رييس سازمان توسعه تجارت: آيين‌نامه واردات خودروهاي كاركرده به زودي ابلاغ مي‌شود

آخرين وضعيت خودروهاي وارداتي

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - ۰۰:۳۲:۱۵
کد خبر: ۳۰۴۸۶۵
آخرين وضعيت خودروهاي وارداتي

سياست‌گذار خودرويي براي تغيير رويه در روند واردات تلاش مي‌كند تا از مسير كاهش سود بازرگاني امكان ورود خودروهايي را فراهم كند كه با توجه به حجم پايين موتور به همان ميزان نيز بنزين كمتري مصرف مي‌كنند

تعادل|

سياست‌گذار خودرويي براي تغيير رويه در روند واردات تلاش مي‌كند تا از مسير كاهش سود بازرگاني امكان ورود خودروهايي را فراهم كند كه با توجه به حجم پايين موتور به همان ميزان نيز بنزين كمتري مصرف مي‌كنند. چنانچه جاده واردات خودروهاي هيبريدي با توجه به صفر شدن سود بازرگاني عريض شود مي‌تواند در كاهش مصرف سوخت كمك بيشتري بكند. هيات دولت در جديدترين مصوبه خودرويي خود سود بازرگاني بخشي از خودروهاي وارداتي را كاهش داد. اين اتفاق مي‌تواند روي قيمت‌هاي بازاري خودروهاي وارداتي اثرگذار باشد. سود بازرگاني خودروهايي كه حجم موتور آنها زير 1500 سي‌­سي است 15 درصد كاهش يافت. علاوه بر اين سود بازرگاني خودروهاي هيبريدي كه حجم موتور آنها نيز تا 1500 سي­‌سي است نيز از 11 درصد به صفر درصد رسيد. در همين راستا، رييس سازمان توسعه تجارت در خبري اعلام كرد كه به زودي آيين نامه خودروهاي وارداتي ابلاغ مي‌شود.

 

كاهش سود بازرگاني خودروهاي وارداتي

هيات دولت در جديدترين مصوبه خودرويي خود سود بازرگاني بخشي از خودروهاي وارداتي را كاهش داد. اين اتفاق مي‌تواند روي قيمت‌هاي بازاري خودروهاي وارداتي اثرگذار باشد. سود بازرگاني خودروهايي كه حجم موتور آنها زير 1500 سي‌سي است 15 درصد كاهش يافت. علاوه بر اين سود بازرگاني خودروهاي هيبريدي كه حجم موتور آنها نيز تا 1500 سي‌سي است نيز از 11 درصد به صفر درصد رسيد. كاهش سود بازرگاني خودروهاي هيبريدي علاوه بر خودروهاي بنزيني- هيبريدي، شامل خودروهاي ديزلي-هيبريدي نيز خواهد شد. به نظر مي‌رسد سياست‌گذار تلاش دارد علاوه بر اينكه مسير واردات خودرو را هموار كند به دنبال اين است تا با دادن مشوق‌هايي شركت‌هاي واردكننده را ترغيب كند تا واردات خودروهايي كه حجم موتور آن كم است و خودروهاي هيبريدي را در دستور كار قرار دهد.دولت با توجه به ناترازي به وجود امده در بحث بنزين اين ايده را دنبال مي‌كند تا با ورود خودروهاي كم مصرف خارجي اين ناترازي را به نوعي جبران كند. آمارهاي منتشر شده توسط گمرك نشان مي‌دهد تا پايان آذر 1402 در مجموع حدود چهار هزار و 400 دستگاه خودروي سواري وارد شده است. بررسي خودروهاي وارداتي نشان مي‌دهد شركت‌هاي واردكننده به دنبال اين هستند تا محصولاتي از برندهاي جهاني خودروساز را به كشور وارد كنند كه در حوالي سقف قيمتي تعيين شده در آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو باشند. دليل شركت‌هاي واردكننده نيز مشخص است از آنجايي كه اين شركت‌ها به ازاي هر دستگاه خودرويي كه به كشور وارد مي‌كنند درصدي مشخص شده به عنوان حق العمل كاري كه انجام داده‌اند را از دولت دريافت مي‌كنند، طبيعي است كه هر چه قيمت خودروي وارد شده بالاتر باشد، درصد حق العمل كاري آنها نيز افزايش پيدا مي‌كند.

