رييس‌جمهور:

افراد متصل به قدرت بيشتر از سايرين بايد قوانين را رعايت كنند

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۰۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۴۹۵۹

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بايد طرحي نو در انداخت، روش‌هاي فعلي اداري و بروكراسي پيچيده را موجب نارضايتي مردم برشمرد و با اشاره به اينكه اين وضعيت زيبنده نظام اسلامي نيست، خاطرنشان كرد: مردم عدالت، دوري از تبعيض و سلامت اداري را مي‌خواهند كه اينها خودش مايه آرامش زندگي آنهاست.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بايد طرحي نو در انداخت، روش‌هاي فعلي اداري و بروكراسي پيچيده را موجب نارضايتي مردم برشمرد و با اشاره به اينكه اين وضعيت زيبنده نظام اسلامي نيست، خاطرنشان كرد: مردم عدالت، دوري از تبعيض و سلامت اداري را مي‌خواهند كه اينها خودش مايه آرامش زندگي آنهاست. سيد ابراهيم رييسي در پايان سفر دولت مردمي به شهرستان‌هاي استان تهران، در نشست شوراي اداري شهرستان‌هاي دماوند و فيروزكوه، با تبريك ايام ماه رجب به تشريح اهميت بهره گرفتن مسوولان از قدرت لايزال الهي در انجام مسووليت‌ها اشاره و تصريح كرد: اينكه مي‌بينيم امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي مختلف اهميتي به قدرت‌هاي جهاني نمي‌داده و نمي‌دهند ناشي از ارتباط و اتصال آنها به قدرت لايزال خداوند متعال است. رييس‌جمهور با بيان اينكه ايستادگي و مقاومت امروز فلسطينيان مظلوم و مقتدر غزه نيز برگرفته از ارتباط و اتصال اين مردم با خداوند و بهره گرفتن از منبع اصلي قدرت است، افزود: اينكه مردم و مقاومت فلسطيني بدون نيرو و تجهيزات معمول و مرسوم در برابر جنايات يك ارتش مجهز كه مستظهر به پشتيباني تمام و كمال قدرت‌هاي جهاني نيز هست، بيش از 100 روز ايستادگي كرده، ناشي از توكل و اتصال آنها به خداوند متعال است. رييسي با تاكيد بر اهميت توكل و اتصال مسوولان به قدرت الهي اظهار داشت: در نظام‌هاي مديريتي و سياسي مختلف معمولا ساز و كارهايي براي نظارت بر عملكرد مسوولان طراحي مي‌شود و در نظام مديريتي ما نيز چنين ساز و كارهايي ديده شده است، اما نظام مديريتي در جمهوري اسلامي ايران يك تفاوت جدي با ديگر نظام‌هاي مديريتي دارد كه عبارت است از اينكه مسوولان اينجا قبل از هر ساز و كار نظارتي خود را در محضر و تحت نظارت الهي مي‌بينند. رييس‌جمهور با بيان اينكه كارآمدترين ساز و كار نظارتي، نظام خودكنترلي است، خاطرنشان كرد: در چنين نظام نظارتي مسوولان و كاركنان چه نظارت سازماني بر آنها باشد و چه نباشد، از آنجا كه خود را در محضر الهي مي‌دانند، در آشكار و پنهان مرتكب تخلف، فساد و خطا نمي‌شوند. رييسي در ادامه بر اهميت توجه به اخلاق حرفه‌اي و عمومي در سازمان‌ها و دستگاه‌ها تاكيد كرد و گفت: كم‌كاري، بي‌نظمي، توجه نكردن به حقوق مردم و توجه نكردن به اقتضائات از جمله منكرها در اخلاق حرفه‌اي و عمومي هستند كه بايد مورد توجه قرار گرفته و تلاش شود معروف‌ها كه عبارتند از كار جهادي، نظم و توجه به حقوق مردم در ادارت و دستگاه‌ها ترويج شوند. رييس‌جمهور با بيان اينكه در نظامات مديريتي معمولا بالاترين حد از رعايت حقوق مردم در قالب شعارهايي مثل مشتري‌مداري يا حق با ارباب رجوع است، تبلور مي‌يابد، افزود: در نظام مديريت اسلامي هر مسوول، مدير و كارمندي بالاتر از مشتري مداري به مردم و ارباب رجوع عشق مي‌ورزد و از سر عشق و علاقه به مراجعان كارهاي آنها را حتي فراتر از چارچوب‌هاي اداري دنبال مي‌كنند. 
