چرا اوپك و نماينده ايران در اين سازمان مهم است؟

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۱:۰۷
کد خبر: ۳۰۴۹۶۸

نماينده پيشين ايران در هيات عامل اوپك گفت: نماينده هيات عامل و نماينده ملي بايد به مسائل اوپك آشنا باشند، در جلساتي شركت مي‌كنند كه مباحث به زبان انگليسي مطرح مي‌شود بنابراين بايد به زبان انگليسي مسلط باشند و مطالب را درك كرده و بتوانند پاسخ دهند، بنابراين نماينده ملي بايد اوپك را بشناسد و بتواند در جلسات مشاركت فعال داشته باشد.

نماينده پيشين ايران در هيات عامل اوپك گفت: نماينده هيات عامل و نماينده ملي بايد به مسائل اوپك آشنا باشند، در جلساتي شركت مي‌كنند كه مباحث به زبان انگليسي مطرح مي‌شود بنابراين بايد به زبان انگليسي مسلط باشند و مطالب را درك كرده و بتوانند پاسخ دهند، بنابراين نماينده ملي بايد اوپك را بشناسد و بتواند در جلسات مشاركت فعال داشته باشد. به گزارش ايلنا، اخيرا فردي بنام محمود بيرانوند به عنوان مديركل امور اوپك و مجامع انرژي منصوب شده كه آنگونه كه از شواهد پيداست فرد مذكور سابقه‌اي در حوزه نفت و امور بين‌الملل نداشته است. جايگاه اوپك در سطح كشورهاي توليدكننده و مصرف‌كننده نفت جهان بر همگان روشن است سازماني مهم كه حضور هر نماينده‌اي از ايران به عنوان عضو باسابقه و از موسسان اصلي كه روزگاري حرف اول را در آن مي‌زد در بازار جهاني تاثيرگذار است و هر اظهارنظر يا تصميم و رايي مي‌تواند به نفع يا ضرر ايران، اعضا، توليدكنندگان و خريداران نفت شود.  در همين ارتباط و در ارزيابي انتصاب اخير در مديريت امور اوپك محمدعلي خطيبي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، اظهار داشت: تاكنون افراد مختلفي در اين سمت منصوب شده‌ و هر يك عملكردي داشته‌اند اما در هر حال هر فردي را بايد در عمل محك زد و نمي‌توان پيش‌داوري و قضاوت كرد، بايد عملكرد ايشان را ببينيم، هنوز چيزي از عملكرد ايشان نديده‌ايم بايد در عمل مديريت را ببينيم و بعد قضاوت كنيم. وي افزود: ارتباط ما با اوپك در ۳ سطح است و بالاترين سطح وزير است كه با اوپك ارتباط دارد و در اجلاس‌ها شركت مي‌كند و مهم‌ترين تصميمات هم در اجلاس وزارتي اتخاذ مي‌شود؛ در واقع بالاترين سطح ارتباط ما با اوپك؛ وزير است. ارتباط بعدي نماينده و هيات عامل است كه هر كشوري يك نماينده دارد كه در اين سطح هم تصميمات مهمي گرفته مي‌شود سطح سوم نماينده ملي است. نماينده پيشين ايران در هيات عامل اوپك خاطرنشان كرد: نماينده هيات عامل و نماينده ملي بايد به مسائل اوپك آشنا باشند، در جلساتي شركت مي‌كنند كه مباحث به زبان انگليسي مطرح مي‌شود بنابراين بايد به زبان انگليسي مسلط باشد و مطالب را درك كرده و بتواند پاسخ دهد، بنابراين سطح هيات عامل در اوپك و نماينده ملي بايد از اوپك شناخت داشته باشد و بتواند در جلسات مشاركت فعال داشته باشند. وي تاكيد كرد: در سطح هيات عامل و نماينده ملي بايد افرادي آشنا با اوپك و در جلسات به زبان آشنا باشند البته معمولا تيم در جلسات شركت مي‌كند و اگر يك نفر به هر دلايلي ضعف داشته باشد بقيه اعضاي تيم بايد ضعف را برطرف كنند كه تيم بتواند در سطح قابل قبول مشاركت و مباحث را دنبال كرده و از منافع ما دفاع كند.
در هر حال آنچه واضح است؛ هماهنگي و يكپارچه‌سازي سياست‌هاي نفت كشورهاي عضو و تعيين بهترين راه براي تأمين منافع جمعي يا فردي آنها، طراحي شيوه‌هايي براي تضمين ثبات قيمت نفت در بازار نفت بين‌المللي به منظور از بين بردن نوسانات مضر و غير ضروري؛ عنايت و توجه ويژه به كشورهاي توليدكننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم كردن درآمد ثابت براي كشورهاي توليدكننده نفت؛ تأمين نفت كشورهاي مصرف‌كننده از جمله وظايف اين سازمان و اعضا است و اكنون اين سوال مطرح است كه جناب سرهنگ اين توانايي‌ها را خواهد داشت يا خير؟

ارسال نظر