تهرانيها روزي ۸۰ ليتر بيشتر از كشورهاي پيشرفته آب مصرف ميكنند
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران از مصرف ۲۳ درصد آب شرب كشور در استان تهران خبر داد و گفت: ميزان مصرف آب شهروندان تهراني فراتر از الگوي مصرف است و هر شهروند تهراني در شبانهروز ۲۵۰ ليتر آب مصرف ميكند در حالي كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته كه از ميانگين بارندگي بالاتري در مقايسه با ايران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ ليتر در شبانهروز است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران از مصرف ۲۳ درصد آب شرب كشور در استان تهران خبر داد و گفت: ميزان مصرف آب شهروندان تهراني فراتر از الگوي مصرف است و هر شهروند تهراني در شبانهروز ۲۵۰ ليتر آب مصرف ميكند در حالي كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته كه از ميانگين بارندگي بالاتري در مقايسه با ايران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ ليتر در شبانهروز است.
محسن اردكاني در مجمع روابط عموميهاي آبفاي استان تهران گفت: مشتركان استان تهران سالانه ۱.۵ ميليارد مترمكعب و مشتركان شهر تهران سالانه ۱.۲ ميليارد مترمكعب آب مصرف ميكنند.
وي با اشاره به محدوديتهاي منابع آبي استان تهران، طولاني شدن دوره خشكسالي از دو سال به چهار سال و رشد ۳۳ درصدي مشتركان آب استان تهران، تصريح كرد: با وجود آب كمتر، شمار مصرفكنندگان آب بيشتر شده اما با اين حال، حتي آب شرب يك واحد مسكوني نيز قطع نشده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران متغير نيروي انساني را در جبران كمبود منابع آبي تهران تعيينكننده خواند و گفت: با وجود آنكه تمامي متغيرهاي تامين آب در استان تهران در يك دهه اخير ثابت بوده اما متغير نيروي انساني كمبودها را جبران كرده است و خانواده ۱۲ هزار نفري آبفاي استان تهران با اتكال به فضل خدا، همراهي مشتركان و توان مضاعف خود توانسته است تقاضاي مصرف را مديريت كند.
اردكاني تصريح كرد: موضوع آب را اولويت نخست كشور خواند و خواستار همكاري تمامي دستگاههاي فرهنگي در زمينه ترويج فرهنگ مصرف بهينه آب شد.
وي اولويت فعاليتهاي شركت آب و فاضلاب استان تهران در سال آبي جاري را مديريت مصرف و تقاضا و سه ركن اساسي مديريت تقاضا را اركان قانوني، ابزاري و فرهنگي برشمرد و افزود: ركن قانوني شامل اقدامهايي نظير تعديل قيمت آب و ركن ابزاري شامل اقدامهايي چون استفاده از كاهندههاي مصرف و شيرهاي اهرمي و ... است اما ركن فرهنگي شامل فعاليتهايي است كه بار سنگين آن بر دوش همكاران روابط عمومي شركتها قرار دارد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران با اين حال فرهنگسازي مصرف بهينه آب را يك اقدام فرابخشي خواند و تصريح كرد: امروز موضوع آب در صدر همه اولويتهاي كشور قرار دارد، بسياري از دستگاهها بهويژه دستگاههاي فرهنگي بايد با تمام توان در زمينه ترويج فرهنگ بهينه مصرف آب وارد ميدان شوند.
اردكاني ماموريت و وظيفه رسانهها را سنگينتر از ساير حوزهها اعلام و تصريح كرد: كساني كه منادي مصرف بهينه آب هستند، ابتدا بايد خود عامل به اين حرف باشند.
وي با اشاره به پويشهاي موثري چون «آب بهتر است يا ثروت » و «تهران؛ شهر حساس به آب» كه در ماههاي اخير توسط روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران شكل گرفته و بهواسطه استقبال شهروندان، در ساير استانها نيز فراگير شده است، افزود: اين اقدامهاي موثر در راستاي شكلگيري قرارگاه رسانه و تشكيل اتاق فكر توليد محتوا در اين شركت انجام شده و ثابت كرده است اگر محتوا و سخن خوبي توليد و با لحن مناسب در زمان و مكان درستي ارايه شود، مورد پسند شهروندان خواهد بود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران تصريح كرد: چنانچه محتواهاي توليدي و پيامها هنرمندانه باشد و مورد پذيرش مردم قرار گيرد، واكنش درخوري از مصرفكنندگان خواهيم گرفت و اگر بتوانيم در اين زمينه، ۱۰ درصد در مصرف مشتركان اثرگذار باشيم، به اندازه دو برابر سد لتيان يا بيش از ۳۰۰ حلقه چاه از هدررفت آب جلوگيري خواهيم كرد.