چرا خودرو ارزان نشد؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۱۷:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۵۱۸۶
چرا خودرو ارزان نشد؟

امروز مصرف کننده با بازاری روبروست که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بی سامانی بازار اضافه کرده است.

 "واردات خودرو یک ظرفیت جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار خواهد بود ما این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم تا با افزایش تولید قیمت‌ها را در بازار کاهش دهیم". اینها گفته‌های علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خردادماه امسال است.

به گزارش تسنیم، براساس گفته های مقام ارشد وزارت صنعت قرار بود امسال بازار خودرو با خودروهای وارداتی روبرو شود تا روند صعودی قیمت خودرو مدیریت شده و متقاضیان به راحتی بتوانند خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مطابق برنامه وزارت صنعت فروش خودروهای داخلی نیز در سامانه یکپارچه انجام شد و مردم در نوبت گیری های مختلف نسبت به خرید خودروها اقدام کردند اما نکته مهم اینجاست در فروش خودروهای داخلی متقاضی با عدم تحویل محصول در زمان مقرر روبرو شد. از یک طرف شرکت خودروساز زیان مالی را در تولید محصولات بهانه کرده و نه تنها افزایش تولیدی انجام نداد بلکه در بعضی از محصولات مانند پژو پارس که فروش قابل توجهی در سامانه یکپارچه داشت کاهش تولید را رقم زد.

در تعدادی دیگر از محصولات داخلی نیز بدقولی خودروسازان در تحویل آنها به شکلهای مختلفی انجام می شود از یک طرف مشتری در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده و نمی تواند خودروی خود را تحویل بگیرد و از طرفی هم خبری از خودروهای وارداتی در بازار نیست.

مطابق آمار، تا 12 دی‌ماه امسال، تعداد خودروی ثبت سفارش شده 93 هزار و 343 عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون 9 هزار و 176 عدد؛ تعداد خودروهای در حال حمل 10 هزار و 176 عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی 8 هزار و 220 عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود 4 هزار عدد است؛ درحالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط 33 هزار و 538 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر و افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر هستند.

اگر سری به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بزنید مشاهده می شود که در آن اسامی 52 خودرو بارگذاری شده است در نگاه نخست خوشبین به ورود این خودروها به بازار می شوید اما از طرف دیگر با وجود تمام وعده ها تحویل خودروها بسیار کند انجام شده و هرکس اظهارات متفاوتی را در عدم تحویل خودروهای وارداتی می زند. برخی این کم کاری را متوجه پلیس راهور و برخی دیگر متوجه شرکتهای واردکننده می دانند چرا که باید مجوزهای مختلفی را برای ترخیص خودرو از گمرکات دریافت کنند.

امروز مصرف کننده با بازاری روبروست که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بی سامانی بازار اضافه کرده است.

خبری از کاهش قیمت نیست افزایش قیمتها در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا 90 میلیون تومان رسیده است. درخودروهای مونتاژی نیز افزایش قیمتها بیش از 250 میلیون تومان است. در این شرایط مشخص نیست وزارت صنعت چه تدبیری را برای مدیریت بازار دارد مگرنه اینکه قرار بود با واردات خودرو قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کند چرا این موضوع اجرایی نشده است؟ چرا کسانی که در خودروهای داخلی و وارداتی ثبت نام کرده اند نمی توانند در زمان مقرر محصولات خود را دریافت کنند؟

چرا وزارت صنعت پاسخی به مصرف کنندگان نمی‌دهد که باید تحت عنوان خودروی ارتقا یافته هزینه بالایی را برای خرید خودرو پرداخت کند؟ چرا مصرف کننده باید زیان خودروساز را پرداخت نماید؟ در این شرایط مسئولیت وزارت صنعت چیست؟ با نزدیک شدن به بازار شب عید باید معاملات رونق داشته باشد اما خبری از خرید و فروش خودرو نیست. امروز آن دسته از افرادی که توانسته اند خودروهای وارداتی دریافت کنند آنها را در پارکینگ ها نگه داشته و در خودروهای داخلی نیز به امید افزایش بیشتر قیمت ها کسی تمایل به فروش ندارد از آن طرف شرکت خودروساز نیز صدور فاکتور را به کندی انجام می دهد. در این شرایط آیا وزارت صنعت همچنان به وعده های خود پرداخته و خبری از سیاست گذاری روشن برای ساماندهی بازار ندارد!

ارسال نظر