دولت، نمي‌خواهد خودروهاي اسقاطي را از رده خارج كند

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - ۰۰:۳۴:۳۶
کد خبر: ۳۰۴۸۶۸

سرعت اسقاط خودروهاي فرسوده كند است اين در حالي است كه دليل اصلي افت سرعت اسقاط را بايد در هيات دولت جست‌وجو كرد.  رييس انجمن مراكز اسقاط و بازيافت خودرو گفت بررسي آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد تا پايان آذر 1402 در مجموع حدود 50 هزار دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شده است.

سرعت اسقاط خودروهاي فرسوده كند است اين در حالي است كه دليل اصلي افت سرعت اسقاط را بايد در هيات دولت جست‌وجو كرد.  رييس انجمن مراكز اسقاط و بازيافت خودرو گفت بررسي آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد تا پايان آذر 1402 در مجموع حدود 50 هزار دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شده است. محمود مشهدي شريف گفت برنامه‌ريزي شده بود تا در سال جاري در مجموع تيراژ اسقاط خودرو به 100 هزار دستگاه برسد. اما بررسي‌هاي تعداد خودروهاي اسقاطي نشان مي‌دهد حول و حوش 50 درصد خودروهاي هدف‌گذاري شده اسقاط شده است. آن طور كه رييس انجمن مراكز اسقاط و بازيافت خودرو گفت دليل اين عقب ماندگي از برنامه خروج خودروهاي فرسوده در سال جاري را بايد در اقدامات دولت جست‌وجو كرد. مشهدي شريف به تاخير دولت براي ابلاغ آيين نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به عنوان پاشنه آشيل اسقاط خودروهاي فرسوده تاكيد مي‌كند و معتقد است چنانچه دولت ابلاغ اين آيين‌نامه را هر چه سريع‌تر در دستوركار قرار مي‌داد اين امكان وجود داشت تا هدف‌گذاري براي خروج فرسوده‌ها در سال 1402 عملياتي شود. بنابراين اين طور به نظر مي‌رسد كه اسقاط خودروهاي فرسوده بر خلاف شعارهايي كه از سوي سياست‌گذار داده مي‌شود چندان در اولويت دولت قرار ندارد و اين مساله را مي‌توان در تاخير ابلاغ آيين نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به خوبي مشاهده كرد. ابلاغ آيين‌نامه اجرايي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اين امكان را به وجود مي‌آورد تا دست عوامل اجرايي به لحاظ قانوني باز باشد و آنها بتوانند در اين مورد سرعت از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده را افزايش دهند. آمارهايي كه رييس انجمن مراكز اسقاط و بازيافت خودرو از تعداد خودروهاي اسقاطي بيان مي‌كند گوياي اين اين است كه 35 درصد تا 40 درصد خودروهاي در حال تردد كشور، فرسوده هستند. براساس سخنان مشهدي‌شريف اسقاط هر دستگاه خودروي فرسوده مي‌تواند منجر به صرفه جويي هزار و 600 ليتري بنزين در سال شود. اطلاعات منتشر شده نشان مي‌دهد در حال حاضر ميانگين مصرف روزانه بنزين در كشور حدود 113 هزار ليتر است كه از ميانگين توليد فاصله گرفته و اين روند مي‌تواند منجر به وابستگي كشور به واردات بنزين شود.

ارسال نظر