رييسي خطاب به مديران با بيان اينكه همانطور كه شما درباره كار گذشتگان و نيز ديگران قضاوت كرده و مي‌كنيد، يقين داشته باشيد كه ديگران نيز درباره عملكرد شما قضاوت خواهند كرد، اظهار داشت: خواسته مردم از شما به عنوان مسوولان دولت مردمي اين است كه خود را در منظر خداوند ببينيد و به شكل واقعي و جهادي دنبال حل مسائل و مشكلات باشيد. رييس‌جمهور تصريح كرد: همين شما و ما كه زير اين سقف نشسته‌ايم مسوول گره‌گشايي از زندگي و تامين مطالبات مردم هستيم و همانطور كه مردم از ما انتظار حل مشكلات را دارند، خداوند نيز از ما انتظار دارد كه وقت و توان خود را صرف رسيدگي به مسائل مردم كنيم. رييسي در ادامه با اشاره به خوش آب و هوا بودن منطقه دماوند و فيروزكوه و تمايل مردم براي استفاده از اين موهبت خاطرنشان كرد: طبيعتا همه مردم دوست دارند كه در مناطقي مثل دماوند و فيروزكوه خانه و محل اقامت داشته باشند، اما اين مساله با محدوديت‌هايي مواجه است. اينكه مردم ببينند در برابر اين محدوديت‌ها نسبت به آنها تبعيض اعمال شود بسيار باعث نارضايتي خواهد بود. رييس‌جمهور گفت: اينكه مردم ببينند قانون فقط براي برخي اعمال مي‌شود و برخي كه به قدرت متصل هستند از اعمال قانون مستثني مي‌شوند باعث احساس بي‌عدالتي و ايجاد نارضايتي مي‌شود. مردم از اين دولت انتظار اجراي عدالت و جلوگيري از تبعيض را دارند؛ تصور نكنيم مردم بي‌عدالتي را فراموش مي‌كنند، بلكه اجحاف و بي‌عدالتي و تبعيض در ذهن مردم مي‌ماند. رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه مردم مسائل و مشكلات را بسيار خوب رصد مي‌كنند، اظهار داشت: شايد مردم در اين باره مطلبي به ما نگويند، اما اگر پاي حرف دلشان بنشينيد مطرح مي‌كنند و عنوان مي‌دارند كه انتظار چنين وضعي را نداشتند. 
رييسي بر ضرورت اجراي مساله عدالت به نحوي كه همه مردم اجراي آن را حس كنند تأكيد كرد و افزود: مردم نبايد حس كنند كه در اجراي مقررات تبعيض وجود دارد. ساخت و ساز و تغيير كاربري‌ها نبايد مورد اغماض واقع شود و مردم اين را بايد در عمل مشاهده كنند. نبايد با يك ديوار اضافه‌اي كه يك فرد روستايي در زمين خود احداث كند، برخورد شود، اما در شهر جلوي چشم چندين روستايي ساخت و سازهاي غيرمجاز صورت گيرد. رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه هر كار غيرمجازي براي ادارات و سازمان‌ها بايد «غيرمجازتر» محسوب شود، گفت: ادارات و سازمان‌ها، نماد و نمود اجراي قانون هستند. رييسي در بخش ديگري از سخنان خود از ضرورت اجراي عدالت در فرآيند جذب و ارتقاي نيروي انساني در ادارات دولتي سخن گفت و افزود: وقتي اين عدالت اجرا نشود، نيروي‌هاي اداري اعتراض مي‌كنند كه چرا من با سابقه و مدرك تحصيلي بيشتر و بالاتر مشمول ارتقا نشدم و ديگري با سابقه كمتر و مدرك تحصيلي پايين‌تر ارتقا يافت؟ رييس‌جمهور بر مسووليت تك تك مديران و مسوولان كشور در حوزه اجراي عدالت تاكيد كرد و با تصريح بر اين نكته كه حتي اندك بي‌عدالتي هم زياد است، عنوان داشت: مردم شهيد داده كشور ما چشم‌انتظارند و نگاه مي‌كنند كه مسوولان چگونه عمل مي‌كنند. برخي در توجيه مي‌گويند كه اين اشتباه در دوران مديريت سابق صورت گرفته است در حالي كه نقص‌ها و كمبودها نبايد مشمول مرور زمان شود.

ارسال نظر