برخورد بي‌تعارف تركيه براي حفظ حاكميت مجازي؛ وي‌پي‌ان‌ها فيلتر شدند

۱۴۰۲/۱۱/۰۱ - ۰۱:۴۲:۵۰
کد خبر: ۳۰۵۰۶۱

تركيه در آستانه انتخابات مهم، دسترسي به ۱۷ فراهم‌كننده سرويس وي‌پي‌ان در اين كشور را مسدود كرد. به گزارش ايسنا، با اقدام رگولاتور مخابرات تركيه براي ممنوع كردن تعدادي از محبوب‌ترين اپليكيشن‌هاي وي‌پي‌ان، مخاطبان تركيه راه ديگري را براي وبگردي ناشناس از دست مي‌دهند. تركيه مدت‌هاست كه كنترل شديدي روي فضاي اينترنت اعمال مي‌كند.

تركيه در آستانه انتخابات مهم، دسترسي به ۱۷ فراهم‌كننده سرويس وي‌پي‌ان در اين كشور را مسدود كرد. به گزارش ايسنا، با اقدام رگولاتور مخابرات تركيه براي ممنوع كردن تعدادي از محبوب‌ترين اپليكيشن‌هاي وي‌پي‌ان، مخاطبان تركيه راه ديگري را براي وبگردي ناشناس از دست مي‌دهند. تركيه مدت‌هاست كه كنترل شديدي روي فضاي اينترنت اعمال مي‌كند. نهادهاي نظارتي اين كشور به‌طور معمول دسترسي به وب سايت‌هاي مستهجن را مسدود كرده و شايد مهم‌تر از آن، دسترسي به سايت‌هاي خبري منتقد رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور و همچنين پلتفرم‌هاي آنلاين مخالف را محدود مي‌كنند. اكنون به نظر مي‌رسد كه آنكارا اين محدوديت‌ها را به سطح جديدي رسانده است و با الگوبرداري از كشورهاي ديگر نظير چين و روسيه، به شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي دستور داده است تا دسترسي به بيش از ده‌ها سرويس وي‌پي‌ان را مسدود كنند. وي‌پي‌ان‌ها، سرويس‌هاي ارزاني هستند كه ترافيك اينترنتي كاربران را رمزگذاري كرده و به كاربران اجازه مي‌دهند به شكل ناشناس به وب گردي پرداخته و مستقل از هر گونه محدوديت در كشور خود، هر محتوايي را كه دوست دارند مشاهده كنند. طبق گزارش روزنامه فايننشيال تايمز، ممنوعيت سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات تركيه كه نهاد نظارتي اين كشور است، در واقع در دسامبر ۲۰۲۳ اعمال شد و به نظر مي‌رسد كه هدف آن، جلوگيري از دسترسي به وب‌سايت‌هاي مسدود شده است كه هنوز از طريق سرويس وي‌پي‌ان، قابل دسترسي بودند. سازمان‌هاي غيرانتفاعي غربي مانند موسسه امريكايي خانه آزادي، تركيه را در ميان كشورهايي رتبه‌بندي كرده‌اند كه از نظر آزاد آنلاين، آزاد نيستند. بر اساس گزارش سايبرنيوز، در گزارش سانسور اينترنت كه از سوي انجمن مطالعات قانون و رسانه منتشر شده است، آمده است: دسترسي به دستكم ۳۵ هزار نام دامنه، ۳۱۹۶ مقاله خبري، ۲۰۹۰ پست شبكه اجتماعي و ۸۱۴ حساب شبكه اجتماعي در سال ۲۰۲۲، مسدود شدند.

 

توييتر تن به همكاري با تركيه داد

اما نظارت تركيه بر فضاي آنلاين، تنها محدود به جلوگيري از دسترسي به وب سايت‌هاي مستهجن و محتواي مخالف دولت نيست و يك حاكميت همه‌جانبه را شامل مي‌شود. بهمن سال گذشته، پس از وقوع زلزله مرگباري كه هزاران كشته در جنوب تركيه و شمال سوريه بر جاي گذاشت، تركيه براي مقابله با نشر اطلاعات غلط و شايعات، دسترسي به شبكه اجتماعي توييتر يا ايكس فعلي را محدود كرد. عمر فاتح سايان، معاون وزير حمل و نقل و زيرساخت تركيه در آن زمان اعلام كرده بود در گفت‌وگو با مديريت توييتر، انتظار براي همكاري اين پلتفرم در مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست همزمان با ادامه امدادرساني به زلزله‌زدگان را گوشزد كرده است.

سايان در توييتي گفته بود: درخواست‌هاي ما روشن است، همكاري قوي در مبارزه با اطلاعات نادرست و گزارش‌هاي جعلي و اقدام فوري عليه حساب‌هاي جعلي و تدابير عليه محتوايي كه به نظم و امنيت عمومي آسيب مي‌زند.

ارسال نظر