداي هفته جاري علاوه بر اينكه نرخ دلار در كانالهاي جديد بالا و پايين ميشود، متقاضي چنداني هم نسبت به بازار عيد سال گذشته به چشم نميخورد كه همين امر باعث شده ميزان تغييرات نسبت به سالهاي گذشته كمتر باشد.
قيمت خودروهاي داخلي بازار روند كمتلاطمي نسبت به روزهاي گذشته دارد. پرايد 111 SE با مدل 1399 اقتصاديترين خودروي حال حاضر بازار است كه سرانجام پس از هفتهها ثبات قيمتي، 45 ميليون تومان گرانتر شد و به قيمت 390 ميليون تومان رسيد. به اين ترتيب، خودروي اقتصادي و توقف توليدخورده سايپا پنج ميليون تومان گرانتر از كوييك ساده خريد و فروش ميشود. شاهين G از سدانهاي لوكس و رده بالاي سايپا به شمار ميرود كه روز گذشته دو ميليون تومان گرانتر شده بود، از ابتداي روز گذشته، پنج ميليون تومان افت قيمت دارد و با نرخ 662 ميليون تومان معامله ميشود. سمند سورن پلاس بنزيني يكي از سدانهاي محبوب ايرانخودروست كه با افت 9 ميليون توماني نسبت به روزهاي گذشته به نرخ 660 ميليون تومان به فروش ميرسد. تارا اتوماتيك V2 نسخه پيشين اين سدان لوكس ايراني محسوب ميشود. اين خودرو 19 ميليون تومان گرانتر شد و به كانال 900 ميليون تومان رسيد. در همين حال، گزارشها حاكي از آن است كه پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۰ ميليون تومان گران شده و با قيمت ۵۹۰ ميليون تومان فروخته ميشود. مدل ۱۴۰۱ اين خودرو هم يك ماه قبل ۸۰ ميليون تومان ارزانتر بود و در حال حاضر با قيمت ۵۸۰ ميليون تومان به فروش ميرود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار با رشدي در حدود ۱۰۰ ميليون تومان مواجه شده و ۷۳۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. مدل ۱۴۰۱ اين خودرو اما ۱۱۰ ميليون تومان گران شده است و به قيمت ۷۲۵ ميليون تومان رسيده است. اما قيمت خودروهاي مونتاژي از آغاز دیروز، غالباً روند صعودي دارند. بهطوريكه جك J4 آپشنال يكي ديگر از خودروهاي اقتصادي و مونتاژي است كه توسط كرمان موتور توليد ميشود. اين خودرو 20 ميليون تومان ارزانتر از روزهاي گذشته و با قيمت 830 ميليون توماني هفته گذشته خريد و فروش ميشود. فردا T5 يكي از كراساوورهاي مونتاژي بازار است كه در هفته گذشته رشد قابل توجهي داشت. اين خودرو از ابتداي امروز سقوط 50 ميليون توماني را تجربه كرده و با يك ميليارد و 550 ميليون تومان معامله ميشود.
فونيكس آريزو 6 پرو سدان مونتاژي شركت مديران خودرو به شمار ميرود كه از ابتداي ديروز 20 ميليون تومان گرانتر شده و به يك ميليارد و 550 ميليون تومان رسيد. كيامسي J7 كراساوور جديدالورود شركت كرمان موتور هم با رشد 20 ميليون توماني با قيمت يك ميليارد و 780 ميليون تومان به فروش ميرسد.
