گام جديد براي حمايت از صادرات به روسيه

كريدور سرد بندر ساليانكا راه‌اندازي شد

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۳۸:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۹۷۸

اولين محموله صادراتي مركبات ايران، از طريق بندر روسي ساليانكا به مراكز مصرف روسيه ارسال شد. با اتمام مراحل طراحي و ساخت كريدور سرد در بندر ايراني ساليانكا كه با سرمايه‌گذاري گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران انجام گرفته است، امكان بازرسي، نمونه‌برداري، انجام آزمايشات جهت ترخيص گمركي و انتقال كالاهاي فاسد شدني كانتينرهاي يخچالي به كاميون‌هاي يخچال‌دار در فضاي كاملاً بهداشتي و دماي كنترل شده تحت نظارت سازمان‌هاي بهداشت روسيه فراهم شد.

اولين محموله صادراتي مركبات ايران، از طريق بندر روسي ساليانكا به مراكز مصرف روسيه ارسال شد. با اتمام مراحل طراحي و ساخت كريدور سرد در بندر ايراني ساليانكا كه با سرمايه‌گذاري گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران انجام گرفته است، امكان بازرسي، نمونه‌برداري، انجام آزمايشات جهت ترخيص گمركي و انتقال كالاهاي فاسد شدني كانتينرهاي يخچالي به كاميون‌هاي يخچال‌دار در فضاي كاملاً بهداشتي و دماي كنترل شده تحت نظارت سازمان‌هاي بهداشت روسيه فراهم شد. به گزارش ايسنا، اين قابليت در تمامي بنادر خزري روسيه، منحصر به فرد است و با ظرفيت نگهداري ۴۰ كانتينر يخچالي در منطقه گمركي اين بندر در كنار روش سنتي حمل زميني، گامي تازه جهت توسعه صادرات ايران به روسيه ايجاد كرده است.

همچنين با پيگيري‌هاي مقامات استانداري مازندران و همكاري گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، اولين محموله صادراتي شامل هشت دستگاه كانتينر يخچالي حاوي مركبات استان مازندران كه از بندر اميرآباد به مقصد آستراخان روسيه حمل شده بود، پس از انجام مراحل نظارت بهداشتي و تشريفات گمركي و بارگيري در كاميون‌هاي يخچال‌دار، به مراكز عمده پخش در روسيه ارسال شد و محموله‌هاي بعدي نيز هم‌اكنون در حال حمل دريايي به روسيه هستند.

بر اساس اين گزارش، بندر ساليانكا در شمال غربي درياي خزر و از جمله بنادر واقع در استان آستاراخان روسيه كه در دهانه رود ولگا قرار دارد هم‌اكنون تحت مالكيت و راهبري گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش «تعادل»، اواخر فروردين سال جاري، سفير ايران در روسيه خبر داد كه سازمان بنادر و كشتيراني ايران ۵۳ درصد از سهام بندر «ساليانكا» را خريداري كرده است. مساله‌اي كه در كنار ايجاد مزيت‌هاي راهبردي براي ايران، مي‌تواند به مثابه تكميل حلقه كريدور شمال- جنوب كشور نيز ارزيابي شود و به وجود برخي ناملايمات روس‌ها در پذيرش كشتي‌هاي ايراني پايان دهد. به گفته سيدكاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه، خوشبختانه ما در طي سال‌هاي اخير در موضوع مبادلات تجاري با اين كشور از رشد مناسبي برخوردار بوده‌ايم. ايران در سال ۲۰۱۹ ميلادي تجارت يك ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلاري با روسيه رقم زده است، اما اكنون بر اساس آمار منتشر شده از سوي گمرك روسيه اين رقم به بالغ بر ۵ ميليارد دلار رسيده است هر چند تصور ما بر اين است كه اين عدد بالاتر از رقم اعلامي است چراكه بخشي از كالا‌هاي ايراني از طريق بندر آكتائو قزاقستان به روسيه وارد مي‌شوند. هم‌اكنون با توجه به اينكه روسيه كشوري تحريمي بوده و ارتباط آن با غرب قطع شده است، روابطش با ايران بسيار حائز اهميت است به خصوص اينكه به اذعان روسيه اين كشور از بندر سن پترزبورگ و ساير راه‌هاي دريايي خود سالانه بالغ بر ۳۰۰ ميليون تُن كالا به اروپا صادر مي‌كرده است، اما اكنون اين رقم قرار است از مسير تركيه و ايران عبور كند و تصور روسيه هم اين است كه حداقل ۵۰ ميليون تُن كالا را از طريق ايران صادر كنند.

 

3 هكتار به مساحت بندر ايراني ساليانكا اضافه شد

بر اساس اين گزارش، در اواخر تيرماه سال جاري نيز گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در راستاي توسعه تجارت ايران و روسيه و تقويت حمل بار از طريق كريدور شمال- جنوب سه هكتار زمين به مساحت بندر ايراني ساليانكا در آستاراخان روسيه اضافه كرد. بندر ساليانكا با مساحت ۱۵ هكتار و دارا بودن پنج پست اسكله، در حال حاضر بزرگ‌ترين بندر منطقه آستاراخان به شمار مي‌رود. افزايش پسكرانه بندر ساليانكا به مقدار سه هكتار در راستاي افزايش ظرفيت بندر از محل منابع درآمدي اين بندر انجام شده و برنامه‌ريزي براي افزايش سه هكتار ديگر نيز در دست اقدام است؛ اين در شرايطي است كه با تحولات صورت گرفته در حوزه سخت‌افزاري و مديريتي در بندر ساليانكا، عمليات اين بندر نسبت به گذشته ۳۵ درصد افزايش يافته است. نكته حائز اهميت آن است كه افزايش ظرفيت براي يك بندر مستلزم توسعه پسكرانه بوده كه به همين سبب با خريد و اجاره زمين، توسعه آن كليد خورده است؛ بنابراين انتظارمي رود مساحت بندر در مجموع تا پايان سال، به بيست و يك هكتار برسد كه اين به معناي، افزايش ۴۰ درصدي ظرفيت پسكرانه است.

ارسال نظر