رشد اقتصادي با حضور بخش خصوصي محقق مي‌شود

۱۴۰۲/۱۱/۰۱ - ۰۱:۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۰۵۰۴۳

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي به بيان توضيحاتي درباره اهميت انحصار زدايي از توسعه ميادين نفت و گاز كه در برنامه هفتم توسعه پرداخت وگفت: بخش خصوصي بايد در توسعه صنعت نفت حضور داشته باشد.

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي به بيان توضيحاتي درباره اهميت انحصار زدايي از توسعه ميادين نفت و گاز كه در برنامه هفتم توسعه پرداخت وگفت: بخش خصوصي بايد در توسعه صنعت نفت حضور داشته باشد.
سعيد ميرترابي، استاد دانشگاه و كارشناس ارشد حوزه انرژي در گفت‌وگو با مهر، درباره ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه براي ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز گفت: واقعيت اين است كه ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز كه در برنامه هفتم مصوب شده در بعد كلان رويكرد مثبتي است. وي در ادامه بيان كرد: تاكنون فقط دولت در اين حوزه فعال بوده و انحصار موجود در اين بخش عواقب زيادي مثل ناترازي انرژي را براي ما در پي داشته است. ميرترابي بيان كرد: البته واقعيت است كه بخش خصوصي در ايران به دليل اينكه دهه‌ها از فعاليت و حضور در حوزه نفت و گاز دور بوده است و بخش بالادستي نفت و گاز به‌طور كامل و 
پايين دستي به صورت ميانگين در دست دولت بوده است بخش خصوصي از تجربه كافي براي حضور در توسعه ميادين نفت و گاز برخوردار نيست. اين استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اينكه بخش نفت ما شرايط تحريمي دارد و محدوديت‌هاي خاص و شفافيت كمي در اين حوزه وجود دارد، بخش خصوصي به‌طور معمول نتواند در اين بخش ورود كند و در گام‌هاي ابتدايي بيشتر زمينه ورود بخش غير دولتي و خصولتي در اين حوزه فراهم مي‌شود. وي بيان كرد: بخش خصولتي تجربه حضور در حوزه نفت و گاز و توسعه ميادين داشته‌اند. اين مصوبه راهي است كه بخش خصوصي در اين حوزه به مرور وارد شود. وي افزود: شكستن انحصار در صنعت نفت و گاز ايران داراي پتانسيل بازگشايي طيف وسيعي از مزايا از جمله پيشرفت‌هاي فناوري، سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، ايجاد شغل، رشد اقتصادي و افزايش پايداري زيست‌محيطي است. اين استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ برنامه هفتم مي‌توان بخشي از مشكلات مالي در حوزه نفت و گاز را حل كرد ولي بخش مديريتي قطعاً در برابر اين بند مقاومت خواهند كرد. اين كارشناس انرژي بيان كرد: در كليت موضوع و با توجه به محدوديت‌هاي منابع قطعاً حضور بخش خصوصي فتح باب خوبي است.
ميرترابي توضيح داد: شكستن انحصار توسعه ميادين نفت و گاز مي‌تواند يك صنعت نفت و گاز رقابتي‌تر و پوياتر ايجاد كند كه فرصت‌هاي شغلي قابل توجهي را با خود به همراه دارد. مشاركت بخش خصوصي مي‌تواند منجر به ايجاد شغل در بخش‌هاي مختلف از جمله اكتشاف، حفاري، مهندسي، لجستيك و خدمات پشتيباني شود.

ارسال نظر