مهاجرت معتادان متجاهر به تهران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۰۲:۰۸:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۱۶۰
مهاجرت معتادان متجاهر به تهران

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران گفت: برخي معتادان متجاهر از استان‌هاي ديگر به تهران مي‌آيند كه در جمع‌آوري و ساماندهي، اين افراد به مراكز نگهداري استان‌هاي مبدأ اعزام مي‌شوند.

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران گفت: برخي معتادان متجاهر از استان‌هاي ديگر به تهران مي‌آيند كه در جمع‌آوري و ساماندهي، اين افراد به مراكز نگهداري استان‌هاي مبدأ اعزام مي‌شوند.

استان تهران ظرفيت نگهداري از ۲۵ هزار معتاد متجاهر را در مراكز ماده ۱۶ دارد و از اين نظر در رتبه نخست كشوري قرار گرفته است. طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر معتادان به مواد مخدر و روان گردان فاقد گواهي موضوع ماده (۱۵) و متجاهر به اعتياد، با دستور مقام قضايي براي مدت يك تا سه ماه در مراكز دولتي و مجاز درمان و كاهش آسيب نگهداري مي‌شوند.

به تازگي معاون قضايي رييس كل و رييس حوزه رياست دادگستري استان تهران اعلام كرده است كه برخي از شهرستان‌هاي شرق اين استان فاقد مراكز و محل نگهداري معتادان متجاهر موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و برخي ديگر فاقد ظرفيت و فضاي مناسب هستند.

مرتضي تورك در اين باره توضيح داد: يكي از چالش‌ها و مشكلات در طرح جمع‌آوري معتادين متجاهر توسط فراجا، نبود و كمبود مراكز است. همه دستگاه‌هاي
ذي ربط بايد تلاش خود را براي خروج از اين وضعيت به‌كار گيرند و مشاركت‌هاي لازم را داشته باشند.

معاون قضايي رييس دادگستري كل استان تهران خاطرنشان كرد: دادستان شهرستان‌ها از فرمانداران براي برطرف شدن و بهبود وضعيت مطالبه كنند تا بزودي مشكل حل شود. تورك در ادامه به مديركل سازمان بهزيستي استان فرصت داد تا افزايش ظرفيت مراكز و محل نگهداري معتادان متجاهر را در شهرستان‌هاي شرق استان ظرف يك ماه آينده آماده و ايجاد كند.

اخيرا هم معاون امور توسعه پيشگيري اداره كل بهزيستي استان تهران به ايرنا گفت كه هشت مركز غربالگري در اين استان فعال است و با ظرفيت‌سازي شكل گرفته توسط بهزيستي، همه معتادان جمع‌آوري شده غربالگري مي‌شوند.

«ابوالفضل نيكوكار» معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران نيز درباره مراكز ماده ۱۶ و جمع‌آوري معتادان متجاهر، اظهار داشت: مراكز نگهداري معتادان متجاهر با ظرفيتي بالغ بر ۲۵ هزار نفر در استان تهران فعال است و در اين ميان، ياورشهرهاي شهرداري تهران، مركز بازپروري، صيانت و اشتغال‌زايي شهيد زياديان، كمپ ترك اعتياد اخوان و مركز نگهداري معتادان متجاهر در فشافويه همه براي ساماندهي معتادان متجاهر در تلاش هستند و كارگروهي با مشاركت نهادهاي متولي نسبت به جمع‌آوري و اسكان اين افراد تصميم‌گيري و اقدام مي‌كند همچنين مدت نگهداري و دوره درمان آنها را تا يك سال افزايش مي‌دهند.

او با تاكيد بر لزوم بازپروري معتادان متجاهر، ادامه داد: بازآموزي و كارآموزي دو اقدام مهم در مراكز ماده ۱۶ است و دوره‌هاي آموزشي با هماهنگي سازمان فني‌وحرفه‌اي براي مهارت‌آموزي و حرفه‌آموزي آنها در اين مراكز برگزار مي‌شود همچنين بيمه اين افراد نيز در دستور كار نهادهاي متولي قرار دارد.

نيكوكار اضافه كرد: اقدام ديگر در مراكز ماده ۱۶ اين است كه در كنار افزايش ظرفيت و مدت زمان نگهداري از معتادان متجاهر، خانواده‌هاي آنها نيز شناسايي و دعوت مي‌شوند و تا با برگزاري دوره‌هاي مشاوره و روانشناسي، زمينه براي بازگشت اين افراد به خانواده فراهم شود.

ارسال نظر