سياست‌گذار خودرويي براي تغيير رويه در روند واردات تلاش مي‌كند تا از مسير كاهش سود بازرگاني امكان ورود خودروهايي را فراهم كند كه با توجه حجم پايين موتور به همان ميزان نيز بنزين كمتري مصرف مي‌كنند. البته اگر جاده واردات خودروهاي هيبريدي با توجه به صفر شده سود بازرگاني عريض شود مي‌تواند در كاهش مصرف سوخت كمك بيشتري بكند. البته فراموش نكنيم سياست‌گذار براي تحريك طرف تقاضا نيز بايد از تجارب ساير كشورها بهره مند شده و با پرداخت بخشي از قيمت خودرو به صورت بلاعوض يا فروش قسطي با اقساط بلندمدت متقاضيان خريد خودرو را ترغيب كند تا به سمت اين خودروها بيايند. افت سود بازرگاني براي خودروهاي سواري با حجم موتور تا 1500 سي­سي تواند كمك كند تا قيمت خودروهاي وارداتي 2023 كاهش يابد و اين اتفاق روي بازار خودرو به خصوص بازار خودروهاي وارداتي تاثيرگذار خواهد بود.ً

ابلاغ آيين‌نامه

واردات خودروهاي كاركرده به زودي

رييس سازمان توسعه تجارت ضمن تشريح آخرين وضعيت واردات خودروي جانبازان و اينكه در اين زمينه توافق شده و به مرحله آخر رسيديم و در حال حاضر بحث بارگذاري سامانه‌اي است، به ابلاغ آيين نامه واردات خودروهاي كاركرده و اينكه به زودي اين اتفاق مي‌افتد اشاره كرد. مهدي ضيغمي در حاشيه افتتاحيه اولين نمايشگاه بين‌المللي صادرات به پاكستان، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: چابهار ظرفيت قابل توجهي دارد و مي‌توان از اين ظرفيت‌ها براي تجارت با هند و پاكستان استفاده كرد. نمايشگاه فعلي نيز با حضور ۱۱۰ شركت و بيش از ۱۴۰ تاجر خارجي برگزار شده است. وي با اشاره به مذاكرات مربوط به تجارت آزاد با پاكستان، گفت: امسال قرارداد تجارت آزاد با سوريه و اوراسيا امضا شده و ونزوئلا و پاكستان هم در برنامه‌هاي بعدي برقراري تجارت آزاد هستند. اين مقام مسوول در ادامه در پاسخ به سوال ايسنا، درباره جديدترين وضعيت واردات خودروهاي كاركرده، اظهار كرد: هيات وزيران پلاك‌گذاري را در فاز اول براي خودروهاي كاركرده در مناطق آزاد مصوب كرد و اعلام شده كه آيين نامه هم به زودي ابلاغ مي‌شود. ضيغمي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا، درباره جديدترين وضعيت خودروهاي جانبازان نيز گفت: در اين زمينه توافق شده و به مرحله آخر رسيديم كه بحث بارگذاري سامانه‌اي است. جانبازان هم مي‌توانند از طريق شركت‌هاي معرفي شده خودرو وارد كنند و هم خودروهايي كه امكان ارايه خدمات پس از فروش آنها وجود دارد كه ۱۰ تا ۱۵ روز آينده براي اطلاع آنها در سامانه بارگذاري مي‌شوند. اولويت اول هم جانبازان بالاي ۷۵ درصد هستند كه مي‌توانند خودروي مورد نظر خود را در سامانه انتخاب كنند كه يا خودشان وارد كنند يا به شركت‌هايي كه خودرو وارد مي‌كنند، مجوز دهند. وي در ادامه با بيان اينكه با توجه به عطش بازار خودرو در شش سال گذشته هدف از پلاك‌گذاري ملي براي خودروها در مناطق آزاد هم كنترل بازار است، تصريح كرد: البته همچنان واردات خودروهاي امريكايي ممنوع است و اين جزو قوانين بوده و هست. معاون وزير صمت با بيان اينكه عطش بازار باعث شده همواره امكان دلالي وجود داشته باشد، تصريح كرد: از طرف ديگر با ورود خودروهاي افرادي كه در سامانه بودند به بازار آزاد هم، ممكن است روي بازار خودرو تاثير بگذارد. تا زماني كه عرضه به حد مطلوب نرسيده از اين وضعيت گريزي نيست. اما همه اين ابزار كمك مي‌كند تعادلي در بازار ايجاد شود.

ارسال نظر