امريكايي‌ها يك‌بار آب سنگين ايران را خريداري كردند

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - ۰۱:۴۰:۳۷
کد خبر: ۳۰۴۹۰۴

رييس سازمان انرژي اتمي از توليد آفتكش‌هاي جديد هسته‌اي براي نابود كردن آفات از نخلستان‌هاي كشور خبر داد. محمد اسلامي در حاشيه جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران، گفت: سند راهبردي ۲۰ ساله سازمان در ابعاد مختلفي از جمله سلامت مردم و امنيت غذايي است.

رييس سازمان انرژي اتمي از توليد آفتكش‌هاي جديد هسته‌اي براي نابود كردن آفات از نخلستان‌هاي كشور خبر داد. محمد اسلامي در حاشيه جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران، گفت: سند راهبردي ۲۰ ساله سازمان در ابعاد مختلفي از جمله سلامت مردم و امنيت غذايي است. وي ادامه داد: با وجودي كه ظرفيت‌هاي لازم را از سال ۱۳۸۶ دارا بوديم اما در مقايسه با دنيا كارهاي‌مان در اين زمينه را دير شروع كرديم. تا پايان سال سه مركز جديد را در اين راستا افتتاح مي‌كنيم تا گام‌هاي مثبت در جهت حفظ سلامت مردم را با زدودن آفات از محصولات كشاورزي براي جبران عقب‌ماندگي‌ها دنبال كنيم. رييس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: با فناوري جديد هسته‌اي به دنبال پاكسازي آفات موجود در نخلستان‌هاي كشوريم. سامانه‌اي را طراحي و ساخته‌ايم و كارشناسان سازمان انرژي اتمي به صورت ميداني در نخلستان‌هاي كشور در حال آزمايش اين آفت‌كش جديد هستند. اسلامي در پاسخ به پرسشي درباره سطح دسترسي بازرسان آژانس انرژي اتمي به تاسيسات هسته‌اي كشورمان، گفت: ما عضو پادمان هستيم و مطابق پادمان با آژانس همكاري مي‌كنيم و بازرسان آژانس نيز طبق پادمان كارشناس اعزام مي‌كند و در تاسيسات هسته‌اي كشور دوربين نصب مي‌كند. وي ادامه داد: سر و صداي كه اروپايي‌ها هر سه ماه يك بار بر عليه ايران به راه مي‌اندازند بيشتر مربوط به سند برجام است. سند برجام، شده قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل كه ايران نيز به موجب قانون اقدام راهبردي رفتار مي‌كند. گزارش‌هاي آژانس انرژي اتمي عدم انطباق براساس يك سري از بندها را گزارش مي‌كند اما بند ۲۶۳۶ كه ايران در برجام به آن عمل مي‌كند، وظيفه آژانس نيست كه عدم اجراي تعهدات طرف‌هاي برجام را گزارش كند. ما خودمان بايد گزارش دهيم كه اين كار را انجام مي‌دهيم اما گزارش‌هاي ما شنيده نمي‌شود. رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: وقتي طرف اروپايي به تعهداتش عمل نمي‌كند و تحريم‌ها را لغو نمي‌كند ايران نيز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل مي‌كند.
اسلامي اكثر كشورهاي پيشرفته را خريدار آب سنگين ايران دانست و گفت: از آب سنگين هسته‌اي كشورمان نيز مشتاق گرفته و صادر مي‌كنيم. امريكايي‌ها هم يك بار آب سنگين ايران را خريداري كردند. وي در بخش ديگري از سخنانش از عدم اجازه به نمايندگان مجلس براي دخالت در انتصابات سازمان انرژي اتمي سخن گفت.رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به روز هواي پاك، گفت: پاك‌ترين انرژي دنيا، انرژي هسته‌اي است. دنيا اراده كرده نيروگاه‌هاي اتمي‌شان را سه برابر كنند. تاسيس نيروگاه‌هاي اتمي در مقياس بزرگ و كوچك را هدف‌گذاري كرده‌ايم تا گازهاي گلخانه‌اي به صفر برسد.

ارسال نظر